Gran angular

Surt a compte la Fórmula 1?

En ple context de retallades, el govern ha posat sobre la taula l'oportunitat de mantenir un esdeveniment que no sempre resulta rendible per si mateix però que genera un impacte al país a què sembla difícil de renunciar

“Podríem recon­si­de­rar si se cele­bren grans pre­mis de F1 o de moto­ci­clisme. No és clar que ens ho puguem per­me­tre en la situ­ació actual”. Amb aquesta frase en una entre­vista a Rac1, el con­se­ller d'Eco­no­mia, Andreu Mas-Colell, va dei­xar clar que vint anys de tra­dició no jus­ti­fi­ca­ven la con­tinuïtat d'un GP de F1 que, per molts, resulta massa ostentós en ple con­text de reta­lla­des.

La pre­gunta de par­tida sem­bla sen­zi­lla. Surt a compte? L'any pas­sat el Cir­cuit de Cata­lu­nya va gene­rar un impacte econòmic de 135 mili­ons d'euros dels quals més de la mei­tat es van ori­gi­nar durant el cap de set­mana del GP de F1. “Aquest volum fa ren­di­bles les ins­tal·laci­ons i el GP? I tant que sí, si mirem l'impacte sobre sec­tors clau com els hotels, i si tenim en compte l'impacte d'imatge per a Cata­lu­nya, ja que aquest esde­ve­ni­ment el seguei­xen 90 mili­ons de per­so­nes a tot el món”, afirma el direc­tor del Cir­cuit, Sal­va­dor Servià. El pro­blema, reco­neix Servià, és que la crisi ha reduït con­si­de­ra­ble­ment el número d'espec­ta­dors del GP de F1, con­cre­ta­ment del rècord de 140.000, del 2007, als 80.000 de l'any pas­sat, i això, evi­dent­ment, té con­seqüències direc­tes sobre el balanç del Cir­cuit con­tro­lat per la Gene­ra­li­tat en un 80%. “Els ingres­sos per venda d'entra­des amb 80.000 espec­ta­dors, posem-hi uns 16 mili­ons d'euros, no paguen l'orga­nit­zació i el cànon”, afirma l'ante­rior direc­tor del Cir­cuit, Ramon Pra­de­ras. L'empre­sari va estar al cap­da­vant del Cir­cuit entre el 2007 i el 2011 i ja fa un any, en una entre­vista amb L'Econòmic va avi­sar que el man­te­ni­ment de la F1 a Cata­lu­nya és una decisió pura­ment política, ja que si es miren només els números, la qua­dra­tura resulta més que com­pli­cada.

Perla Gene­ra­li­tat, el pes és que a més de pagar per l'orga­nit­zació del GP -la quan­tia del cànon es manté en abso­luta con­fi­den­ci­a­li­tat- ha d'assu­mir la major part de les pèrdues com a soci majo­ri­tari del Cir­cuit (l'altre 20% recau en el Reial Automòbil Club de Cata­lu­nya i l'Ajun­ta­ment de Mont­meló). Per això, la direcció actual, coman­dada per Servià, s'ha mar­cat l'objec­tiu de recu­pe­rar els 100.000 espec­ta­dors aquest 2012. “Volem atraure gent del nord d'Europa, on la crisi no es nota tant, però també estem fent cam­pa­nya a França ja que enguany tin­dran tres pilots a la F1 i això pot arros­se­gar molts afi­ci­o­nats”, explica Servià. A més, amb el Cir­cuit es vol poten­ciar la figura del soci com una altra via de fide­lit­zar espec­ta­dors. Ara per ara n'hi ha 8.000 i Servià vol a asso­lir-ne 30.000. “Ens agra­da­ria acon­se­guir una impli­cació de la gent amb el Cir­cuit com la que es té amb el Barça, això ens faria molt més forts.” Els socis gau­dei­xen d'una sèrie d'avan­tat­ges com poder entrar al Cir­cuit sem­pre que vul­guin i dis­po­sar de des­comp­tes fins al 50% en les entra­des dels grans esde­ve­ni­ments. A canvi, la quota que es paga pot anar des dels 130 euros als més de 400.

Aques­tes acci­ons, però, tam­poc no solu­ci­o­na­rien del tot el gran esforç econòmic que fa la Gene­ra­li­tat i per això aquests dies també s'ha posat sobre la taula l'opor­tu­ni­tat d'esta­blir una alter­nança amb València per aco­llir el GP un any a cada lloc. De fet, l'Estat espa­nyol és l'únic que té dos pre­mis actius: el català amb més de 20 anys de tra­dició, i València, que s'hi va afe­gir el 2007. L'entrada de València la va viure en directe Pra­de­ras com a direc­tor del Cir­cuit i no amaga que es va notar l'impacte. “A par­tir d'aquell moment vam entrar en una lluita per acon­se­guir espec­ta­dors”, diu.

Per la seva banda, Servià rebutja que es pro­du­eixi cap tipus de con­tacte per pac­tar aquesta alter­nança. “L'interes­sant és fer-ho cada any aquí i no rega­lar res a ningú”, diu. Un total de 20 anys de tra­dició con­tra 4 pesen molt, i a més, cap altre país on s'ha pas­sat de dos GP a 1 -ho van fer Ale­ma­nya i Itàlia- han optat per aquest model d'alter­nança. “El pro­blema és que l'any que no ens toqués, els cos­tos del Cir­cuit es mul­ti­pli­ca­rien”, explica Pra­de­ras.

El con­tracte amb la F1 s'acaba el 2016. Ales­ho­res Cata­lu­nya haurà de fer front a un aug­ment con­si­de­ra­ble del cànon perquè la com­petència dels països asiàtics és cada vegada més forta. En els últims anys, el direc­tor d'orques­tra de la F1, Ber­nie Eccles­tone, ha inter­na­ci­o­na­lit­zat el negoci a llocs com la Xina, Abu Dhabi, o l'Índia, països que bus­quen reco­nei­xe­ment i per a qui la fac­tura és el de menys. Europa, que ara ja només acull la mei­tat dels cir­cuits, no està dis­po­sada a hipo­te­car-se fins al límit i juga la carta d'una afició fidel que segueix les cur­ses per tele­visió i que jus­ti­fica els con­trac­tes mili­o­na­ris que les cade­nes paguen a la F1. Pre­ci­sa­ment Antena 3 –en procés de fusió amb La Sexta- ha acon­se­guit els drets per a les dues pro­pe­res tem­po­ra­des després de la renúncia del canal de Medi­a­pro, i segons el mer­cat, ha pagat uns 40 mili­ons d'euros.

A l'hora de nego­ciar la reno­vació hi tindrà molt de pes la situ­ació econòmica i també el con­text de rea­jus­ta­ment pres­su­pos­tari. Jus­ti­fi­car que es pagui per la F1 al mateix temps que també es reta­lla en salut pot resul­tar difícil d'expli­car si no se sap trans­me­tre el bene­fici que a Cata­lu­nya se'n pot treure pro­fit com a país. “S'ha de saber expli­car que si anem per­dent aques­tes coses, ens anem fent petits com a país”, explica Pra­de­ras.

Buscar socis nous

Amb una facturació que voreja els 30 milions d'euros, el Circuit de Catalunya amb prou feines cobreix despeses. Si a això s'hi afegeix que la Generalitat (soci majoritari del Circuit) no està per gaire alegries, la via de trobar altres socis que vulguin entrar en el Consorci del Circuit per compartir les càrregues pren importància. Una opció lògica podria ser trucar a la porta del Gremi d'Hotels de Barcelona, ja que, al capdavall, són els establiments de la capital catalana els que es beneficien més de l'impacte que genera el GP de F1.

De moment, però, el gremi no s'hi pronuncia. “És difícil entrar en empreses amb pèrdues, però és millor guanyar una mica menys que deixar de guanyar-ho tot”, explica l'exdirector del Circuit de Catalunya, Ramon Praderas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.