Opinió

Keep calm

Arruïnats

Jean-Yves Jouannais ens fa recórrer la geografia del setge bèl·lic i de quina manera podem llegir la terra cremada

La ciu­tat d'Ham­burg sota tones de tire­tes de paper de plata. Mira­llets que vole­ien i que al tocar a terra fan un tou llu­minós. Una neu de plata. L'eina que van fer ser­vir els ali­ats per dis­treure les bate­ries antiaèries nazis durant la Segona Guerra Mun­dial. La imatge ens la recu­pera Jean-Yves Jouan­nais, que coin­ci­dint amb el cer­ta­men lite­rari Kos­mo­po­lis que orga­nitza el CCCB ha estat a Bar­ce­lona tot deba­tent amb el seu com­pa­tri­ota Jean Eche­noz a propòsit dels efec­tes devas­ta­dors de les guer­res. També com a eina d'exer­cici lite­rari, on la ficció s'enca­valca sobre els fets històrics. Jouan­nais, que fa vuit anys que dicta una con­ferència men­sual al cen­tre Pom­pi­dou de París, en què con­forma l'enci­clopèdia de les guer­res, i que s'ha venut part dels seus lli­bres per pas­sar a lle­gir-ne només sobre la guerra, ha escrit un lli­bre entre estrany i deliciós sobre l'ús de les ruïnes, edi­tat per Acan­ti­lado. Duu el subtítol de “retra­tos obsi­di­o­na­les”, aquest mot que fa referència a una situ­ació de setge. I de fet el lli­bre, que no té vocació enci­clopèdica, es fixa en una vin­tena de casos obsi­di­o­nals. L'autor con­fessa patir aquesta febre, una pato­lo­gia que aflora en la població de les ciu­tats sota setge. Ansi­e­tat, mal­nu­trició, i l'obsessió. Obsi­dere ha donat aquests dos sig­ni­fi­cats, ens diu Jouan­nais: asset­jar i obses­si­o­nar. La seva febrada ens fa recórrer aquesta geo­gra­fia del setge bèl·lic, i de quina manera podem lle­gir la terra cre­mada. Ham­burg, Lon­dres, Sta­lin­grad, Berlín, però també fins a Tim­buctu, on el coro­nel Arc­hi­nard després de la presa de Koun­dian va fer tras­lla­dar fins a l'expo­sició inter­na­ci­o­nal de París del 1889 la porta de 700 qui­los, cri­ve­llada pels obu­sos, i que pro­te­gia el poble. Hi he tro­bat a fal­tar les ruïnes del Born i la febrada que gene­ren. I posats a incloure, el cas­tell de la Car­lana, el per­so­natge d'Incerta glòria de Joan Sales, que veiem màgica­ment dut al cine per Agustí Villa­ronga en Núria Prims. Però això ja són obses­si­ons meves, melan­gia pura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia