Opinió

Tribuna

El dia del rapte

“És impossible oblidar el dia que l’Estat va atonyinar els ciutadans que el sostenen amb els seus impostos pel fet de voler exercir un dret de participació política

L’any 2011, l’escrip­tor nord-ame­ricà Tom Per­rotta va publi­car la novel·la The lef­to­vers. El lli­bre, que està traduït al català, explica què passa al món després d’un fet ver­ta­de­ra­ment impos­si­ble, quan, en un sol ins­tant, des­a­pa­rei­xen de la superfície del pla­neta un 2% dels seus habi­tants –de totes les clas­ses soci­als, de totes les races i a totes les lati­tuds–, com­plint, així, una remota pro­fe­cia bíblica. Que la des­a­pa­rició tin­gui a veure o no amb la Bíblia o amb cap text religiós és també polèmic, perquè el relat es basa pre­ci­sa­ment en això: en una huma­ni­tat que no té res­pos­tes i no sap inter­pre­tar què va pas­sar aquell dia, quan ‘els que han que­dat’, els sobrants a què fa referència el títol, i que no han estat empor­tats, comen­cen a dema­nar-se tant sobre el sen­tit d’aque­lla des­a­pa­rició com del que ara els resta de vida.

La novel·la ens parla de l’absurd d’un fet que, en veri­tat, no té cap lògica rea­lista, però sí que l’autor s’esforça molt a donar-ne a totes les seves con­seqüències. Com actuaríem si això s’esde­vingués de veri­tat, com inten­taríem donar-hi una expli­cació fona­men­tada en la ciència, pot­ser inter­ro­gant-nos sobre quins trets poden tenir en comú tots els des­a­pa­re­guts; o si tots són, o no, bones per­so­nes i han estat empor­tats a un lloc millor, per fi sal­vats; o si els llocs on han estat vis­tos per últim cop con­for­men algun dibuix sobre la superfície de la terra. Si tot ple­gat té un sen­tit en forma de mis­satge diví, o sim­ple­ment ecològic, com a advertència als que que­dem. El seu inqui­e­tant per què.

Per­rotta ens ve a dir que molts de nosal­tres aca­baríem bojos. Vivim atri­buint sen­tit a tot el que ens envolta i ens esdevé. Si un fet així passés, sense cap lògica ni expli­cació creïble, s’obri­ria un esvo­ranc en la sen­si­bi­li­tat i la intel·ligència huma­nes capaç d’empas­sar-s’ho tot. No hi ha res més poderós que les cre­en­ces. Aques­tes mouen la gent per sobre de qual­se­vol altra cosa; allò que deci­dim creure sobre el que som, sobre el món i sobre la mena de vida que volem por­tar acaba con­di­ci­o­nant la rea­li­tat última de tot ple­gat. De la qua­li­tat de les nos­tres cre­en­ces en depèn la qua­li­tat de la nos­tra vida. I triar mala­ment aques­tes idees ens pot por­tar a des­tins espan­to­sos.

El poble català també té entorn d’un dia d’octu­bre un trauma a inter­pre­tar. Què va pas­sar real­ment aquell dia? Si real­ment ens vam auto­de­ter­mi­nar, l’1-O, ¿per què no som efec­ti­va­ment una república –o sí que ho som? Va ser un referèndum vàlid? Sí? No? Què en van dir els obser­va­dors inter­na­ci­o­nals? Què en diran –i ja n’han dit– els res­pon­sa­bles polítics cata­lans que el van mun­tar, davant del jutge? L’ha reco­ne­gut ningú, cap estat, se n’ha deri­vat cap reco­nei­xe­ment?

Aquell pri­mer dia d’octu­bre també és el nos­tre dia del rapte. Se’ns va voler segres­tar la capa­ci­tat de deci­dir; és ben veri­tat que no tots els col·legis van poder obrir, i que no tots els ciu­ta­dans con­vo­cats van sen­tir-se inter­pel·lats a votar en una dis­jun­tiva que el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal havia anul·lat dies abans. Ara par­lem de ‘fer república’ o ‘ser república’ i tot ple­gat sona abs­tracte i un punt ridícul, veient que ni s’ha pogut fer pre­si­dent Puig­de­mont després d’unes elec­ci­ons impo­sa­des –i aca­ta­des– i que tor­nem a ocu­par la tasca política amb rei­te­ra­des peti­ci­ons de diàleg amb el govern de Madrid.

¿Aquell pri­mer dia d’octu­bre ens farà embo­gir, també a nosal­tres? És impos­si­ble, com s’ha dit, de girar full d’aque­lla jor­nada, obli­dar-ho com si res no hagués pas­sat. És un dia per a la història del cata­la­nisme polític, i més enllà i tot –un dia impor­tant per a qual­se­vol demòcrata euro­peu–, quan es va veure fins a quin punt el naci­o­na­lisme espa­nyol era encara capaç de fer tota mena de bar­ba­ri­tats per fer valer la seva llei de ferro. L’Estat va ato­nyi­nar els ciu­ta­dans que el sos­te­nen amb els seus impos­tos pel fet de voler exer­cir un dret de par­ti­ci­pació política. L’Estat que hau­ria d’estar al nos­tre ser­vei ens va caure a sobre, amb tot el seu pes. Ni les bones mane­res que hau­ria de tenir una democràcia emmar­cada dins la UE van acon­se­guir refre­nar la volun­tat d’asso­tar milers de per­so­nes, que només volien dipo­si­tar pacífica­ment una pape­reta en una urna elec­to­ral.

Deci­dir què va ser aquell dia d’octu­bre ho és tot, com a la novel·la, de la qual se n’ha fet una sèrie de tele­visió més col­pi­dora encara per les con­no­ta­ci­ons dramàtiques d’aque­lla ‘jor­nada par­ti­cu­lar’. Per al sobi­ra­nisme pot sig­ni­fi­car dolor, però també espe­rança, auto­ri­ta­risme però també una victòria davant de les for­ces d’una llei que no tolera una justícia supe­rior que s’atre­veixi a qüesti­o­nar-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia