Opinió

Vuits i nous

La força de Cusachs

“Es presenta a Mataró una gran retrospectiva de l’escultor

El millor retrat escultòric de Josep Pla és de Manuel Cusachs. Es pot com­pro­var en el monu­ment que l’escrip­tor té a Pala­fru­gell i al pati de l’Ate­neu de Bar­ce­lona, on des d’un balcó observa els ate­neis­tes que hi pre­nen cafè. Una rèplica del bust es pot veure aquests dies a la Fun­dació Iluro de Mataró, que dedica una retros­pec­tiva a Cusachs. El cap de Pla és prop del d’Espriu. El millor retrat escultòric d’Espriu també és de Cusachs. Quan Cusachs va pre­sen­tar per pri­mer cop el bust a Pla, algú que era pre­sent va dir: “Això és una cari­ca­tura.” Pla va res­pon­dre: “Sí, però una cari­ca­tura seri­osa.” Una boina, una piga, uns ullets petits i un nas aixa­fat. El bronze d’Espriu també és una cari­ca­tura: unes ulle­res enor­mes i un gest entre sofrent i irònic. Cari­ca­tu­res seri­o­ses, fruit d’haver par­lat l’escul­tor mol­tes hores amb l’un i l’altre fins atra­par-los el gest essen­cial. Cusachs es va fer amic de Pla i d’Espriu després d’haver-los lle­git pro­fu­sa­ment. Els anava a visi­tar, hi man­te­nia con­ver­ses que, conei­xent Cusachs i els altres dos, no es devien aca­bar mai.

De jove, va ser víctima de la pòlio. Va haver de fer repòs un temps llarg que va apro­fi­tar per lle­gir molt. Un dia hau­rem de fer una recensió de quants intel·lec­tu­als i artis­tes cata­lans deuen la for­mació a una malal­tia que els va obli­gar a fer llit i no moure’s de casa. Que­da­rem parats. Cusachs sem­pre s’ha des­plaçat amb bas­tons. Els met­ges no s’ho han expli­cat: han dit que la seva posició natu­ral era la sedent. Ara, superats els vui­tanta anys, seu en una cadira de rodes. Com quan anava amb bas­tons, treu for­ces de fla­quesa, una ener­gia extra­or­dinària, i si ja no s’enfila a les bas­ti­des per rema­tar un Puig i Cada­falch de tres metres o una figura per a la Sagrada Família de qua­tre, quan anava amb bas­tons sí que ho feia, amb els met­ges i els amics mera­ve­llant-se’n. La pròpia força de volun­tat es trans­met en la força que tenen les seves escul­tu­res. Algú un dia em va obser­var: “Els potents cos­sos escultòrics de Cusachs són la res­posta a la seva fla­quesa.” Però fla­quesa? Cusachs no es cansa mai de par­lar, d’escul­pir, d’embru­tar-se amb el guix o amb el fang, de dibui­xar, d’anar d’un lloc a l’altre, de donar la mà tre­ba­llada pel mar­tell i l’escar­pra... Repre­senta que viu iso­lat a Òrrius i te’l tro­bes per­tot. Afirma: “Quan els amics et fan una retros­pec­tiva, senyal que et veuen al sot.” Coses que es diuen. Doncs quan s’han de fer les retros­pec­ti­ves? Quan tor­nes d’Itàlia on has anat a for­mar-te? Quan aixe­ques un pri­mer monu­ment? Quan el pare esco­lapi des­co­breix que li has fet una cari­ca­tura i en comp­tes de renyar-te te la fa sig­nar? Devia ser, ja, una cari­ca­tura seri­osa.

I el cap de Cusachs? Una forra de cabells, un nas, uns lla­vis. No es fan autor­re­trats, els escul­tors?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia