Economia

Turisme de bracet del teu veí

Sinergies Polítics i experts en turisme destaquen la necessitat de buscar aliances amb altres ciutats repte És un dels grans objectius del govern català

La Generalitat treballa per promoure el turisme juvenil
El concepte del ‘win-win' s'ha consolidat a les administracions

L'expressió anglo­sa­xona win-win, a la qual va recórrer el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas, per sig­ni­fi­car que el procés català hau­ria d'aca­bar de manera que hi gua­nyi tot­hom, sem­bla haver arre­lat en els dife­rents esta­ments de l'admi­nis­tració.

Ahir, durant el debat coor­ga­nit­zat pel diari El Punt Avui i i Alcal­des.eu a l'hotel Ave­nida Palace, la segona tinenta d'alcalde de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Sònia Reca­sens, va res­ca­tar el win-win per defi­nir com ha de ser la relació entre la capi­tal i el seu entorn, en aquest cas en el ter­reny del turisme. I és que ahir la tro­bada mirava de donar res­pos­tes a la pre­gunta “Turisme a Cata­lu­nya: com créixer en qua­li­tat?”.

El punt de par­tida per a la regi­dora és que Bar­ce­lona “és el motor del país gràcies a un bon posi­ci­o­na­ment de marca i al fet que és la des­ti­nació turística de referència”, però té molt clar que Bar­ce­lona “neces­sita del ter­ri­tori que l'envolta per ofe­rir un turisme de qua­li­tat”. Amb 27 mili­ons de visi­tants cada any (7 dels quals hi arri­ben a per­noc­tar), Bar­ce­lona té la capa­ci­tat de jugar un paper dis­pen­sa­dor. “Si volem com­pe­tir amb des­ti­na­ci­ons inter­na­ci­o­nals, Bar­ce­lona neces­sita ofe­rir turisme expe­ri­en­cial”.

Apro­fi­tar prou la capi­ta­li­tat de Bar­ce­lona i saber des­viar el flux de turisme cap a fora és una de les prin­ci­pals assig­na­tu­res que tots els agents impli­cats en el sec­tor turístic tenen pen­dent, segons la direc­tora gene­ral de Turisme, Marian Muro. Una prova que la repre­sen­tant del govern català té al cap aquest repte és una idea recent que ella mateixa ha plan­te­jat: “Impul­sar ini­ci­a­ti­ves com ara empa­pe­rar el Palau Robert amb l'oferta turística d'altres muni­ci­pis”. Va recor­dar que la Gene­ra­li­tat acaba de pre­sen­tar una cam­pa­nya de turisme fami­liar que posi­ci­ona el con­junt del ter­ri­tori català (amb una inversió de 2,5 mili­ons d'euros pro­vi­nents de l'impost turístic) i va apro­fi­tar per anun­ciar que, en sin­to­nia amb aquest gran repte, ja es tre­ba­lla en l'aposta pel turisme juve­nil (en pocs dies tenen pre­vista una tro­bada amb un expert que lidera a Nova York aquesta branca del turisme). Entre els plans del govern català figura fins i tot la con­fi­gu­ració d'una línia d'Inter­rail a Cata­lu­nya.

Sense dei­xar de mirar cap al futur, Marian Muro va brin­dar uns con­sells a aquells muni­ci­pis novells que aspi­ren a posi­ci­o­nar-se en el cir­cuit del turisme. “Pri­mer haig de pen­sar quina és la meva sin­gu­la­ri­tat, la que em dife­ren­cia de la resta. El següent pas és fer del recurs turístic un pro­ducte turístic. Final­ment hem de pen­sar en la pos­si­bi­li­tat d'aliar-nos amb el muni­cipi del cos­tat”. La recerca d'estratègies con­jun­tes és una de les man­can­ces que té el sec­tor turístic, en parau­les de la direc­tora gene­ral de Turisme. “Ens falta visió glo­bal. Con­vido a bus­car estratègies amb el del cos­tat, a posar les llums llar­gues”, va subrat­llar. L'exem­ple és ben sen­zill d'enten­dre: si un muni­cipi pot ofe­rir el seu celler, pot­ser el del cos­tat dis­posa d'una bona oferta d'allot­ja­ment i una altra ciu­tat pro­pera, d'una atrac­tiva oferta de tracking. Ple­gats poden ofe­rir una ruta.

El màxim de siner­gies

La neces­si­tat de cer­car siner­gies tant entre els muni­ci­pis veïns com entre el sec­tor públic i el pri­vat va ser pre­sent en les inter­ven­ci­ons de tots els ponents. El direc­tor ope­ra­tiu de Turisme i Esde­ve­ni­ments de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Joan Tor­re­lla, va tor­nar a ento­nar el win-win tot recor­dant que el con­cepte de “tots hi gua­nyem” es basa en la pro­moció con­junta, però també en la gestió con­junta. Sota el seu parer, i en sin­to­nia amb els com­panys de taula, la com­ple­men­ta­ri­e­tat amb l'entorn “és clau” per garan­tir l'èxit. Aquest con­cepte sem­bla ser que el tenen molt clar a la Dipu­tació de Bar­ce­lona. El màxim res­pon­sa­ble de Turisme d'aquesta admi­nis­tració, Ramon Riera, va asse­gu­rar que a la Dipu­tació, quan arriba una demanda vin­cu­lada al sec­tor turístic, “el pri­mer que fem és ana­lit­zar què hi ha a l'entorn per ofe­rir un paquet de qua­li­tat”.

De sumar i tro­bar punts d'unió en saben força al Baix Empordà, segons es va des­pren­dre de les parau­les de l'alcalde de Begur i pre­si­dent del Con­sell Comar­cal del Baix Empordà, Joan Català. “La comarca és un exem­ple en aquest sen­tit, on acu­mu­lem experiències de deu muni­ci­pis tre­ba­llant ple­gats”, va des­criure. L'èxit, per ell, implica “com­pa­gi­nar equi­li­bra­da­ment l'ego­isme (donar valor al pro­ducte propi) amb la gene­ro­si­tat a l'hora de comer­ci­a­lit­zar”. Dit amb altres parau­les, es tracta de “sor­tir de la cape­lleta, si aquell pro­ducte és molt teu, i ser capaç de donar-li valor amb aquell del teu cos­tat”.

També va haver-hi alguna esti­rada d'ore­lles a les admi­nis­tra­ci­ons, en aquest cas pro­vi­nent de Maria Sagarra, direc­tora del depar­ta­ment de com­pe­ti­ti­vi­tat i for­mació de la Cam­bra de Comerç: “L'autèntic pro­mo­tor del turisme és el sec­tor pri­vat. Empre­sa­ris de fora de Bar­ce­lona tre­ba­llen per crear siner­gies, però les admi­nis­tra­ci­ons no sem­pre van en aquesta línia.” I apro­fi­tant la presència de dife­rents càrrecs de res­pon­sa­bi­li­tat va llançar un repte: “L'admi­nis­tració té pen­dent fer seure en una mateixa taula tots els agents impli­cats en el sec­tor turístic, en què també hi ha el comerç, el sec­tor ser­veis...”.

El debat d'ahir va tenir una ele­vada repre­sen­tació d'alcal­des dels pobles del lito­ral català. Maria Teresa Ferrés, alcal­dessa de Palamós, va demos­trar que un muni­cipi pot atreure turis­tes apro­fi­tant els atrac­tius del seu vol­tant, però sense per­dre l'opor­tu­ni­tat de rete­nir-los. A Palamós, on hi ha el prin­ci­pal port de la demar­cació de Girona, arri­ben molts vai­xells de cre­uer. Des d'aquí, molts turis­tes es des­pla­cen a visi­tar el Museu Dalí, a Figue­res, o el barri jueu de Girona. Però, segons Maria Teresa Ferrés, el muni­cipi dis­posa de dades que indi­quen que un 78% dels pas­sat­gers de l'últim cre­uer es van que­dar a Palamós. Per la seva banda, els alcal­des de Cale­lla, Mont­ser­rat Can­dini, i Santa Susanna, Joan Cam­po­lier, van des­ta­car la importància de la col·labo­ració entre sec­tors i, en el cas de Can­dini, va inci­dir en la neces­si­tat que l'empre­sa­riat no cai­gui en la temp­tació de “fer negoci amb l'inci­visme”. Tant Marian Muro com Sònia Reca­sens van apro­fi­tar l'apar­tat de con­clu­si­ons per situar alguns rep­tes de futur. Per Muro, cal orde­nar les rutes de Cata­lu­nya, un objec­tiu fixat amb vista al 2015. La pro­moció del turisme juve­nil, l'enfor­ti­ment de la relació entre el sec­tor públic i el pri­vat i l'aposta per la for­mació serien altres objec­tius. a des­ta­car.

Per Sònia Reca­sens, cal posar l'accent en l'encaix del turisme i la ciu­tat, de la pla­ni­fi­cació i la gestió con­junta, l'aposta per les noves tec­no­lo­gies i la cura del pai­satge, entre molts altres aspec­tes.

LA FRASE

Ens falta tenir una visió global. Convido a buscar estratègies amb el del costat
Marian Muro
directora de turisme de la generalitat
El nostre territori és un model d'èxit, perquè hem volgut compartir
Joan Català
ALCALDE DE BEGUR I president del Consell Comarcal del Baix Empordà
Barcelona ha de fer una molt bona gestió del seu turisme per evitar morir d'èxit
Joan Torrella
Director de Promoció Territorial i Turisme de l'Ajuntament de barcelona
Apostem com a municipi per un turisme familiar. Qui vol oci marxa a Calella o a Lloret de Mar
Joan Campolier
alcalde de santa susanna
Hem de trencar la tendència que ens ha acabat convertint en un país de capelletes
Ramon Riera
diputat de turisme de la diputació de barcelona
No ens acabem de creure que la formació en turisme és bàsica i que ha de pesar a l'hora de contractar
Ramon Serrat
professor de la Diplomatura en Turisme de l'EUHT CETT-UB
No és fàcil explicar als palamosins que els turistes que vénen també han d'anar a Figueres
Teresa Ferrés
alcaldessa de palamós
El sector de Barcelona ha de mirar cap al territori. Queda encara molt per fer
Maria Segarra
directora de Competitivitat i Formació de la Cambra de Comerç de Barcelona
Barcelona necessita del territori que l'envolta per oferir un turisme de qualitat
Sònia Recasens
segona tinenta d'alcalde de l'ajuntament de barcelona
Difícilment tirarem endavant si no hi ha cultura de corporativisme en l'empresariat turístic
Montserrat Candini
alcaldessa de calella


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia