Economia

La davallada de les vendes porta els promotors a invertir al sud d'Itàlia o al Marroc

Construcció

Després d'anys d'eufòria, la cons­trucció d'habi­tat­ges tra­vessa un moment deli­cat. En un con­text d'endu­ri­ment de les con­di­ci­ons hipo­tecàries, l'aug­ment dels preus ha pro­vo­cat que un gran seg­ment de poten­ci­als com­pra­dors -fins a un 60% de la demanda a la demar­cació de Tar­ra­gona- hagi que­dat fora del mer­cat.
Davant d'això, alguns pro­mo­tors han optat per bus­car noves opor­tu­ni­tats de negoci al sud d'Itàlia o el Mar­roc, segons va expli­car ahir el pre­si­dent de l'Agru­pació Pro­vin­cial de Pro­mo­tors d'Edi­fi­cis de Tar­ra­gona, Manel Niñerola, en unes jor­na­des orga­nit­za­des per aquesta patro­nal.

"Ja no som tan com­pe­ti­tius", va afir­mar Manel Niñerola, que reclama una reforma del sis­tema de finançament dels ajun­ta­ments per evi­tar que la cons­trucció segueixi sent la pedra angu­lar de dotació de molts con­sis­to­ris. "La cons­trucció no pot seguir finançant el 60% de les hisen­des locals", va afe­gir.

Res­pecte a l'evo­lució del sec­tor, Niñerola no és gaire opti­mista: "Els pisos de 110 metres qua­drats ni interes­sen ni els poden pagar els nos­tres cli­ents".

"La demanda de vivenda és estruc­tu­ral, va lli­gada a l'aug­ment demogràfic, i no des­a­pa­rei­xerà així com així a Cata­lu­nya", va subrat­llar en un to més posi­tiu Pep Ruiz, res­pon­sa­ble del sec­tor immo­bi­li­ari d'Ana­lis­tas Finan­ci­e­ros Inter­na­ci­o­na­les.

Tot i això, els ele­vats preus i l'aug­ment de les càrre­gues finan­ce­res han aca­bat situ­ant l'oferta d'obra nova fora de l'abast de la majo­ria de la població. Ruiz, no obs­tant, va pre­veure que d'aquí a nou mesos "aca­barà la crisi sobre la con­cessió de crèdits" i el mer­cat immo­bi­li­ari "tor­narà a una situ­ació rao­na­ble".

El paper dels inver­sors
Gon­zalo Ber­nar­dos, pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, va ser més pru­dent: "Sobren 200.000 habi­tat­ges a Cata­lu­nya i els preus con­ti­nu­a­ran bai­xant". Segons l'acadèmic, la pre­gunta que s'han de for­mu­lar els pro­mo­tors és "quan tor­na­ran els inver­sors a com­prar pisos".

En èpoques de crei­xe­ment els inver­sors acos­tu­men a tan­car un terç de les ven­des i són fona­men­tals per al sos­te­ni­ment del mer­cat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.