Opinió

L’ANÀLISI

Xavier Rius

La ‘ley de seguridad nacional’ o com agafar el comandament dels Mossos

L’estat d’alarma no suspèn cap dret fonamental. I si la cosa fos més greu, hi ha l’estat d’excepció

Aquesta set­mana s’ha plan­te­jat que el govern espa­nyol en fun­ci­ons apli­qui la llei 36/2015, de 28 de setem­bre, de segu­ri­dad naci­o­nal, per aga­far el con­trol dels Mos­sos d’Esqua­dra i atu­rar la res­posta inde­pen­den­tista a la pro­ba­ble sentència con­dem­natòria del Tri­bu­nal Suprem. Aquesta llei, del 2015, apro­vada amb el vot del PP, el PSOE i Ciu­ta­dans, té la fina­li­tat següent: “Pro­te­gir la lli­ber­tat i el benes­tar dels ciu­ta­dans, garan­tir la defensa d’Espa­nya i els prin­ci­pis i valors cons­ti­tu­ci­o­nals, així com con­tri­buir amb els nos­tres socis i ali­ats a la segu­re­tat inter­na­ci­o­nal.”

I s’aplica d’acord amb el que pre­veu el docu­ment Estra­te­gia de Segu­ri­dad Naci­o­nal, tal com fixa l’arti­cle 4: “L’Estra­te­gia de Segu­ri­dad Naci­o­nal és el marc polític estratègic de referència de la política de segu­re­tat naci­o­nal. Conté l’anàlisi de l’entorn estratègic, con­creta els ris­cos i ame­na­ces que afec­ten la segu­re­tat d’Espa­nya, defi­neix les línies d’acció estratègiques en cada àmbit d’actu­ació i pro­mou l’opti­mit­zació dels recur­sos exis­tents. S’ela­bora a ini­ci­a­tiva del pre­si­dent del govern, que la sot­met a l’apro­vació del Con­sell de Minis­tres, i es revi­sarà cada cinc anys o quan ho acon­se­llin les cir­cumstàncies can­vi­ants de l’entorn estratègic. Un cop apro­vada, serà pre­sen­tada a les Corts Gene­rals en els ter­mes que pre­veu aquesta llei.”

Doncs bé, el docu­ment Estra­te­gia de Segu­ri­dad Naci­o­nal vigent, apro­vat el 2017, no pre­veu ni l’inde­pen­den­tisme, ni el perill de rup­tura de l’ordre cons­ti­tu­ci­o­nal, ni les mani­fes­ta­ci­ons mas­si­ves ni l’incom­pli­ment de la lega­li­tat per part d’algu­nes ins­ti­tu­ci­ons entre les ame­na­ces i des­a­fi­a­ments a afron­tar i davant dels quals la llei fixa meca­nis­mes per defen­sar-se. Les ame­na­ces i des­a­fi­a­ments que pre­veu són: el crim orga­nit­zat, el ter­ro­risme, les armes de des­trucció mas­siva, l’espi­o­natge, els con­flic­tes armats, la vul­ne­ra­bi­li­tat del cibe­res­pai, la vul­ne­ra­bi­li­tat de l’espai aeri, la ines­ta­bi­li­tat econòmica i finan­cera, els flu­xos migra­to­ris irre­gu­lars, els can­vis climàtics, les epidèmies, les catàstro­fes i la vul­ne­ra­bi­li­tat energètica. Amb les Corts dis­sol­tes, sem­bla difícil fer apro­var a la Dipu­tació Per­ma­nent un docu­ment d’estratègia que inclo­gui com a amenaça l’inde­pen­den­tisme, i la falta d’un coman­da­ment efi­ci­ent de les poli­cies autonòmiques.

Així doncs, Pedro Sánchez hau­ria de jus­ti­fi­car que la situ­ació de Cata­lu­nya i la hipotètica falta de res­posta per part dels Mos­sos d’Esqua­dra estigués inclosa en algun d’aquests supòsits. Lla­vors, tal com esta­bleix la llei en l’arti­cle 35-2, si es dona una “situ­ació d’interès per a la segu­re­tat naci­o­nal, el pre­si­dent con­vo­carà el Con­sejo de Segu­ri­dad Naci­o­nal perquè exer­ceixi les fun­ci­ons de direcció i coor­di­nació de la gestió d’aquesta situ­ació [...]. En els casos en què el pre­si­dent del govern deci­deixi desig­nar una auto­ri­tat fun­ci­o­nal per a l’impuls i la gestió coor­di­nada de les actu­a­ci­ons, el Con­sejo de Segu­ri­dad Naci­o­nal asses­so­rarà sobre el nome­na­ment d’aquesta auto­ri­tat”. I li per­me­tria desig­nar amb un sim­ple decret una “auto­ri­tat fun­ci­o­nal” que es fes càrrec de la direcció dels Mos­sos d’Esqua­dra.

Pel que fa als altres marcs legals excep­ci­o­nals d’actu­ació, més enllà de l’arti­cle 155, per con­tro­lar la Gene­ra­li­tat, les pro­tes­tes i la pos­si­ble deso­bediència, hi ha l’estat d’alarma, que es pot apli­car en catàstro­fes, vagues, etc., que ja va imple­men­tar Rodríguez Zapa­tero per mili­ta­rit­zar els con­tro­la­dors aeris en la vaga de desem­bre del 2010, que el govern pot decre­tar per quinze dies, i que reque­reix l’apro­vació del Congrés en cas que es vul­gui pror­ro­gar. L’estat d’alarma no suspèn cap dret fona­men­tal.  I si la cosa fos més greu, hi ha l’estat d’excepció, apli­ca­ble per alte­ra­ci­ons greus de l’ordre públic i para­lit­za­ci­ons de ser­veis essen­ci­als. L’auto­ritza el Congrés per 30 dies i sí que suspèn drets fona­men­tals: per­met que es puguin dete­nir ciu­ta­dans sense ordre judi­cial i sense comu­ni­car-ho al jutge durant deu dies, que es puguin escol­tar comu­ni­ca­ci­ons i tan­car dia­ris, ràdios i tele­vi­si­ons, i que es puguin pro­hi­bir mani­fes­ta­ci­ons. 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia