Gran angular

Una gihad al mar?

Experts en terrorisme temen que Estat Islàmic posi el punt de mira en els vaixells de creuer que naveguen per la Mediterrània per colpejar el turisme

Barcelona arribarà als 2,6 milions de passatgers i repetirà el rècord del 2011
Advertència: hi pot haver atacs contra vaixells de creuer el proper estiu
Els terroristes tendeixen a fer el més fàcil, però cal estar preparats
Una unitat canina inspecciona les mercaderies que entren als vaixells
Tarragona, Roses, Palamós i Sant Carles de la Ràpita també en tenen més

012431007327029Uns 24 mili­ons de per­so­nes a tot el món tri­a­ran el cre­uer per pas­sar-hi les vacan­ces aquest any. Es tracta d'una moda­li­tat d'esti­ueig que aug­menta any rere any -es cal­cula que en la dar­rera dècada la demanda ha cres­cut un 68%-. A més, les dras­sa­nes ja tenen coman­des per fer 27 vai­xells més que entra­ran en ser­vei durant les pròximes cam­pa­nyes.

Prop del 19% de l'oferta total es con­cen­tra en la Medi­terrània. El “pont de cul­tu­res” de Joan Manuel Ser­rat és un entorn molt atrac­tiu per aquest tipus de pro­posta turística, històrica­ment molt cen­tra­des en el Carib, i que en poc temps ha expe­ri­men­tat una nota­ble accep­tació a casa nos­tra. Malau­ra­da­ment, aquest mar no ha estat mai una bassa d'oli i els con­flic­tes han sovin­te­jat.

En aquests moments el ter­ro­risme giha­dista cons­ti­tu­eix una seri­osa amenaça per la segu­re­tat en mar, i hi ha una crei­xent pre­o­cu­pació que hi pugui haver un atac a un vai­xell de cre­uer. L'1 de febrer pas­sat el diari britànic The Tele­graph es feia ressò dels adver­ti­ments d'un ofi­cial de l'armada britànica sobre el supo­sat interès d'Estat Islàmic de crear una força per sem­brar el ter­ror en el mar. El diari també expli­cava les mesu­res de segu­re­tat que les navi­li­e­res han adop­tat per pro­te­gir-se de tal even­tu­a­li­tat.

David Odal­ric de Cai­xal, expert en ter­ro­risme giha­dista i lluita anti­ter­ro­rista de Secin­def, una con­sul­to­ria espe­ci­a­lit­zada en segu­re­tat, intel·ligència i defensa, és més con­tun­dent: “Podria haver-hi atacs con­tra vai­xells de cre­uer el pròxim estiu.” Aquesta advertència pot sem­blar alar­mista per l'evidència que fins ara els atemp­tats en mar són escas­sos. El cert és que els ter­ro­ris­tes es tro­ben més còmodes actu­ant en terra ferma i en un entorn urbà, com malau­ra­da­ment han tor­nat a posar de mani­fest els atemp­tats de Brus­sel·les del 22 de març pas­sat. Enri­que Núñez, capità de fra­gata de l'Armada, recorda que “en els dar­rers 30 anys només el 2% dels atacs ter­ro­ris­tes han tin­gut com a esce­nari el mar”. Es poden comp­tar amb els dits d'una mà: el segrest de l'Aquile Lauro (1985), l'atac amb bomba al buc de guerra dels EUA Cole (2000) o l'explosió al petro­lier francès Lim­burg (2002).

Amb aquests ante­ce­dents, el 2006 l'orga­nit­zació inter­na­ci­o­nal RAND va ela­bo­rar un informe sobre el risc d'un atac en mar en què asse­nya­lava que els ter­ro­ris­tes ho des­car­ta­ven perquè no espe­ra­ven acon­se­guir ni el cost de vides huma­nes ni l'impacte mediàtic i psi­cològic en la població desit­jats. A més, el medi marí reque­reix unes habi­li­tats suple­mentàries i com­porta una com­ple­xi­tat que el ter­ro­rista ten­deix a defu­gir. Tan­ma­teix, l'estudi de RAND ja insi­nu­ava la vul­ne­ra­bi­li­tat dels vai­xells de cre­uer i fer­ris.

Deu anys després, la “gihad al mar” ha aga­fat força. Per quina raó? En bona mesura, perquè el des­go­vern de Líbia i a la presència de ter­ro­ris­tes de l'Estat Islàmic a la costa d'aquest país ha gene­rat un con­text pro­pici: “Una aliança entre giha­dis­tes i les màfies que por­ten immi­grants a Europa pot ser un tàndem molt perillós capaç de plan­te­jar atacs ràpids llançats des de la costa”, explica De Cai­xal. Es donen, per tant, les con­di­ci­ons perquè Estat Islàmic pugui tenir unes for­ces mari­nes. Núñez pun­tu­a­litza que encara no hi ha evidències que cap grup ter­ro­rista esti­gui pre­pa­rat.

Ressò mediàtic.

David Odal­ric de Cai­xal i Enri­que Núñez van par­ti­ci­par el 15 de març pas­sat en una jor­nada sobre segu­re­tat marítima al port de Bar­ce­lona. En prin­cipi, l'acte estava cen­trat en el comerç inter­na­ci­o­nal, però ràpida­ment els par­ti­ci­pants van situar les prin­ci­pals pre­o­cu­pa­ci­ons en les embar­ca­ci­ons recre­a­ti­ves. Ata­car por­ta­con­te­ni­dors o petro­li­ers no seria tan interes­sant estratègica­ment com ata­car vai­xells de cre­uer, en què poden pro­vo­car molts morts de múlti­ples naci­o­na­li­tats, ressò pro­pa­gandístic i fer mal a la indústria turística i al con­junt de l'eco­no­mia. Ata­car el turisme és una manera d'empo­brir i afe­blir els països. El cas més clar és el de Tunísia: els turis­tes morts al museu del Bardo i els de la platja de Susa han enfon­sat l'eco­no­mia local. Marc Fornós, expert en explo­sius també de Secin­def, insis­teix: “La pre­o­cu­pació a hores d'ara no és que posin una bomba en un con­te­ni­dor i el faci escla­tar, sinó que un ter­ro­rista car­re­gat d'explo­sius s'immoli en un cre­uer.” “Hi ha molta pre­o­cu­pació pel ter­ro­risme marítim”, reco­neix el capità de fra­gata.

En aquest sen­tit, Ber­nat Baró, direc­tor de segu­re­tat cor­po­ra­tiva del port de Bar­ce­lona, explica que les ter­mi­nals de vai­xells de cre­uer són objecte d'espe­cial vigilància: hi ha uni­tats cani­nes que ins­pec­ci­o­nen les mer­ca­de­ries que pugen a les embar­ca­ci­ons i hi ha guar­des de segu­re­tat que con­tro­len els acces­sos a l'àrea res­trin­gida. Per la seva banda, Enri­que Núñez recorda que l'OTAN manté l'ope­ració Active Ende­a­vour de vigilància de la Medi­terrània. Rússia també hi manté la seva flota, fet que està con­ver­tint la Medi­terrània en un esce­nari de nova Guerra Freda.

Els ports esperen més creueristes

El port de Barcelona espera augmentar el nombre de creueristes aquest any i arribar als 2,6 milions (el 2015 van ser 2,5 milions), de manera que es podria repetir la xifra rècord del 2011. Però l'increment que més il·lusió fa als responsables de l'Autoritat Portuària és el que experimentaran els passatgers de turnaround, que és com en l'argot sectorial es coneixen aquells que comencen i acaben el viatge a la capital catalana. Després de l'augment del 2015 (+11,5%) ja representen més de la meitat del total, i enguany es preveu que continuïn fent-ho en una proporció semblant a l'any passat. Els passatgers turnaround són més interessants per a l'economia de la ciutat perquè abans o després de fer el viatge aprofiten per passar-hi algun dia, pernocten i tenen un nivell de despesa superior a la mitjana: d'uns 202 euros.

En aquest sentit, la tendència de les 40 companyies navilieres que operen al port és portar a Barcelona vaixells de gamma més alta o de luxe.

Un estudi del 2015 sobre l'impacte econòmic de l'activitat creuerística del port de Barcelona fet per la UB amb Turisme de Barcelona i actualitzat recentment revela que la facturació total és de 842 milions d'euros, l'aportació al PIB català, de 436 milions, i permet mantenir uns 7.000 llocs de treball.

Aquestes dades fan de Barcelona el primer port de vaixells de creuer d'Europa i la Mediterrània i, lògicament, és el gran focus de l'activitat a Catalunya, tot i que no l'únic. Un altre port de l'Estat, Tarragona, i tres de la Generalitat, Palamós, Roses i Sant Carles de la Ràpita, també desenvolupen una campanya respectable. Precisament el govern ha fet balanç de la temporada passada, que es va saldar amb un rècord de passatgers (43.100) i d'escales (50) i un impacte econòmic estimat en 3 milions d'euros.

Al port de Tarragona també observen una evolució positiva en el turisme de creuers. El 2015 van rebre 11.600 passatgers i 11 vaixells i per aquest any preveuen millorar i arribar a 13.000 creueristes i 18 embarcacions. L'activitat deixa a Tarragona uns 719.200 euros.

Com a mercat, Catalunya i Espanya encara tenen potencial de creixement. Segons l'associació internacional del sector (Cruise Lines International Assotiation, CLIA) el 2014 uns 450.000 espanyols van ser passatgers de creuers, una quantitat que està lluny dels principals contribuïdors europeus que van ser, per aquest ordre, Alemanya (1,77 milions), el Regne Unit (1,61 milions), Itàlia (840.000) i l'Estat francès (590.000). Al món, el lideratge l'ostenten els Estats Units, que amb 11,21 milions de creueristes tenen la meitat de la quota mundial. També destaquen Austràlia (1 milió), el Canadà (80.000) i la Xina (700.000).

El Carib té un terç de les places de creuers al món. És la principal destinació seguida del Mediterrani (18,7%) i de la resta d'Europa (11,7%). Àsia (9,2%), Austràlia, Nova Zelanda i Pacífic (6,1%), Alaska (4,1%) i Amèrica del Sud (2,7%). CLIA calcula que la indústria creuerística dóna feina a un milió de persones al món i té un impacte de 119.900 milions de dòlars (107.313 milions d'euros).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia