Opinió

la crònica

Valentí Fargnoli, encara

“Ademés tinc de dirli que no es cre­gui que arribi al moli i fagi farina, mol­tes vega­des me trobo que el rec­tor de tal poble per des­gra­cia es fora y la major­doma no s’admet de raons per mes docu­ments que li porti y per coses que li digui, deve­ga­des que per des­gra­cia esta nubol i si es cuestió de retra­tar un retaule fosc es impos­si­ble pro­baro.” (Orto­gra­fia ori­gi­nal) Valentí Fargnoli, 29 d’abril de 1919.

Un enorme volum de cinc-cen­tes dinou pàgines – La Foto­gra­fia en temps del Nou­cen­tisme–, obra de l’arxi­ver muni­ci­pal de Girona Joan Boa­das i Raset, amb la ingent col·labo­ració d’una mul­ti­tud de per­so­nes, enti­tats i arxius, atorga valor al que va ser la intro­ducció de la foto­gra­fia a Cata­lu­nya a l’entorn de l’expo­sició de 1929. Els ian­quis aca­ba­lats s’havien fixat en el nos­tre tre­sor monu­men­tal i l’esta­ven adqui­rint i envi­ant al seu país: foto­gra­fiar-lo i inven­ta­riar-lo per evi­tar l’espo­li­ació era indis­pen­sa­ble. I és obli­gat repas­sar l’obra de Valentí Fargnoli. Si ja el coneixíem pel seu lle­gat de foto­gra­fies, pro­fu­sa­ment reproduïes en lli­bres i opus­cles, en aquest lli­bre –que pel detall dels seus tex­tos, que des­cri­uen la cor­res­pondència, les des­pe­ses dels fotògrafs, el detall de les seves obres, no es massa asse­qui­ble al gran públic– es deixa constància de la importància d’aquest fotògraf, nas­cut a Bar­ce­lona el dia 12 d’abril del 1885, fet que va frus­trar la intenció dels seus pares d’infan­tar-lo a Bel­monte Cas­te­llo, a la regió del Laci, a Itàlia. La seva vida en el pri­mer tram de l’existència és encara un mis­teri, però l’any 1910 apa­reix com a “redac­tor” al suple­ment lite­rari del diari gironí El Auto­no­mista. Fou un fotògraf ambu­lant; par­ti­ci­pava en con­cur­sos fotogràfics i hi obte­nia reco­nei­xe­ments i pre­mis. Impri­mia postals que es venien a comerços, com la farmàcia Perez-Xifra de Girona, la sas­tre­ria de Begur, el san­tu­ari de Roca­corba (Canet d’Adri). Així pro­cu­rava la sus­ten­tació de la seva família. Les ins­ti­tu­ci­ons, com ara la Dipu­tació i els ajun­ta­ments, i els ate­neus popu­lars es varen assa­ben­tar de la seva obra i li dema­na­ven il·lus­tra­ci­ons per a les seves publi­ca­ci­ons.

El lli­bre, però, té una més àmplia volada, tota vegada que rela­ci­ona la seva obra amb l’altre gran fotògraf i arxi­ver, com va ser Adolf Mas, i també la passió per la pre­ser­vació de les foto­gra­fies de Jeroni Mar­to­rell. Ocul­ta­ren, pro­te­gi­ren i retor­na­ren el mate­rial a la nos­tra terra una vegada aca­bada la Guerra Civil. Aquest “reper­tori ico­nogràfic” exis­teix i és lliu­rat a la con­tem­plació del públic. Un tre­sor per a estu­di­o­sos del nos­tre pas­sat.

Hi tro­bem foto­gra­fies com la que reproduïm, obra de Fargnoli, amb un esqueix de l’orgue de la cate­dral de Girona l’any 1920 amb la impo­nent orna­men­tació de tubs i guar­ni­ments, avui feliçment des­a­pa­re­guts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia