Opinió

opinió

Realitat o ficció?

L’aeroport de Barcelona té el risc d’esdevenir un cementiri d’avions

Arti­cle de ciència-ficció con­tex­tu­a­lit­zat a l’any 2050, quan la República Cata­lana con­voca un con­curs públic d’idees per dina­mit­zar el com­plex aero­por­tu­ari de Bar­ce­lona. El nou con­text econòmic vin­cu­lat a la manca de petroli ha fet que el pano­rama inter­na­ci­o­nal de trans­port marítim, aeri o de mer­ca­de­ries per car­re­tera hagi cai­gut subs­tan­ci­al­ment. La impos­si­bi­li­tat de tro­bar fonts d’ener­gia amb la mateixa efec­ti­vi­tat que el petroli, i els com­bus­ti­bles fòssils –en gene­ral–, i les fal­ses expec­ta­ti­ves que ha creat l’hidro­gen verd per man­te­nir l’statu quo de la mobi­li­tat mun­dial han gene­rat una impor­tant crisi mun­dial econòmica, amb una glo­ba­lit­zació sob­ta­da­ment estron­cada, en una acce­le­ració de pro­ces­sos de relo­ca­lit­zació i l’apli­cació d’urgència de l’eco­no­mia verda cir­cu­lar obli­gatòria per man­te­nir pro­ces­sos pro­duc­tius bàsics. L’eco­no­mia cir­cu­lar és cap­da­van­tera perquè la reu­ti­lit­zació de recur­sos bàsics esdevé una pri­o­ri­tat i, en con­seqüència, l’obso­lescència pro­gra­mada ha pas­sat a ser estudi dels lli­bres d’història. Per aques­tes raons l’aero­port de Bar­ce­lona té el risc d’esde­ve­nir un cemen­tiri d’avi­ons i un taller de des­ba­lles­ta­ment per apro­fi­tar mate­ri­als de pri­mera neces­si­tat. Davant aquest con­text econòmic, les car­re­te­res estan pràcti­ca­ment deser­tes, amb molt pocs cami­ons, els ports han abai­xat l’acti­vi­tat i l’aero­port té una acti­vi­tat molt baixa i ha que­dat rele­gada, gai­rebé en un relicte, al turisme en base a les car­ti­lles nomi­nals de raci­o­na­ment energètic. Els arti­cu­lis­tes i intel·lec­tu­als que par­ti­ci­pen en les tertúlies fan les seves càbales sobre l’opor­tu­ni­tat de crear un gran cen­tre tec­nològic vin­cu­lat a les ciències de la Terra, o un cen­tre pio­ner de recerca sobre la con­ser­vació de la bio­di­ver­si­tat; fins i tot es con­si­dera oportú fer un parc agrari i recu­pe­rar plan­tes autòcto­nes com­pa­ti­bles amb les noves con­di­ci­ons climàtiques que impe­ren en la dècada o grans magat­zems de reco­llida de roba, trans­for­mació i arran­ja­ment per man­te­nir el mer­cat local de roba reu­ti­lit­zada. Sor­gei­xen paral·lela­ment crítiques dels eco­lo­gis­tes que adver­tei­xen, segons el desè informe de canvi climàtic del panel inter­na­ci­o­nal d’experts, que cal valo­rar l’efec­ti­vi­tat de la inversió en cas que s’acce­leri encara més la pujada del nivell del mar, si es té en compte que la ter­cera pista de l’aero­port ja es troba sota mar i ha que­dat reha­bi­li­tada mit­jançant la coberta d’un prat de fanerògames mari­nes. Rea­li­tat o ficció?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia