Empreses

Cemex remunta i afirma que complirà el pacte amb Ports

La Generalitat va finançar el dragatge d'Alcanar i diu que té garanties per si l'empresa no produeix un mínim

L'empresa
descarta ampliar personal i ara
alerta dels alts costos energètics
Cemex deia que la planta era inviable si no es dragava el port i la Generalitat va pagar la inversió

La com­pa­nyia Cemex asse­gura que el ciment és, després de l'aigua, el mate­rial més con­su­mit al món. Els dos ele­ments con­vi­uen en la que al delta de l'Ebre es coneix com “la platja del ciment”, el racó de la badia dels Alfacs on Cemex hi té la seva planta. Es tracta d'una ins­tal·lació que en ple fun­ci­o­na­ment ocupa més de 160 per­so­nes però que en els dar­rers temps ha pas­sat per moments crítics.

El dra­gatge fet l'any pas­sat al port indus­trial d'Alca­nar, titu­la­ri­tat de Ports de la Gene­ra­li­tat però explo­tat per Cemex en vir­tut d'una con­cessió admi­nis­tra­tiva, ha revi­ta­lit­zat l'acti­vi­tat de la com­pa­nyia al sud del país. La major fondària del calat per­met que hi puguin amar­rar embar­ca­ci­ons d'alta capa­ci­tat de càrrega i això ha pro­pi­ciat un aug­ment de la com­pe­ti­ti­vi­tat de la planta.

Cemex infor­mava fa uns dies d'una ope­ració per expor­tar des d'Alca­nar 40.000 tones de ciment als Estats Units i ho rela­ci­o­nava direc­ta­ment amb la pos­si­bi­li­tat de tre­ba­llar amb vai­xells pesants. Fonts de l'empresa diuen que l'envi­a­ment a Amèrica no va ser una excepció sinó que, des que es va exe­cu­tar el dra­gatge del port s'han fet una quin­zena d'envi­a­ments marítims d'alta capa­ci­tat. Cemex deta­lla que, a més, està en dis­po­sició d'ata­car nous mer­cats. Es tracta de rutes comer­ci­als que des d'Alca­nar no eren abas­ta­bles perquè no sor­tien els números si només es podia ope­rar amb embar­ca­ci­ons de poc calat i de càrrega infe­rior a les 20.000 tones. Sobre aquest punt, la com­pa­nyia revela que, un cop ha estat en con­di­ci­ons d'enviar-hi pro­duc­ci­ons més altes, ha gua­nyat cli­ents al Came­run, Líbia, Algèria i el Bra­sil, i que pot com­pe­tir amb més garan­ties en ter­ri­to­ris on estava per­dent força perquè se li dis­pa­ra­ven els cos­tos. Es tracta de mer­cats com el del Regne Unit, Malta o Itàlia.

“Per nosal­tres el dra­gatge era clau”, asse­gu­ren des de Cemex, i afe­gei­xen: “No es trac­tava de fer més o menys negoci, es trac­tava de la super­vivència de la planta o d'haver de tan­car-la.”

La pae­lla i el mànec.

El 2012 la fàbrica ja va haver de pre­sen­tar un expe­di­ent de regu­lació d'ocu­pació (ERO) que va afec­tar bona part de la plan­ti­lla i va ces­sar l'acti­vi­tat. Cemex asse­gu­rava que amb un port de poca fondària la seva acti­vi­tat a Alca­nar no era ren­di­ble i, per tant, la super­vivència de la planta, deia l'empresa, era invi­a­ble. Cemex va arren­car de la Gene­ra­li­tat el com­promís de fer-se càrrec dels tres mili­ons d'euros que repre­sen­tava fer el dra­gatge del port i, a canvi, l'empresa acor­dava arri­bar a uns nivells de pro­ducció mínims per garan­tir l'ocu­pació de la fàbrica. En cap cas s'han recu­pe­rat els 160 llocs de tre­ball que va liqui­dar l'ERO, però l'empresa sí que ha anat recon­trac­tant un cen­te­nar dels tre­ba­lla­dors que havien per­dut la feina.

En l'acord entre Cemex i Ports de la Gene­ra­li­tat es van fixar unes quo­tes d'un milió de tones de mer­ca­de­ries anu­als (en con­cret, 1.120.000 tones) perquè es con­si­de­rava que d'aquesta manera que­da­ven asse­gu­rats uns nivells d'ocu­pació accep­ta­bles a la planta.

El direc­tor gene­ral de Cemex Espa­nya, Jaime Ruiz de Haro, ja ha dei­xat clar que no pre­veu una ampli­ació de plan­ti­lla a curt ter­mini i, a més, ha aler­tat sobre la difi­cul­tat que repre­senta la fac­tura elèctrica per a la via­bi­li­tat de l'empresa. Cemex, igual com han mani­fes­tat rei­te­ra­da­ment diver­ses grans empre­ses del sec­tor indus­trial, asse­gura que el cost de l'elec­tri­ci­tat és una amenaça per a la com­pe­ti­ti­vi­tat de les seves plan­tes.

Ruiz de Haro ha arri­bat a asse­gu­rar que si no se solu­ci­ona el greuge com­pa­ra­tiu del cost energètic espa­nyol res­pecte al que es paga en d'altres països, podrien dei­xar d'expor­tar.

Més del 95% de la pro­ducció de Cemex a Alca­nar se'n va a l'expor­tació. Des de prin­cipi d'any, de la seva planta a la badia dels Alfacs n'han sor­tit més de 350.000 tones i Cemex asse­gura que com­plirà els objec­tius que va pac­tar.

Per la seva part, des de Ports de la Gene­ra­li­tat es posa de mani­fest que “Cemex ha pre­sen­tat a la Gene­ra­li­tat les garan­ties sufi­ci­ents que cobrei­xen tots els pos­si­bles ris­cos del con­tracte”. Ports no con­creta, però, en què con­sis­tei­xen aques­tes garan­ties ni explica tam­poc si, amb l'objec­tiu de recu­pe­rar la des­pesa feta a càrrec de l'admi­nis­tració pública, hi ha alguna sanció pre­vista per a Cemex en el cas que la planta no operi al ritme acor­dat.

En el moment d'assu­mir els 3 mili­ons d'euros cor­res­po­nents a la inversió del dra­gatge, des de l'admi­nis­tració cata­lana es va al·legar que “els acords publi­co­pri­vats impul­sats per la Gene­ra­li­tat com el de Cemex afa­vo­rei­xen la con­tinuïtat pro­duc­tiva de les empre­ses, faci­li­ten l'ocu­pació i aju­den a la dina­mit­zació econòmica del ter­ri­tori”.

el detall

Tabasco, tequila i ciment

Aquesta empresa de matriu mexicana fundada l'any 1906 va aterrar el 1992 a l'Estat espanyol a través de la compra de Valenciana de Cementos i La Auxiliar de la Construcción. Cemex és una companyia global de solucions per a la indústria de la construcció i té presència en una cinquantena de països arreu del món.

A l'Estat espanyol, on les vendes s'han alentit a causa de la crisi de la construcció, el seu ritme de negoci ha evolucionat fins a tenir una capacitat de producció d'onze milions de tones l'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia