Opinió

El mètode

Sta­nis­lavski li va posar nom, però va ser Lee Stras­berg qui, a més, va tenir la valen­tia d'apli­car-lo davant de la càmera de Fran­cis Ford Cop­pola en la segona part de la impres­si­o­nant saga fílmica d'El Padrí, i qui alhora va fer un pas més soli­di­fi­cant-lo a base de for­mar actors de la talla de Mar­lon Brando o Paul New­man. Sens dubte, va ser tota una revo­lució.

Amb el mètode l'actor s'endin­sava per com­plet en el per­so­natge, empa­tit­zava amb ell, es trans­for­mava. No com­ple­ta­ment, és clar, tal com expli­cava Danny de Vito en el film Com con­quis­tar Hollywood, una altra de les grans pel·lícules que s'han fet mai sobre la màfia i la cor­rupció.

Amb el mètode els actors van tro­bar una eina valu­osa i pode­rosa per a con­nec­tar amb el seu públic. De fet, fins i tot els pro­pis pro­ces­sos de cre­ació eren estu­di­ats, tal com després ridi­cu­lit­za­ria magnífica­ment la cons­trucció d'un ser­gent negre per part de l'actor Robert Dow­ney Junior a la pel·lícula Tro­pic Thun­der.

En defi­ni­tiva, el món va can­viar per sem­pre gràcies al famós mètode, bàsica­ment perquè plan­te­java un enfo­ca­ment de la inter­pre­tació des d'un punt de vista total­ment dife­rent.

Abans del mètode, la cre­ació d'un actor seguia una fórmula molt sim­ple: la repe­tició. A força de repe­tir, guiat per un direc­tor, l'actor acon­se­guia memo­rit­zar ges­tos i movi­ments que després defi­nien el seu per­so­natge.

El film La gran evasió va tenir moments molts curi­o­sos durant el rodatge, pre­ci­sa­ment per la bar­reja entre la tècnica escola anglesa i la intuïtiva escola ame­ri­cana. Per cert, que en la meva opinió Steve McQueen està sublim en aquesta obra sobre la resistència en la Segona Guerra Mun­dial.

Doncs bé, avui el nos­tre país ha triat el mètode. Després de dècades de repe­tició de con­sig­nes, amb uns polítics que ho arre­glen tot a força de més pres­su­post en comu­ni­cació, i empre­ses que bus­quen ser les que diguin als polítics a qui han de repre­sen­tar després, això sí, de finançar-los o pro­me­tre'ls una futura cadira, la gent s'ha afar­tat i ha dit que s'ha aca­bat.

El sis­tema de la repe­tició fun­ci­ona per als cor­rup­tes, incapaços de posar-se en el lloc de ningú que es mou amb metro i que no viatgi amb cotxe ofi­cial. Incapaços també d'enten­dre que la cor­rupció no té color ni par­tit polític.

Però ja ningú s'ho creu perquè ningú pot sen­tir-se com ells. Forçats, repe­ti­tius, total­ment des­con­nec­tats de la gent, bus­cant cada qua­tre tem­po­ra­des l'excusa d'un vot il·lusori.

Avui els car­rers del meu país estan plens de gent de tot tipus que han triat el mètode, de gent que en un país on cada dia aug­menta la pobresa han deci­dit empa­tit­zar i ficar-se en la vida de per­so­nat­ges reals fins que això canviï.

Avui em sento orgullós de pas­se­jar per Munic donant la mà a la meva filla tot dient que aquesta és la meva gent, i que el meu país val la pena.

Aquest és el mètode. Espe­rem que la gent que ha sor­tit al car­rer acon­se­gueixi l'Oscar. Pel bé de tots nosal­tres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.