Opinió

Tribuna

La mirada captiva

“Tot és global i local si es mira amb una perspectiva intel·ligent i es defuig la mirada curta i s’observa la realitat amb amplitud de perspectiva

Fins al 23 de maig es pot visi­tar a la Fun­dació Map­fre i al seu cen­tre de foto­gra­fia KBr l’expo­sició La mirada cap­tiva. Col·lecció de daguer­re­o­tips del Cen­tre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI)-Girona. El CRDI va fixar des de la seva cre­ació, el 1997, l’objec­tiu de “conèixer, pro­te­gir, fomen­tar, ofe­rir i divul­gar a la ciu­ta­da­nia el patri­moni docu­men­tal en imatge de la ciu­tat de Girona”. Des de l’inici ho ha fet amb vocació oberta i de pro­jecció inter­na­ci­o­nal, fins al punt que les jor­na­des dedi­ca­des a Imatge i Recerca (1990-2020) durant trenta anys han esde­vin­gut un refe­rent reco­ne­gut inter­na­ci­o­nal­ment. És així com des del CRDI i també des del Museu del Cinema s’ha man­tin­gut una política d’adqui­si­ci­ons que ha enri­quit les col·lec­ci­ons pro­vi­nents de mol­tes dona­ci­ons amb peces sin­gu­lars que aju­des­sin a com­pren­dre i expli­car els pro­ces­sos fotogràfics de fixació de la imatge.

Aquesta expo­sició, doncs, fa honor a una part petita però d’alt valor i sig­ni­fi­cació de la col·lecció del CRDI, jus­ta­ment la menys vin­cu­lada direc­ta­ment amb la ciu­tat de Girona però la més recu­lada en el temps. Aquest és el valor i la pro­jecció uni­ver­sal d’una col·lecció que aixeca tes­ti­moni d’aquest invent del 1839 pel qual sobre una placa de coure banyada de plata i polida es podia fixar per pro­ce­di­ments químics la llum i les imat­ges pro­jec­ta­des des d’una cam­bra fosca; pel seu pro­ce­di­ment Louis-Jac­ques-Mandé Daguerre va veure reco­ne­guda i cer­ti­fi­cada l’any 1839 per l’Acadèmia de Ciències de París la invenció de la foto­gra­fia moderna. El que Grant B. Romer en el text del catàleg en diu un “sis­tema fotogràfic pràctic” que “va admi­rar, enci­sar, inqui­e­tar, des­con­cer­tar i pro­vo­car...”. O com diu Anne Car­tier-Bres­son: “Aquesta importància del daguer­re­o­tip, més enllà de la seva enorme bellesa plàstica, està lli­gada al fet que va ser el pri­mer objecte mate­rial difós i comer­ci­a­lit­zat de la història de la foto­gra­fia.”

Tenim doncs un gruix de retrats, d’objec­tes per pro­te­gir-los (capses de diver­sos for­mats o emmar­ca­ments), i hi podem afe­gir el fet con­cret per esta­blir con­ne­xi­ons i lli­gar ante­ce­dents que dos dels daguer­re­o­tips són retrats de per­so­nes cone­gu­des com Antoni Molar Viñas (col·lecció d’Antoni Varés) o el notari Joan Car­rera Bus­quets i l’espe­ci­fi­ci­tat que dels 21 gra­vats de l’obra de 1842 España, Obra pin­to­resca, de Fran­cesc Pi i Mar­gall, fets a par­tir de daguer­re­o­tips, repro­du­ei­xen l’església de Sant Nico­lau i les cases del riu amb el per­fil de la cate­dral i Sant Feliu. Per aca­bar cal asse­nya­lar que els comis­sa­ris de l’expo­sició han estat Joan Boa­das Raset i David Igle­sias Franch, que ha coor­di­nat l’expo­sició María de Plaff Puig­martí, que Pedro Benito ha diri­git el mun­tatge i Pep Cana­leta i Àlex Gifreu han dis­se­nyat el mun­tatge.

Amb motiu de l’expo­sició s’ha publi­cat un catàleg bella­ment i deli­cada edi­tat, dins de la Col·lecció Arxius Fotogràfics de la Fun­dación Map­fre, amb excel·lents repro­duc­ci­ons de les obres expo­sa­des, amb un for­mat de tapa dura, amb tex­tos en català i apèndix en anglès i bibli­o­gra­fia citada. Encapçalen els tex­tos salu­ta­ci­ons d’Anto­nio Huer­tas Mejías, pre­si­dent de la Fun­dació, i Marta Madre­nas, alcal­dessa de Girona, que obren les col·labo­ra­ci­ons dels comis­sa­ris Joan Boa­das i David Igle­sias, a l’inici sobre la col·lecció de daguer­re­o­tips del CRDI i al final sobre el CRDI i els seus objec­tius; de Grant B. Romer, sobre la pri­mera recepció del daguer­re­o­tip; d’Anne Car­tier-Bres­son, sobre les espe­ci­fi­ci­tats tècni­ques del daguer­re­o­tip; de Ber­nardo Riego Amézaga, sobre la intro­ducció de la foto­gra­fia a Espa­nya; de Jep Martí Bai­get, sobre l’impacte a Bar­ce­lona el 1839 de la nova tècnica fotogràfica, i final­ment de Maria de los San­tos García Fel­guera, sobre la constància docu­men­tal de dones daguer­re­o­ti­pis­tes des­ple­ga­des a Cata­lu­nya.

El catàleg il·lus­tra, docu­menta i con­tex­tu­a­litza l’expo­sició i posa l’accent tant en l’impacte de la inno­vació que va repre­sen­tar el daguer­re­o­tip per con­so­li­dar els pri­mers pas­sos de la foto­gra­fia moderna com en el sen­tit i la importància de l’expo­sició. Rei­te­rant l’argu­ment expo­sat més amunt, és indis­cu­ti­ble que el paper del CRDI no es cir­cums­criu a Girona sinó que jus­ta­ment interac­tua amb el món i dibuixa una funció de les col·lec­ci­ons que incre­menta el valor tes­ti­mo­nial i patri­mo­nial a Girona i el pro­jecta amb vocació uni­ver­sal Girona enfora. Tot és glo­bal i local si es mira amb una pers­pec­tiva intel·ligent i es defuig la mirada curta i s’observa la rea­li­tat amb ampli­tud de pers­pec­tiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia