Opinió

Tribuna

Guanyem el futur

“La comunitat educativa i el sistema educatiu català s’han de preparar per aquest nou escenari que començarà el 2O

Res serà igual a par­tir de l’1-O. Aquests dies de setem­bre l’Estat ha tras­pas­sat a Cata­lu­nya totes les línies ver­me­lles que sepa­ren un com­por­ta­ment democràtic d’un d’ober­ta­ment auto­ri­tari. Tot això ha ser­vit per evi­den­ciar de manera diàfana la poca qua­li­tat democràtica d’un règim, hereu del fran­quisme, que durant tots aquests anys no ha pogut o no ha vol­gut depu­rar els res­sorts fei­xis­tes que l’impreg­na­ven. La rei­vin­di­cació del dret a l’auto­de­ter­mi­nació de Cata­lu­nya i la volun­tat d’exer­cir-lo mit­jançant un referèndum vin­cu­lant han des­en­ca­de­nat la mateixa reacció vis­ce­ral que ha carac­te­rit­zat històrica­ment el regne d’Espa­nya, que ostenta el rècord de ser l’Estat en què més països s’han inde­pen­dit­zat. I, per cert, cap d’aquests ha dema­nat tor­nar-hi.

Ara ja ningú es podrà enga­nyar més. El que ha succeït en aques­tes jor­na­des plan­teja als cata­lans ja no un dilema sobre el futur polític que volem per a Cata­lu­nya, sinó si aspi­rem a viure amb la dig­ni­tat que només ofe­reix la lli­ber­tat dels pobles sobi­rans. Ara el dilema no és esco­llir entre ser una comu­ni­tat autònoma més, a mercè de les for­ces extrac­ti­ves d’un Estat hos­til –com hem estat des de la Tran­sició–, i la inde­pendència, sinó entre, pre­ci­sa­ment, la inde­pendència o bé esde­ve­nir una colònia on el grau de virulència i sub­ju­gació ens acabi esfon­drant del tot.

Tan­ma­teix l’1-O no és la data final per a la lli­ber­tat sinó el començament d’un període que serà difi­cilíssim però que s’assen­tarà sobre l’auto­es­tima col·lec­tiva i, per tant, que tindrà força pos­si­bi­li­tats de reei­xir del tot. L’1-O pro­duirà la defunció del règim auto­no­mista, almenys per a Cata­lu­nya. Ni par­tits, ni soci­e­tat civil, ni el món econòmic, acadèmic, empre­sa­rial, científic, etc. seran ja els matei­xos ni podran ope­rar com si res hagués pas­sat. Aquesta és una victòria que tenim gua­nyada abans de l’1-O per la mal­des­tra actu­ació del govern espa­nyol. Han acon­se­guit, per les seves acci­ons, per­dre Cata­lu­nya per sem­pre.

La comu­ni­tat edu­ca­tiva i el sis­tema edu­ca­tiu català s’han de pre­pa­rar per a aquest nou esce­nari que començarà el 2-O. No pot ser que, men­tre el país viu immers en una revo­lució que trans­for­marà pro­fun­da­ment l’hàbitat social i cívic de la comu­ni­tat, l’escola –i amb aquesta els infants que hau­ran de ser el dipo­si­ta­ris de la nova soci­e­tat emer­gida– resti al marge o embol­ca­llada en un hipòcrita aïlla­ment. L’escola no només s’ha d’obrir a la comu­ni­tat que ser­veix, sinó que aquesta, a més, hi ha d’apor­tar allò més valuós que pos­se­eix: la curi­o­si­tat i les ganes d’apren­dre a con­viure i par­ti­ci­par del món que els infants i joves atre­so­ren i que cons­ti­tu­eix la saba de la soci­e­tat futura, aque­lla que aspi­rem que sigui més lliure, més des­vet­llada, més bella i més edu­cada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia