anàlisi
Qui gestionarà el Prat?
L'aprovació d'una moció al Congrés que planteja un paper determinant de la Generalitat en la gestió del Prat ha generat expectatives de canvi cap a la descentralització entre la classe política catalana. No obstant això, falten saber molts detalls per poder valorar la seva importància.
Fa unes setmanes el ministre Blanco va anunciar la privatització parcial d'Aena i la creació d'una empresa concessionària per gestionar l'aeroport del Prat. Es va explicitar que aquesta empresa estaria totalment controlada per inversors privats.
Així doncs, del que podem estar segurs (bé no del tot) és que hi haurà diversos agents implicats d'una manera o d'una altra en la gestió del Prat. Aena (i per tant el Ministeri de Foment), l'empresa concessionària i la Generalitat. La qüestió aquí és quines atribucions tindrà cadascun d'aquests agents.
Els aspectes clau de la gestió d'aeroports són aquells que influeixen en les decisions de les aerolínies, perquè són les aerolínies les que acaben determinant la funció d'un aeroport en el territori. I entre els aspectes que més influeixen en les decisions de les aerolínies, podem destacar els següents: 1) La capacitat –en termes d'operacions per hora– que l'aeroport ofereix a les aerolínies, i això evidentment depèn de les inversions; 2) L'assignació d'espais a les terminals i dels drets d'ús del sistema de pistes (slots); 3) Els preus que es cobren per utilitzar el sistema de pistes i la terminal aeroportuària.
Posem com a exemple hipotètic que el gestor de l'aeroport vol intentar ajudar que el Prat esdevingui un hub d'una aliança d'aerolínies de xarxa (per exemple, d'aerolínies aliades de Lufthansa o Air France). Aquesta és la principal via per tenir un gran nombre de vols directes a destinacions intercontinentals. Per promoure que una aliança d'aerolínies de xarxa expandeixi operacions es pot invertir en capacitat (en això ara com ara estem bé), augmentar preus (per posar barreres a les aerolínies de baix cost que perjudiquen el tràfic de connexió) o donar-li els millors espais a la terminal i els millors slots (en els slots sempre hi ha algunes restriccions derivades de la normativa de la Unió Europea).
Encara que cal esperar a veure com es concreta la reforma en marxa, sembla que ni la Generalitat ni l'empresa concessionària tindran res a veure amb cap dels tres elements mencionats que més influència tenen en les aerolínies. Almenys això és el que es desprèn de les paraules de Blanco i del text de la moció. Per tant, Aena seguirà molt probablement decidint en relació amb les inversions, els preus que es cobren a les aerolínies i l'assignació d'espais i slots per a aquestes.
Per tant, la dinàmica pròpia del mercat de les aerolínies és la que acabarà determinant segurament l'evolució del trànsit al Prat, sense una orientació estratègica del gestor de l'aeroport. No hi haurà inversions en els propers anys, ja que la situació financera d'Aena és desastrosa.
Els preus seguiran sent relativament baixos, animant l'expansió d'operacions de companyies com Ryanair, que dificulten l'objectiu de ser un hub. I els millors espais i els millors slots seguiran en mans de les aerolínies vinculades a Iberia.