Opinió

anàlisi

Esteve Vilanova

Qui ho paga això?

“No obli­dem mai aquesta veri­tat fona­men­tal:l’Estat no té més diners que els diners que gua­nyen les per­so­nes. Si l’Estat vol gas­tar més diners, només pot fer-ho endeu­tant-se els teus estal­vis o apu­jant impos­tos, o les dues coses alhora. No és cor­recte pen­sar que algú ho pagarà. Aquest algú ets tu. No hi ha diner públic. Només hi ha el diners dels con­tri­bu­ents.” Mar­ga­ret Thatc­her.

El 1954 Josep Pla va fer un viatge a Nova York per fer uns repor­tat­ges per a Des­tino. Quan va veure aquells edi­fi­cis tan alts i il·lumi­nats i els car­rers plens de reclams de neó amb una exu­berància de des­pesa d’elec­tri­ci­tat, es va girar cap al seu guia i li va pre­gun­tar: “I tot això qui ho paga?”

Aquesta pre­gunta, que mos­tra molta savi­esa de la page­sia tra­di­ci­o­nal, té una pro­fun­di­tat impor­tant i que durant molts anys ha estat cab­dal per al progrés. Pre­gun­tar-se qui ho paga, o qui ho pagarà, abans de fer una des­pesa, suposa una con­cepció del valor dels diners i del seu cost molt impor­tant.

Pro­ba­ble­ment la gene­ració actual té un con­cepte del valor i del cost de mol­tes coses molt baix; la majo­ria pensa com la vice­pre­si­denta Car­men Calvo quan deia que “ el diner públic no és de ningú”, i no com la pri­mera minis­tra Mar­ga­ret Thatc­her quan adver­tia, amb les parau­les que encapçalen l’arti­cle, que al final aquest algú que ho pagarà ets tu i som tots.

Aquesta reflexió em ve a tomb per les decla­ra­ci­ons que va fer el minis­tre de Foment espa­nyol, José Luís Ábalos anun­ci­ant-nos que eli­mi­na­ran els peat­ges a mesura que vagin ven­cent les con­ces­si­ons. Reco­nec que és una mesura elec­to­ra­lista, que fins d’aquí a finals d’any quan venci la con­cessió de l’auto­pista Ala­cant-Tar­ra­gona, no hi haurà el pri­mer impacte. Però a Espa­nya hi ha 3.300 quilòmetres d’auto­pis­tes de peatge entre l’Estat i les comu­ni­tats autònomes.

El minis­tre Ábalos cal­cula que el cost de man­te­ni­ment de què haurà de fer-se càrrec l’Estat, després de ser alli­be­ra­des les auto­pis­tes, serà d’uns 68.000 euros per quilòmetre a l’any, si es volen man­te­nir en l’estat d’ara. Això vol dir que cada any s’hi hau­ran de des­ti­nar 225 mili­ons d’euros anu­als dels pres­su­pos­tos públics, i que d’algun lloc s’hau­ran de treure.

Julián Nuñez, pre­si­dent de Seo­pan, que és el pre­si­dent de la patro­nal de les cons­truc­to­res i con­ces­sionàries, afina més els números i hi afe­geix el cost del man­te­ni­ment i el retorn fis­cal que apor­ten les con­ces­sionàries, i cal­cula uns 1.000 mili­ons d’euros anu­als.

Vis­tos els números, penso que una vegada més els soci­a­lis­tes ens hau­ran fet allò de “peat­ges, d’entrada no” i al final es trau­ran la jus­ti­fi­cació de la reco­ma­nació de la UE que va en la tendència de fer pagar els que con­su­mei­xen i els que con­ta­mi­nen. No és just que tots els con­tri­bu­ents hagin de pagar les auto­pis­tes si la gran majo­ria no les uti­lit­zen. Hom cal­cula que són uns 50.000 els usu­a­ris que se’n bene­fi­ci­a­rien.

Però el debat és més ampli i seguint la reco­ma­nació de la UE de fer pagar a l’usu­ari, el Govern català fa temps que té una pro­jecte per cobrar una vinyeta, un impost per automòbil, que subs­ti­tui­ria els peat­ges i també ser­vi­ria per al man­te­ni­ment de tota la xarxa viària. Hem de recor­dar que l’eix trans­ver­sal es va fer amb peatge a l’ombra, que vol dir que cada vehi­cle que hi passa paga, però qui ho paga és el Govern amb diners que podria des­ti­nar a altres neces­si­tats. De fet l’eix trans­ver­sal, la C-25, és una via molt uti­lit­zada pels cami­ons de llarg recor­re­gut. ja que pràcti­ca­ment poden venir de Madrid sense pagar peat­ges, però el cost del seu viatge l’assu­mim tots els cata­lans.

Un altre efecte inde­sit­jat amb l’oferta del PSOE, és que encara retar­daríem més la uti­lit­zació del trans­port fer­ro­vi­ari, perquè les empre­ses de dis­tri­bució tin­dran pocs estímuls d’estalvi econòmic. Un pro­blema que arros­se­guem de fa molts anys i que ens té un cost de con­ta­mi­nació ambi­en­tal molt impor­tant.

I amb la vinyeta posaríem fi als greu­ges entre les comu­ni­tats que ho tenen gra­tis total i les que fa molts anys que paguem peat­ges. De moment, el govern del PP no hi estava d’acord tot i que és una fórmula en ús pràcti­ca­ment a tot Europa. Ara hem d’espe­rar que quan el PSOE entri en el món real es pre­gunti abans: i això qui ho paga?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia