Motor

La rivalitat els fa més grans

Motociclisme. Fins ara, Pol Espargaró i Marc Márquez han confinat als circuits la seva pugna esportiva. L'equip Pons apel·la contra la requalificació de Márquez i la polèmica continuarà

L'any 2010 Pol Espar­garó par­tia com a favo­rit al títol dels 125 cc, jun­ta­ment amb Nico Terol. La irrupció de Marc Márquez ho va frus­trar. Ja aquell any hi ha haver alguna engan­xada, a Doning­ton. No va pas­sar de parau­les amb el cor acce­le­rat i amb pene­di­ment poste­rior. Fins avui, aquesta relació de riva­li­tat espor­tiva –i cor­recta– s'ha man­tin­gut res­trin­gida a les escal­fa­des pròpies de la com­pe­tició, el cos a cos i la lluita pel mateix títol, la mateixa victòria, el mateix metre qua­drat d'asfalt. Marc (Cer­vera, 1993) i Pol (Gra­no­llers, 1991) han estat capaços de com­par­tir espais i con­ver­ses.

S'haurà de veure si la con­vivència es manté. Ahir l'equip Pons va des­dir-se de la intenció de no apel·lar. Hi ha molt en joc –el títol i seients ofi­ci­als buits en Moto GP pel 2013– i no es vol per­dre el títol per aquest inci­dent. Tam­poc no ha agra­dat que els comis­sa­ris de la FIM desau­to­rit­zes­sin la direcció de cursa –la mateixa per tot el cam­pi­o­nat, a diferència dels comis­sa­ris– res­ti­tuint el ter­cer lloc de Márquez. I, final­ment, tam­poc no han agra­dat algu­nes expres­si­ons del comu­ni­cat de l'equip de Márquez, emès a les vuit del ves­pre de diu­menge.

El deto­nant

Topa­des com la de diu­menge al Cir­cuit de Cata­lu­nya han estat l'espurna que ha trans­for­mat rela­ci­ons com­pli­ca­des en impos­si­bles, en rup­tu­res. Sovint entre gai­rebé veïns, com Rossi i Biaggi. I aquí no hi ha excep­ci­ons. Sito Pons, ara cap de l'equip de Pol Espar­garó, no ha aca­bat d'enten­dre mai per què ell i Joan Gar­riga van aca­bar com van aca­bar l'any 1988, en els 250 cc. Sito va ser el campió i Gar­riga, sub­campió, però a Anders­top (Suècia), a tres cur­ses del final i amb el títol en joc, Pons va tan­car la porta a Gar­riga en un intent d'avançament que no va aca­bar amb tots dos a terra de mira­cle. Mai més no hi va haver duels. L'any 89 Sito va repe­tir títol i Gar­riga va ser vuitè i a 500 cc cap dels dos va aspi­rar als títols. I, per molt que el con­cepte d'entorn ja exis­tia, la influència de Manolo Buri­llo o Joan Gar­cia Llach –els mànagers– en dos pilots que ja no eren nens (Sito tenia 28 anys i Gar­riga, 25– era rela­ti­va­ment impor­tant.

Medi­ació reial

La història recent de divergència pro­funda la pro­ta­go­nit­zen Dani Pedrosa (Cas­te­llar del Vallès, 1985) i Jorge Lorenzo (Palma, 1987). Aquí sí que hi tenen molt més pro­ta­go­nisme els seus mànagers, Alberto Puig i Dani Ama­tri­ain (quan estava amb Lorenzo). Van coin­ci­dir a 125 cc i Lorenzo va ser el pri­mer a feli­ci­tar Pedrosa quan va gua­nyar el títol (2003). El català va pujar a 250 cc, cate­go­ria on es van retro­bar el 2005. Aquí va escla­tar el con­flicte, sobre­tot després d'una topada a Sach­sen­ring. Menys­preus d'anada i tor­nada, comp­tes pen­dents i rep­tes per a les cur­ses següents. Nova­ment divisió entre segui­dors del metrònom dis­cret i el tem­pestuós mediàtic. I Ama­tri­ain i Puig entrant en com­bat. L'any 2008 van tor­nar a coin­ci­dir a Moto GP amb Lorenzo superant Pedrosa el dia del seu debut. En un ambi­ent irres­pi­ra­ble, el rei Joan Car­les va com­mi­nar-los a una encai­xada –abso­lu­ta­ment forçada– a Jerez. Avui estan recon­ci­li­ats pel pas dels anys i per la madu­resa que –més enllà dels seus entorns– han for­jat tots dos.

Sito-Garriga, un duel que va dividir un país

Quan no hi ha potencials campions, és més difícil barallar-se, però aquell 1988 Sito Pons i Anton Mang eren els cavalls guanyadors de Honda, i a Yamaha, Joan Garriga tenia teòricament a davant Luca Cadalora, Carlos Lavado i Jean-Phillipe Ruggia. Però se'ls va cruspir a tots. I va arribar la guerra que va dividir Catalunya –i Espanya– en els partidaris d'un i altre. Sito era vist pels garriguistes com un pilot que guanyava perquè tenia millor moto gràcies als seus potents patrocinadors. Educat, mesurat en les paraules i fred i analític sobre l'asfalt, era vist com un pilot de calculadora, en contraposició absoluta al Garriga volcànic, rebel, descarat i feliç d'assumir tots els riscos del món a la pista. Un pilot de l'escola del carrer, de l'Arrabassada, amb una Yamaha que corria menys que la Honda però que era més dòcil. Precisament per això permetia més bestieses de pilotatge. S'assegurava que Sito no era capaç de fer el mateix que Garriga, una afirmació tan injusta com impossible de verificar. Només cal recordar que els anys 83 i 84 Sito era un dels pilots més agressius i que frenava més tard, però aleshores queia, es lesionava i no guanyava títols. Adversaris duríssims a la pista però que, més enllà de recels i enveges, es tenien respecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.