Opinió

Keep calm

Estiu 1992

‘Estiu 1993’ és el fenomen de l’estiu del 2017, en dura competència amb la Guàrdia Civil que no perd plànol

Als 25 anys de l’estiu del 1992, hem tin­gut més pre­sent l’estiu del 1993. Ha estat gràcies a la pel·lícula de Carla Simón que ens ha robat el cor i els sen­tits i ens ha fet recor­dar com fumàvem, tot i la res­saca olímpica. En aquest pre­sent en que mapem la rea­li­tat, fa 24 o 25 anys l’apamàvem. I ens sem­bla que les nenes Laia Arti­gas i Paula Robles han estat sem­pre a la pan­ta­lla del cine espe­rant que s’encengués el pro­jec­tor. Que només elles ens poden fer ver­sem­blant el drama de la sida, que s’ha endut pare i mare de la Frida. És una nena de 6 anys que acu­mu­larà les llàgri­mes per quan pugui plo­rar, feliç, ja acli­ma­tada a la seva nova família, del seu oncle i tieta. Estiu 1993 és el feno­men de l’estiu del 2017, en dura com­petència amb la Guàrdia Civil, que no perd plànol, com va fer el 1992. Quan vaig veure aquesta joia, aquesta opera prima tocada per l’èxit a Berlín, Màlaga i allà on es pre­senti, a Tar­ra­gona, a les Gavar­res només en feien un passi diari. Ja se sap que fins i tot sense que el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal resol­gui, els nos­tres exhi­bi­dors i “majors” s’encar­re­guen que les car­te­lle­res cata­la­nes vagin molt per sota del 50% de films en català. En com­prar les entra­des em va sob­tar que la cai­xera em demanés si la volia veure al passi de les 18.15 h, perquè no la pro­jec­ta­ven a cap hora més. Però entenc que tre­ba­llen sota pressió lingüística. Set­ma­nes abans, quan vaig anar a veure Gru 3 el meu dolent pre­fe­rit, un home que par­lava en anglès amb el que devia ser el seu fill, va dema­nar el full de recla­ma­ci­ons per quei­xar-se que al pasquí de pro­pa­ganda amb els hora­ris de la pro­gra­mació set­ma­nal no hi havia prou cas­tellà.

El català els fa nosa. Els ofega. Aquests s’esti­ma­rien més que això, el cinema en català (i fins i tot la publi­ci­tat) sigui un ermot. El mateix TC car­re­gant-se el cànon digi­tal sobre les ope­ra­do­res de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons tor­pe­dina una de les noves vies de finançament del cinema català. Per això encara cele­bro més l’èxit d’Estiu 1993, perquè aquesta infan­tesa demos­tra una gran madu­resa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia