Opinió

LA GALERIA

Joli

Jo, que soc músic d’orella, m’interessava molt tot allò que explicava Josep Joli de la seva professió, tothora mostrant una profunda passió

Vaig conèixer Josep Joli un dia d’agost del 2001, quan a la saba­te­ria Mauné de Figue­res ense­nyava a la Montse un pro­grama del Fes­ti­val Cas­tell de Pera­lada que se cele­brava aquell mes. En el pro­grama hi havia escrita una dedi­catòria autògrafa de Mstis­lav Ros­tropóvitx que havia ofert, a l’Audi­tori Jar­dins del Cas­tell, un excep­ci­o­nal con­cert d’autors com Rakhmàninov, Txaikovski o Bort­ni­anski. Algú havia dit a en Joli que Ros­tropóvitx dema­nava un arquet de con­tra­baix per fer una exhi­bició després del con­cert. “Un arquet de con­tra­baix per a tocar el vio­lon­cel?”, li vaig pre­gun­tar. “Exac­ta­ment!”, exclamà Josep Joli men­tre, tot ufanós, m’ense­nyava la dedi­catòria del famós vio­lon­cel·lista.

Vaig con­ti­nuar veient-lo per Figue­res, l’havia escol­tat amb Mauné i els seus Dinàmics, als Verds de Mataró, a la Cobla Ciu­tat de Girona, amb Els Pes­ca­dors de l’Escala, amb la Cobla Cadaqués, amb Roses Canta, la Combo-Gili de Per­pinyà o amb la Cali­dae, la for­mació de músics pro­fes­si­o­nals jubi­lats que han tocat en orques­tres ben cone­gu­des i famo­ses. Però fins al dia de la dedi­catòria de Ros­tropóvitx no l’havia trac­tat per­so­nal­ment. Jo, que soc músic d’ore­lla, m’interes­sava molt tot allò que expli­cava de la seva pro­fessió, tot­hora mos­trant una pro­funda passió per la música.

L’any 1980 tingué un greu acci­dent que li deixà impor­tants seqüeles físiques. La vida posa un peu davant d’un altre i xiu­lant com si res, melo­dies a esto­nes depri­ments i a esto­nes ale­gres, però sem­pre posant un peu davant de l’altre, avançant sense parar. Després de l’acci­dent es dedicà a la docència a l’Escola Muni­ci­pal de Música de Cas­telló d’Empúries (en va ser direc­tor) durant 17 anys i d’on van sor­tir alum­nes de con­tra­baix molt des­ta­cats. També dirigí la Coral de Pera­lada. En les for­ma­ci­ons musi­cals en què tre­ballà, era cone­gut amb el sobre­nom de “el metrònom”, per domi­nar tres vir­tuts musi­cals bàsiques: la qua­dra­tura o rítmica, l’afi­nació i la segu­re­tat.

Els últims anys els passà a Vilar­na­dal, vaig ser a casa seva unes quan­tes vega­des, par­lant de músics i de música. Li bri­lla­ven els ulls quan esmen­tava Flo­renci Mauné, de qui no sabia dir altra cosa que no fos admi­ració i agraïment. I ara fa unes set­ma­nes Josep Joli ens deixà orfes del seu saber i de la seva huma­ni­tat. L’Empordà l’enyo­rarà, els que el coneixíem segui­rem admi­rant i valo­rant el seu art, les seves vir­tuts i la seva amis­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia