Opinió

Tribuna

Una onada a l’escenari

Aquests dies pri­ma­ve­rals de con­fi­na­ment forçat en què a part de lle­gir i d’escriure faig més medi­tació que mai, penso en la gran Cris­tina Cervià, actriu i direc­tora de tea­tre: l’impuls vital que la menava, el seu riure alta­ment enco­ma­nadís, la seva pro­fes­si­o­na­li­tat, la volun­tat d’apren­dre a ser cada vegada millor als esce­na­ris... Ja ha fet un any que ens va haver de dei­xar. A l’entrega dels pre­mis Casero a La Pla­neta, la vam recor­dar de manera sen­zi­lla i emo­tiva.

Avui he remi­rat les imat­ges del vídeo que l’Antoni Martí, docu­men­ta­lista i cine­asta, li va dedi­car. Ens el va por­tar a la dar­rera tro­bada que fem cada tem­po­rada, coin­ci­dint amb el temps de les cire­res, una colla de com­panys del món del tea­tre com Janot Car­bo­nell i Pilar Prats –que també va com­par­tir anys d’esce­nari amb la Cris­tina– i amics que han fet una tasca de recu­pe­ració del patri­moni audi­o­vi­sual impor­tant, com l’Antoni Martí i la seva dona Dolors Fus­ter. El vídeo dibuixa, en un arc tem­po­ral que oscil·la entre els anys vui­tanta i el 2018, imat­ges d’una Cris­tina en cons­tant pro­gressió. Per­so­nal­ment, la vaig veure actuar per pri­mera vegada al cos­tat de l’Adrià Puntí en la inau­gu­ració del Tea­tre de Salt. Més tard, l’Antoni Martí em va pro­po­sar escriure un guió per a un curt­me­tratge que ella va accep­tar d’inter­pre­tar jun­ta­ment amb l’actriu Pilar Prats, quan ja li havia estat diagnos­ti­cada la malal­tia per pri­mer cop. Vam anar a gra­var al camí de ronda de s’Agaró, asses­so­rats pel bon cri­teri direc­tor de Janot Car­bo­nell. Més enda­vant, la Cris­tina va rebre el premi de la Crítica tea­tral de Bar­ce­lona com a millor actriu de la tem­po­rada 2006/2007 per l’obra Lúcid, de Rafael Spre­gel­burd.

L’actriu Merit­xell Yanes, que va tre­ba­llar amb ella al llarg de gai­rebé 20 anys, m’ha dit que aquell va ser un premi molt emo­tiu i meres­cut després d’un procés de malal­tia molt bèstia. La Cris­tina va dir lla­vors que se sen­tia satis­feta també pels seus com­panys. Un cop més, va mos­trar la seva valen­tia gene­rosa, qua­li­tat que escas­seja quan es tracta l’èxit propi com una car­rera de com­pe­tició. Ella gau­dia com­par­tint tota mena d’esce­na­ris –tea­trals i vitals–, sabia adap­tar-se a les cir­cumstàncies escèniques més inhòspi­tes. Esti­mava el tea­tre i va man­te­nir un com­promís ferm que la va por­tar a no ren­dir-se mai. Abor­dava la feina amb coratge i pro­fes­si­o­na­li­tat i va acon­se­guir que es reco­ne­gues­sin les pro­duc­ci­ons “fetes en ter­ri­to­ris perifèrics”, va fer visi­ble la uni­ver­sa­li­tat d’allò apa­rent­ment local i va mos­trar la pro­fes­si­o­na­li­tat que poden tenir espec­ta­cles produïts “a comar­ques”, sovint menys­tin­guts pels qui acos­tu­men a posar l’eti­queta pro­vin­ci­ana a tot el que es mou fora de l’extra­radi bar­ce­loní.

A les dar­re­res tro­ba­des, la Cris­tina havia vin­gut amb en Sebi, el seu com­pany de vida. Avui la recordo, esplèndida, amb un gra­pat de cire­res a la boca, prop del mar, com una onada. Citaré el mes­tre budista Thich Nhat Hanh: som una onada que ha vin­gut de l’oceà i hi tor­narà. L’onada també és l’oceà i, quan toca la seva veri­ta­ble natu­ra­lesa, que és l’aigua, des­a­pa­reix tota por i angoixa. La Cris­tina era i és oceànica. Igual que els cire­rers que ara flo­rei­xen des­a­fi­ant el con­fi­na­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia