Opinió

Tribuna

Next Generation Rail

“Un camp decisiu d’inversió a Catalunya seria la unificació de tota la xarxa ferroviària a ample europeu

La pròxima gene­ració serà fer­roviària o no serà. I els Fons Next Gene­ra­tion en serien una opor­tu­ni­tat. Se suposa que aquests fons han d’anar des­ti­nats a un canvi estruc­tu­ral, amb la vista posada en el mitjà i llarg ter­mini. Par­lem d’eco­no­mia i també de capi­tal públic, com són les infra­es­truc­tu­res o l’ener­gia. I el fer­ro­car­ril toca les dues opci­ons: mobi­li­tat i emis­si­ons i eco­no­mia en ple­ni­tud: pro­duc­ti­vi­tat empre­sa­rial i salari social.

Un camp deci­siu d’inversió a casa nos­tra seria la uni­fi­cació de tota la xarxa fer­roviària a ample euro­peu. Més barat del que sem­bla, perquè en molts trams només cal des­co­llar una via, moure-la 23,3 cm i tor­nar-la a collar als llocs amb les tra­ves­ses pre­pa­ra­des (amb un cost d’uns 40.000 euros/km). A la resta de la xarxa cal l’acció de reno­vació o man­te­ni­ment del canvi de tra­vessa, que en part seria igual­ment obli­gada (a un preu d’uns 700.000 euros/km). Amb uns 1.200 km de línies ibèriques en el con­junt del país, amb 500 mili­ons d’euros faríem molta feina, quasi tota la trans­for­mació.

Els efec­tes no serien única­ment poder tra­ves­sar la fron­tera sense pro­ble­mes. No, els efec­tes serien la inte­gració de tota la xarxa a un únic ample perquè ara en tenim tres: ibèric, euro­peu i mètric. El resul­tat impli­ca­ria fle­xi­bi­li­tat, robus­tesa i una xarxa més com­pleta, quan ara en són dues de sepa­ra­des: alta velo­ci­tat i mer­ca­de­ries per una d’aques­tes, roda­lies i regi­o­nals, per l’altra. Una xarxa gran és millor que dues de sepa­ra­des, com és obvi. I notem que el famós “ter­cer fil” no és sinó una solució com­plexa que sobre­posa par­ci­al­ment els dos trams de xar­xes, més que sumar-los. Tot ple­gat és com­pli­cat si, a més, es pre­ve­uen trens de mer­ca­de­ries, de fins a 740 metres de llarg, pas­sant per les línies d’alta velo­ci­tat.

La uni­fi­cació i inte­gració sig­ni­fi­ca­ria la intero­pe­ra­bi­li­tat: una xarxa més gran, robusta, resis­tent i potent: lla­vors pot­ser pas­saríem regi­o­nals per l’alta velo­ci­tat i mer­ca­de­ries també per les línies tra­di­ci­o­nals i, sobre­tot, en molts punts les hau­rien con­nec­tat quan ara pas­sen de cos­tat sense tocar-se. I si la xarxa falla en un punt, sabríem que als cor­re­dors prin­ci­pals serien dobles i inter­con­nec­tats, més robus­tos, doncs.

La major part de línies per­ta­nyen a Adif, i una quota menor, a FGC. La seva suma no dis­sol­dria la titu­la­ri­tat res­pec­tiva, però les faria fun­ci­o­nar suma­des, com fan les car­re­te­res del minis­teri, amb les de la Gene­ra­li­tat, la Dipu­tació i els ajun­ta­ments. Però la titu­la­ri­tat del ser­vei dins de Cata­lu­nya, plena com­petència de la Gene­ra­li­tat, aug­men­ta­ria d’abast. Res de des­co­ne­gut, perquè és el mateix que des de fa temps suc­ce­eix a les regi­ons fran­ce­ses i als lands ale­manys. De tot ple­gat en resul­ta­ria una arti­cu­lació del país en ter­mes de futur, una inter­con­nexió del sis­tema urbà en les rela­ci­ons entre muni­ci­pis i una metròpoli de set mili­ons, més una arti­cu­lació fun­ci­o­nal: viat­gers i mer­ca­de­ries, com­bois lleu­gers i pesants, com­pa­nyies usuàries diver­ses i, lògica­ment, una exigència d’una regu­lació efi­ci­ent, a l’estil de la inten­si­tat del trànsit urbà més que dels camins de pagès. El fac­tor de pro­duc­ti­vi­tat seria molt clar: com pas­sar de tres nego­cis menors a un de molt major per inte­gració i crei­xe­ment nota­ble de demanda i oferta. Aquest seria un salt clar en res­posta a l’ambició que defi­neix els Next Gene­ra­tion.

Men­tres­tant, la manca de visió porta a l’absència total del minis­teri i a la cur­tesa de mires de la Gene­ra­li­tat, la qual només pensa a aca­bar la línia 9 del metro, costi el que costi, o allar­gar dins Bar­ce­lona la línia mètrica dels FGC del Baix, quan cal­dria pen­sar a refer tota aquesta en ample euro­peu i con­nec­tar-la amb la Ter­rassa-Lleida, a Sant Vicenç de Cas­te­llet, on queda a tocar, a Mar­to­rell amb la Bar­ce­lona-Vila­franca i amb el port.

Aquesta opció Next Gene­ra­tion seria una fita rao­na­ble, admi­nis­tra­ti­va­ment gens com­plexa, que suma­ria intel·ligència dis­tribuïda entre diver­sos actors, que el país enten­dria i assu­mi­ria en els cos­tos i pro­vi­si­o­na­li­tats de la tran­sició i que defi­ni­ria un futur potent en ter­mes de lide­ratge i d’un horitzó con­cret i col·lec­tiu. Però que, per ara, ningú expressa ni lidera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia