Opinió

Ombres d’agost

‘Dos a la carretera’

“Posa en relació els diversos viatges a través del trànsit per uns mateixos llocs i unes situacions semblants

En una d’aques­tes ombres, que només volen fer pas­sar una mica d’aire, comen­tava que el cinema clàssic ten­deix a mos­trar els ena­mo­ra­ments men­tre que el modern es recar­gola amb l’amor que se’n va. Tot és més com­plex, evi­dent­ment. El cas és que l’any 1967, quan mol­tes pel·lícules ja havien des­truït pare­lles, un direc­tor de Hollywood, que va fer que Gene Kelly cantés i ballés feliç sota la pluja, va par­tir del viatge d’un matri­moni anglès en crisi (Joanna i Mark: Audrey Hep­burn i Albert Fin­ney, extra­or­di­na­ris) per nar­rar-nos la història de la seva relació. Stan­ley Donen ho fa a través del record frag­men­tari d’ante­ri­ors viat­ges esti­uencs, sobre­tot per França, men­tre que, en poc més d’una dècada, les vacan­ces es van con­fo­nent amb el tre­ball a mesura que Mark, arqui­tecte, i Joanna, sense ocu­pació labo­ral, es con­ver­tei­xen en un matri­moni burgés des­gas­tat pel temps que hi passa. Amb la música de Man­cini entre juga­nera i malen­co­ni­osa, Dos a la car­re­tera pre­senta, doncs, l’evo­lució d’una pare­lla amb una estruc­tura nar­ra­tiva que, fluint de manera pri­mo­rosa, posa en relació els diver­sos viat­ges a través del trànsit per uns matei­xos llocs i unes situ­a­ci­ons sem­blants: la tro­bada casual que pro­pi­cia l’ena­mo­ra­ment men­tre els cos­sos de Joanna i Mark es cre­men a la platja; el viatge inter­rom­put amb un altre matri­moni amb una filla repel·lent; l’aven­tura feliç amb un Mini-cafe­tera que s’incen­dia; la incor­po­ració de la pròpia filla en un viatge on s’evi­den­cia la crisi que esclata a l’últim. “Quan es va començar a tren­car tot?”, pre­gunta Joanna i pot­ser també Audrey Hep­burn. S’han con­ver­tit, de fet, en un matri­moni: “Dues per­so­nes que no es diuen res.” Tot i els retrets i les infi­de­li­tats, no poden sepa­rar-se. “Per què fin­gei­xes que som un matri­moni feliç i vols seguir amb mi?”, pre­gunta Mark. La rèplica és sen­sa­ci­o­nal: “Són dues coses dife­rents.” Segui­ran junts perquè, com diu Hep­burn i fin­geix un cine­asta de Hollywood en una pro­ducció anglesa, “m’encan­ten els finals feliços”. Con­ti­nu­a­rem amb cine­asta sense con­tem­pla­ci­ons... Demà, Per­sona (Ing­mar Berg­man, 1966).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia