Opinió

Tribuna

Amazcat.cat

“Com a mínim aquesta aposta neix al nostre país i pot ser un instrument perquè productors, comerciants, empreses i consumidors disposem d’una alternativa

He tor­nat a com­prar per Amaz­cat, un nou web cen­trat en el mer­cat en línia de pro­xi­mi­tat, que ofe­reix la pos­si­bi­li­tat d’acce­dir a un comerç variat i ampli de pro­duc­tes locals. Pretén ser una alter­na­tiva a la gran pla­ta­forma inter­na­ci­o­nal Ama­zon i només per això ja m’interessa d’entrada. Ama­zon és espec­ta­cu­lar, cer­ta­ment, tant pel que fa a la rapi­desa de gestió i d’envi­a­ment com a l’enorme quan­ti­tat d’oferta que pre­senta. Admeto que, en aquests dar­rers dos anys atípics, m’he vist mig obli­gada a com­prar-hi i que al meu entorn només veig fur­go­ne­tes que repar­tei­xen paquets amb el logo­tip de la marca que va crear l’avui mul­ti­mi­li­o­nari Jeff Ben­son. Amaz­cat es va crear fa pocs mesos –l’octu­bre del 2021–, per tant, tot just comença, i ara per ara no té ni de bon tros el ven­tall de pro­duc­tes que ofe­reix el gegant ame­ricà, però li dono suport, com a ciu­ta­dana que viu immersa en aquesta nova situ­ació de capi­ta­lisme tec­nològic con­tro­la­dor que, apro­fi­tant-se de la pandèmia i de la mala gestió que n’estan fent els governs de molts països –també el nos­tre–, està pro­vo­cant el tan­ca­ment de petits comerços i des­truint l’eco­no­mia local.

Hi ha encara un altre aspecte que con­si­dero més impor­tant fins i tot, i és la filo­so­fia des­pi­e­tada que sus­tenta l’imperi de Ben­son. Que consti que sem­pre he admi­rat les per­so­nes que tenen èxit, de les quals em sem­bla que tots podem apren­dre. Tan­ma­teix, en aquest cas, és ben dife­rent. Només cal saber què pensa el mag­nat d’Ama­zon sobre la vida, sobre els drets de les per­so­nes i el res­pecte pel pla­neta Terra. Segons explica en diver­ses entre­vis­tes con­tras­ta­des, pensa que la Terra es con­ver­tirà en “un lloc de vacan­ces” i dei­xarà de ser la nos­tra residència, per això vol crear la seva pròpia estació espa­cial en òrbita. La idea de mar­xar a viure fora de la Terra no inclou la idea de des­truir d’alguna manera el pla­neta? I al mateix temps: qui es podrà per­me­tre mar­xar? A més, els mul­ti­mi­li­o­na­ris com ell faran vacan­ces segu­ra­ment en una Terra abso­lu­ta­ment con­ta­mi­nada? És tot un seguit de pre­gun­tes inqui­e­tants que em venen al cap i que em con­fir­men que el pen­sa­ment que ins­pira el cre­a­dor d’Ama­zon i d’altres mul­ti­mi­li­o­na­ris actu­als que tots tenim en ment és el de donar per per­duda la nos­tra Terra com a pla­neta habi­ta­ble. En comp­tes de tre­ba­llar per atu­rar el canvi climàtic i millo­rar les con­di­ci­ons de vida de les per­so­nes, sem­bla que només pen­sin a fer l’esca­pada cap a altres pla­ne­tes. Deli­rant. Al llarg de la història hi ha hagut visi­o­na­ris incom­pre­sos, però aquest no és el cas.

Tenim un pro­blema greu de falta de valors ètics que ho empan­ta­nega tot –des del cinisme d’un sis­tema polític basat en llis­tes tan­ca­des i pri­vi­le­gis fins a unes elits econòmiques que pre­fe­rei­xen des­lo­ca­lit­zar-ho tot i seguir con­ta­mi­nant. Davant d’un pano­rama que impulsa a com­prar en línia, Amaz­cat ha nas­cut amb un propòsit assu­mi­ble de pro­xi­mi­tat amb més de 500 nego­cis asso­ci­ats al por­tal. Per­met que les peti­tes empre­ses digi­ta­lit­zin el seu negoci en poc temps, un cop pas­sats els fil­tres de vali­dació. A més, si acom­plei­xen el que diuen, paguen en cinc dies els vene­dors i la logística és d’un a dos dies de mit­jana. És una opor­tu­ni­tat per dei­xar de com­prar-ho tot fora.

Aquest nou por­tal ha de millo­rar, sens dubte, s’hau­ran d’esforçar més, tant pel que fa a l’oferta com a l’atenció a l’usu­ari (hi he tro­bat a fal­tar una res­posta a un dubte, quan he vol­gut con­tac­tar amb ells a través del cor­reu electrònic). Tot i això, hi faré con­fiança, com ja he dit, en aquest període de prova que espero que es con­so­lidi, sobre­tot perquè es tracta d’una aposta per crear un comerç més sos­te­ni­ble, de qua­li­tat garan­tida i que ens per­meti conèixer per enda­vant la pro­cedència del pro­ducte (majo­ritària­ment d’un ter­ri­tori pròxim i no pas de la Xina o de la RPC, eufe­misme que uti­lit­zen per subs­ti­tuir un nom que inco­moda pel d’unes sigles que sig­ni­fi­quen el mateix –República Popu­lar Xina– però resul­ten més indes­xi­fra­bles). Amaz­cat –alguns li retre­uen el nom– ha pres un bon model, comer­ci­al­ment par­lant. Com a mínim aquesta aposta neix al nos­tre país i pot ser un ins­tru­ment perquè pro­duc­tors, comer­ci­ants, empre­ses i con­su­mi­dors dis­po­sem d’una alter­na­tiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia