Opinió

Tribuna

De projecte a disseny de país

“Dissenyar i concretar el país seria una manera clara de fer visible i real el salt que podem efectuar i que necessitem realitzar

En diver­sos moments acos­tu­mem a dema­nar “pro­jecte de país”, com una manera de con­cre­tar aspi­ra­ci­ons, horit­zons futurs i les ofer­tes dels par­tits. No és una pre­gunta amb una fàcil res­posta, i la rea­li­tat és que quasi mai no s’hi res­pon gai­rebé res. Pot­ser hem d’accep­tar que és una demanda massa àmplia: afecta temes econòmics, soci­als i polítics. En tot cas, cons­ta­tem que hi ha un enorme salt des de les idees gene­rals fins a les con­cre­ci­ons i que els pro­gra­mes polítics s’esca­pen de l’objec­ti­vació d’allò que hau­rien de con­cre­tar, amb un desen­vo­lu­pa­ment poste­rior que queda exces­si­va­ment obert.

Si mirem més enrere, per allà els ajun­ta­ments dels anys vui­tanta, aquells que van trans­for­mar els nos­tres muni­ci­pis, com Bar­ce­lona però també molts més, la pre­gunta de “pro­jecte de ciu­tat” era incon­ve­ni­ent i massa ideològica (libe­ral, soci­al­demòcrata...?), men­tre que el que es va fer per a trans­for­mar les ciu­tats fou dis­se­nyar-les o redis­se­nyar-les. La trans­for­mació de les con­di­ci­ons inte­ri­ors, de les dota­ci­ons, de superar la dinàmica cen­tre/perifèria, de pre­fi­gu­rar un arte­facte econòmic, de ser capi­tal, etc., con­te­nia aspec­tes soci­als, econòmics i polítics bar­re­jats i immer­sos en una actu­ació que no era un pro­jecte abs­tracte, sinó un dis­seny molt con­cret. Encara més, el fet de reduir l’abast del debat ideològic per­me­tria con­cre­tar amb més radi­ca­li­tat les actu­a­ci­ons, les quals no eren pas “tècni­ques”, ni menors. Diguem que un dis­seny no era, ni és, altra cosa que un pro­jecte molt defi­nit. Ens podem pre­gun­tar si aquest con­cepte de “dis­seny” no seria molt més ade­quat per a dia­lo­gar amb els nos­tres diri­gents sobre cap a on volem anar a escala de país. Sense que la res­posta sigui exclo­ent d’altres vies, segur que les con­cre­ci­ons dis­se­nya­des ens aju­da­rien a avançar. Per a fer-ho evi­dent, plan­te­jaré tres dis­senys con­crets de model i objec­tiu de país.

El pri­mer és la Cata­lu­nya fer­roviària. La moder­nit­zació de tota l’estruc­tura urbana del país, la metròpoli de set mili­ons, l’espe­ci­a­lit­zació interur­bana, la com­ple­men­ta­ri­e­tat entre Bar­ce­lona i país... depe­nen en bona mesura d’arti­cu­lar unitària­ment des de la xarxa d’alta velo­ci­tat al fer­ro­car­ril con­ven­ci­o­nal de roda­lies i mit­jana distància i fins a les mer­ca­de­ries en una xarxa intero­pe­ra­tiva i única. El salt que faria el país seria del mateix ordre del que es fa ver a prin­ci­pis dels setanta amb l’auto­pista del Medi­ter­rani o AP-7 i l’AP-2 a Lleida i l’inte­rior penin­su­lar. Es dirà que aquesta ja és la línia de tre­ball, però no és cert. No hi ha opci­ons clares de canvi de la xarxa a ample inter­na­ci­o­nal, d’inversió de la Gene­ra­li­tat fora del Bar­ce­lonès... Ens manca del tot expres­sar la base mate­rial d’una trans­for­mació a cin­quanta anys vista. Cer­ta­ment, toparíem amb el govern cen­tral, però la cosa va molt més enllà de la recla­mació de roda­lies, i de nosal­tres depèn for­mu­lar-ho.

El segon dis­seny és la regi­o­na­lit­zació de Cata­lu­nya. El des­ga­vell admi­nis­tra­tiu de províncies amb dipu­ta­ci­ons, àmbits fun­ci­o­nals de la Gene­ra­li­tat, Àrea Metro­po­li­tana, Auto­ri­tats del Trans­port... no res­pon a la pre­gunta: què és Cata­lu­nya?, qui­nes són les seves parts? Afe­gi­rem al gar­buix les províncies com a dis­tric­tes elec­to­rals al Par­la­ment, inqua­li­fi­ca­bles a hores d’ara. La regi­o­na­lit­zació, en vegue­ries o regi­ons, sig­ni­fi­ca­ria defi­nir uns àmbits econòmics, urbans i ambi­en­tals que la geo­gra­fia ens sug­ge­reix i fer-los àmbits de demo­cra­tit­zació en la repre­sen­tació i la gestió. Però no, som tan anar­quis­tes que pre­fe­rim el des­go­vern a cons­truir la iden­ti­tat interna de país. Ho tenim apar­cat des de sem­pre, però enca­mi­nar-ho sig­ni­fi­ca­ria des­lli­gar una força de poten­cial de país.

El ter­cer dis­seny seria cami­nar cap a l’habi­tatge com a ser­vei públic. Si Sani­tat i Edu­cació foren els dos grans pilars asso­lits fa anys, avui és pos­si­ble fer pas­sos deci­sius en l’habi­tatge com a ser­vei públic. La clau és la política de sòl, creat públi­ca­ment i man­tin­gut com a tal, i enca­bir-hi pro­mo­ci­ons públi­ques, pri­va­des i soci­als. Una segona clau és l’habi­tatge dota­ci­o­nal, que s’auto­fi­nança (cert!), si és sobre sòl públic i en dimen­si­ons reduïdes (sense apar­ca­ment), per exem­ple per a joves i gent gran. Només cal actuar a escala cata­lana amb una quin­zena d’agències públi­ques, que ges­ti­o­nes­sin bàsica­ment sòl, una per a cada 300.000/400.000 habi­tants. Hi ha experiències con­cre­tes que ho demos­tren, només cal repli­car-les. Els esque­mes ani­rien en l’estil de: dret de superfície a 25 anys, tipo­lo­gia d’habi­tatge social mit­jana, deu per cent de cessió en sos­tre exe­cu­tat en habi­tatge dota­ci­o­nal.

Dis­se­nyar i con­cre­tar el país seria una manera clara de fer visi­ble i real el salt que podem efec­tuar i que neces­si­tem rea­lit­zar, i fer-ho amb un camí que no es perdi per ser massa genèric, sinó que, per con­tra, sigui ben con­cret: o sigui, dis­se­nyat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia