Economia

Iberia, en mans de British Airways

L’acord de fusió deixa l’aerolínia espanyola en minoria en la nova companyia · Madrid es queda amb el domicili social i fiscal i amb el president no executiu del nou ‘holding’

Els con­sells d’admi­nis­tració d’Ibe­ria i Bri­tish Airways (BA), després de reu­nir-se ahir per sepa­rat, van anun­ciar un acord per a la fusió de les dues aerolínies. Tot i que el comu­ni­cat d’Ibe­ria par­lava d’una fusió “entre iguals”, el fet és que en la nova aerolínia, que ja diuen que serà la ter­cera més gran del món, els acci­o­nis­tes d’Ibe­ria hi tin­dran un 45% de par­ti­ci­pació i els de BA, en canvi, un 55%.

Les deci­si­ons tam­poc es pren­dran a Madrid, que serà la seu social i fis­cal de la nova com­pa­nyia, sinó a Lon­dres, on s’ubi­ca­ran les prin­ci­pals fun­ci­ons del nou hol­ding, ja que aco­llirà la seu finan­cera i ope­ra­tiva. L’acord també esta­bleix que la nova aerolínia sigui pre­si­dida per l’actual pre­si­dent exe­cu­tiu d’Ibe­ria, Anto­nio Vázquez, men­tre que l’actual con­se­ller dele­gat de BA, Willy Walsh, con­ser­varà el càrrec a la nova com­pa­nyia. Imatge i fis­ca­li­tat per a l’Estat espa­nyol i deci­si­ons ope­ra­ti­ves i finan­ce­res per a la Gran Bre­ta­nya. En canvi, el con­sell d’admi­nis­tració, for­mat per 14 mem­bres, i l’equip direc­tiu esta­ran for­mats a parts iguals –aquí sí– entre les dues com­pa­nyies.

El nou grup comp­tarà amb una flota de 420 avi­ons i volarà a 205 des­ti­na­ci­ons. En l’últim exer­cici econòmic, les dues com­pa­nyies que es fusi­o­nen van obte­nir uns ingres­sos con­junts d’apro­xi­ma­da­ment 15.000 mili­ons d’euros.
Totes dues com­pa­nyies coin­ci­dei­xen a afir­mar que hi ha raons estratègiques de pes que jus­ti­fi­quen aquesta ope­ració, que s’espera que gene­rarà unes siner­gies d’uns 400 mili­ons d’euros anu­als al final del cinquè any, un cop es com­pleti la fusió, amb un cost total de 350 mili­ons d’euros. La fusió també bene­fi­ciarà acci­o­nis­tes, cli­ents i tre­ba­lla­dors de les dues com­pa­nyies, que con­ser­va­ran mar­ques i ope­ra­ci­ons i dis­tri­bui­ran equi­li­bra­da­ment rutes des dels hubs de Madrid i Lon­dres.

Llarg Procés
El pre­si­dent exe­cu­tiu d’Ibe­ria va afir­mar després de sig­nar-se l’acord que “ha estat un llarg procés en què molta gent, tant de BA com d’Ibe­ria, han tre­ba­llat molt. Al final ha val­gut la pena. Estem posant les bases del que serà una de les més grans aerolínies del món, una veri­ta­ble aerolínia glo­bal. Crec que gràcies a aquesta ope­ració, que és la més impor­tant en la indústria aèria euro­pea dels últims anys, estem real­ment ben pre­pa­rats per fer front als rep­tes de futur”. D’altra banda, el con­se­ller dele­gat de BA va emfa­tit­zar que “la unió apor­tarà siner­gies sig­ni­fi­ca­ti­ves”.

El nou hol­ding reforçarà l’aliança Oneworld, tot i que no arri­barà a superar Star Alli­ance, situ­ada en el pri­mer lloc del rànquing de con­sor­cis aeronàutics.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.