Economia

Innovació

Tractor amb el gas a fons

New Holland i Cellers Torres proven per primer cop a l'Estat espanyol un prototip de vehicle agrari que es propulsa amb metà

El projecte busca reduir les emissions i aprofitar el residu biològic

Durant el mes d'abril es va regis­trar a l'Estat espa­nyol un incre­ment del 30% en la venda de trac­tors nous. El nom­bre de matri­cu­la­ci­ons va arri­bar gai­rebé al miler. De moment no serà cap super­ven­des però ahir es va posar a prova a les Bor­ges Blan­ques un pro­to­tip de trac­tor que està impul­sat per metà. En una ini­ci­a­tiva pro­mo­guda per Cellers Tor­res i l'empresa New Holland, es va rea­lit­zar a la finca on s'ela­bora el vi Pur­ga­tori el que era el pri­mer assaig a l'Estat espa­nyol de trac­tor ali­men­tat amb aquest gas.

Segons afir­men Cellers Tor­res i New Holland, fabri­cant líder de maquinària agrícola amb seu a Torí, l'expe­ri­ment pio­ner res­pon no només al com­promís medi­am­bi­en­tal de les dues com­pa­nyies per explo­rar fonts d'ener­gies reno­va­bles que per­me­tin reduir les emis­si­ons de CO2, sinó també a la visió que com­par­tei­xen sobre l'agri­cul­tura del futur, que depèn de “la sos­te­ni­bi­li­tat i l'auto­ge­ne­ració d'ener­gia”.

Es tracta del pro­to­tip de segona gene­ració del T6 Met­hane Power, un trac­tor estàndard amb un motor de 6 cilin­dres i 175 cavalls de potència que fun­ci­ona amb gas metà o bio­metà. El vehi­cle dis­posa de nou dipòsits que poden emma­gat­ze­mar 300 litres de metà com­pri­mit –equi­va­lent a 60 litres de dièsel–, fet que li dóna una auto­no­mia sufi­ci­ent, segons les fei­nes, per com­ple­tar mitja jor­nada de tre­ball. A més de gene­rar menys soroll i pro­duir menys vibra­ci­ons, el pro­to­tip emet un 80% d'emis­si­ons de CO2 en relació amb un trac­tor dièsel con­ven­ci­o­nal i pot repre­sen­tar un estalvi de com­bus­ti­ble d'entre el 20 i el 40%. El trac­tor dis­posa de tres cata­lit­za­dors i amb això com­pleix la nor­ma­tiva d'emis­si­ons Tier 4B, sense neces­si­tat de recórrer a sis­te­mes de post­trac­ta­ment addi­ci­o­nals.

Els dos trac­tors més venuts l'any pas­sat, New Holland T4.95 i el John Deere 6125M, tenen una potència que no supera els 125 cavalls i, en aquest sen­tit, s'entén que el pro­to­tip de pro­pulsió a metà té força sufi­ci­ent per com­plir amb la majo­ria de fei­nes del camp. A més, un dels seus prin­ci­pals avan­tat­ges és la inde­pendència energètica que pot pro­por­ci­o­nar a una explo­tació agrària gràcies a l'ús del bio­metà. Els resi­dus agrícoles són una de les prin­ci­pals fonts per a l'obtenció de bio­metà i s'estima que només el bes­tiar boví en pro­du­eix 80 mili­ons de tones anu­als que s'alli­be­ren a l'atmos­fera.

New Holland manté que l'objec­tiu és que l'explo­tació agrària generi l'ener­gia que neces­sita per a les seves acti­vi­tats i per a la seva maquinària agrícola a par­tir dels seus pro­pis cul­tius. Per a Cellers Tor­res, la uti­lit­zació de metà com a com­bus­ti­ble per als tre­balls a la vinya seria una manera de tan­car el cer­cle del procés de pro­ducció i de reduir les emis­si­ons de CO2. New Holland va exhi­bir en l'Expo de Milà 2015 el pri­mer pro­to­tip de metà i pre­veu començar a comer­ci­a­lit­zar aquest trac­tor entre el 2019 i el 2020.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia