Motor

Les curses de l'Olimp

Motociclisme. Comença el mundial més apassionant de Moto GP, amb els millors Jorge Lorenzo i Dani Pedrosa pugnant pel títol amb Valentino Rossi i Marc Márquez, tots quatre, companys en dos equips

El campió i l'etern aspi­rant; el ben tor­nat i el nou­vin­gut: qua­tre pilots excep­ci­o­nals. Ingre­di­ents selec­tes i sufi­ci­ents perquè l'afi­ci­o­nat cre­gui que és davant de l'inici de tem­po­rada més exci­tant que es recorda a Moto GP en els últims temps.

La tem­po­rada va arren­car l'estiu pas­sat, quan es va con­fir­mar l'arri­bada de Márquez a Honda i el retorn de Rossi a Yamaha. Les qua­tre millors motos per als qua­tre millors pilots. Un món ideal en un cam­pi­o­nat ins­tal·lat els dar­rers anys en una mono­to­nia de sen­sa­ci­ons. Les cur­ses posa­ran tot­hom a lloc, però obrir la funció amb qua­tre homes aspi­rant al tri­omf és ja una pri­mera victòria.

Jorge i Dani

Lorenzo s'ha fet gran a Yamaha. Va arri­bar-hi per apren­dre, va des­tro­nar-ne el rei i des d'ales­ho­res deroga i pro­mulga lleis. Els títols i el domini han anat acom­pa­nyats d'una crei­xent madu­resa humana i espor­tiva que han por­tat el pilot mallorquí a domi­nar moto, cir­cuits i rivals. Quan les coses li han anat de cara, però també quan el vent li ha bufat en con­tra.

La segona part del mun­dial pas­sat, amb una moto que no evo­lu­ci­o­nava, donant gas amb una mà i fent comp­tes amb l'altra, ha millo­rat un pilot que ja era excep­ci­o­nal. És el campió vigent i l'home a batre. Però no el pri­mer favo­rit.

Estra­nya­ment, aquest és Dani Pedrosa. Rar, no perquè no tin­gui la qua­li­tat i la màquina per ser el campió, sinó perquè amb només una excel·lent segona mei­tat de cam­pi­o­nat –va gua­nyar totes les cur­ses que va aca­bar– ha con­vençut molts ana­lis­tes, que el con­si­de­ren l'home que mar­carà el pas. Acor­ra­lat per veure's fora de l'equip Honda –Sto­ner i Márquez eren la pri­mera opció de la fàbrica; Lorenzo i Márquez, la segona–, sense res més a per­dre i tot per gua­nyar, la neces­si­tat va trans­for­mar-lo, més obert fora del cir­cuit i més agres­siu en pista. Ser-ho des del pri­mer dia és avui el penúltim inter­ro­gan.

Valen­tino i Marc

Rossi ha tor­nat a casa després de dos anys exi­liat de l'èxit, a Ducati. Els som­nis són il·lusió per al comú dels mor­tals i no sem­pre es fan rea­li­tat per als tocats per la divi­ni­tat. Con­ti­nua sent el millor pilot que mai hi ha hagut, però arriba a Yamaha havent de demos­trar coses. Que no ha per­dut la gus­pira com­pe­ti­tiva, per exem­ple, la mil·lèsima inac­ces­si­ble i indis­pen­sa­ble per moure's tota la cursa al cos­tat de Lorenzo i Pedrosa. L'italià ha accep­tat el paper de segon pilot de Yamaha, però con­vençut que l'ocàs dels déus encara està per rees­criure's. Que ell sap com arti­cu­lar-ne una nova trama.

S'ha de ser molt espe­cial per arri­bar a la funció d'aquests tres tenors i aca­pa­rar tots els focus. Márquez ho és. Molt. És un talent inhumà que també escolta i assi­mila. Un jove de 20 anys que arriba a Moto GP per can­viar-ne el para­digma. Per esta­blir-hi un abans i un després. Ho fa en el millor equip i sense cap més pressió que la que ell s'imposi: a Honda només li dema­nen que apren­gui. Faci el que faci, el cer­verí en sor­tirà sem­pre ven­ce­dor. Els diven­dres seran un dia a l'escola, per bus­car les traçades i els des­co­ne­guts punts de fre­nada amb la RC213V. Pre­sos els apunts, qual­se­vol cosa serà pos­si­ble.

18
grans premis
formen el campionat de Moto GP. Entra Texas i surt Estoril.
16
de juny
és el diumenge del Gran Premi de Catalunya a Montmeló, la sisena prova del mundial.
13
catalans
faran el mundial complet. Tres a Moto GP, sis a Moto 2 i quatre a Moto 3.
12
motos CRT
hi haurà aquesta temporada, tres més que l'any passat. Es passa de 21 a 24 pilots
88
pilots
són els inscrits per fer tot el campionat, 24 a Moto GP, 32 a Moto 2 i 32 a Moto 3.

“Tot és molt diferent, segur que necessitaré temps”

El més ràpid en els primers entrenaments de la temporada va ser Jorge Lorenzo, però el referent al llarg de la sessió va ser Valentino Rossi. El mallorquí va ser capaç de superar el seu company d'equip en l'última tanda de tres voltes, en la qual va fer un temps d'1:56.685. L'italià (1:56.756) també va acabar superat per Carl Crutchlow (1:56.743), pilot d'equip satèl·lit que ja va brillar en els últims entrenaments de pretemporada, a Jerez, en els quals va ser el més ràpid de les tres jornades. A Marc Márquez (Honda), debutant en la categoria, li va correspondre la responsabilitat de classificar la primera moto rival. Ho va fer en el quart lloc (1:57.276). El seu company en l'equip oficial Honda, Dani Pedrosa, va acabar en la vuitena posició (1:57.749) i Aleix Espargaró (1:57.843), en la novena. El millor català a Moto 2 va ser Esteve Rabat (2:01.016), que va ser segon només superat per Takaaki Nakagami (2:00.924). Tercer va ser Pol Espargaró (2:01.110) i Toni Elias només va acabar 18è (2:02.843). Maverick Viñales, amb una lesió al dit, només va poder ser novè a Moto 3 (2:08.602). Luis Salom va ser el més ràpid (2:07.341), i el millor català va ser Àlex Rins (3r, 2:07.968).

“L'equip ha treballa fort per tenir la millor posició”

Formar part de l'equip amb més recursos del campionat situa el pilot entre els aspirants al títol. Dani Pedrosa (Sabadell, 1985) ha estat en aquesta posició moltes vegades, però potser mai com enguany. La segona meitat de l'últim mundial i el seu estat de forma en la pretemporada en són les causes. I justament per això i perquè surt com a indiscutible primer pilot de l'equip, la pressió que haurà de suportar serà enorme. No ho diu obertament, però accepta el repte.

“Després d'un període tan llarg de proves estic realment preparat per competir. L'equip ha treballat fort per situar-nos en la millor posició per a l'inici de temporada i estic content amb la meva preparació física”, assegura el pilot, que tot i uns problemes al coll en la pretemporada, se sent fort. L'any passat, en guàrdia per les experiències del passat, va fer una primera part de la temporada conservadora. Va evitar caigudes i va completar el campionat sencer, però va fer tard. Sap que el títol passa per anar a totes des del primer dia.

Lorenzo i Yamaha dominen la primera sessió

El campió del món de Moto 2 Marc Márquez (Cervera, 1993) debuta a Moto GP i, sigui quin sigui el resultat, es buscarà la comparativa amb l'estrena dels tres pilots que l'acompanyen en aquesta gran superproducció. L'any 2000 Rossi no va acabar la primera cursa, va pujar al podi en la quarta i va guanyar en la novena.. Va ser subcampió amb dues victòries i deu podis.

Sis anys més tard debutava Pedrosa amb un segon lloc. Tres grans premis després obtenia el primer triomf i acabaria l'any cinquè, amb vuit podis i dues victòries. També va estrenar-se amb un segon lloc Jorge Lorenzo el 2008. L'única victòria va ser en la tercera cursa i acabaria l'any quart, amb sis podis. “Amb una Moto GP tot és molt diferent, i segur que necessitaré un temps. Ja veurem a Qatar. Segur que estaré nerviós”, reclama Márquez, que apunta que Losail no dels seus traçats predilectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.