Opinió

QUADERN D'ECONOMIA

FRANCESC CABANA

Cotxes elèctrics

La majo­ria de cot­xes i cami­ons que cir­cu­len per les nos­tres car­re­te­res i les de tot el món ho fan amb la mateixa tec­no­lo­gia que tenia el Ford T, de Henry Ford, fa més de cent anys. Des d’ales­ho­res els can­vis que hi ha hagut són tots secun­da­ris, ja que el motor es manté gai­rebé amb la mateixa tec­no­lo­gia. Ara, amb l’apa­rició del cotxe elèctric, s’està fent el pri­mer canvi fona­men­tal. La gaso­lina o el gasoil són subs­tituïts per l’elec­tri­ci­tat. El canvi en el motor és subs­tan­cial, ja que les bate­ries que acu­mu­len l’elec­tri­ci­tat suplei­xen tot el joc de la gaso­lina i el gasoil.

No és ago­sa­rat creure que en el futur tots o quasi tots els automòbils seran elèctrics i que des­a­pa­rei­xe­ran els actu­als models. Les fàbri­ques han de fer un esforç extra­or­di­nari per al canvi i bus­car unes bate­ries més apro­fi­ta­bles, ja que les actu­als només per­me­ten un recor­re­gut infe­rior al que per­me­tia un dipòsit de gaso­lina. No tinc cap dubte que es tro­ba­ran, si no s’han tro­bat ja, unes bate­ries més apro­fi­ta­bles, més peti­tes i que no obli­guin el con­duc­tor a parar tot sovint per car­re­gar-les. Igual­ment, les esta­ci­ons de ser­vei han de tro­bar un sis­tema per car­re­gar-les més ràpid que no ho fan fins ara.

Els pri­mers cot­xes elèctrics en sèrie els va fabri­car una empresa ame­ri­cana que es diu Tesla, en la qual figu­rava com a acci­o­nista Elon Musk, que ha omplert els dia­ris aquests dies al ser qua­li­fi­cat com l’home més ric del món. I si és veri­tat, deu ser també la per­sona amb més res­pon­sa­bi­li­tat del món. Si en tingués consciència, pot­ser no es pre­sen­ta­ria com un home cofoi. Els seus diners no són el resul­tat d’unes hores de tre­ball, sinó d’una visió de la jugada i de tenir les millors car­tes.

Un dels aspec­tes nega­tius dels cot­xes elèctrics és que la seva fabri­cació reque­reix menys mà d’obra i, per tant, els fabri­cants es veu­ran obli­gats a aco­mi­a­dar una part del seu per­so­nal. Com sem­pre en aquests casos, els obrers aco­mi­a­dats podran ser subs­tituïts per altres de més qua­li­fi­cats pro­fes­si­o­nal­ment i amb un sou més alt. A Cata­lu­nya tenim la Seat, una de les grans empre­ses domi­ci­li­a­des aquí i que més fac­tura. És l’única empresa d’automòbils situ­ada a Espa­nya que fa tot el procés de fabri­cació: des del dis­seny fins a l’últim inter­mi­tent. Les altres es dedi­quen al mun­tatge de les peces que els arri­ben d’altres fàbri­ques.

L’ener­gia de la terra és ines­go­ta­ble, men­tre que el petroli i deri­vats s’aca­ba­ran un dia o un altre per molts jaci­ments nous que es tro­bin. El pro­blema és com apro­fi­tar aquesta ener­gia a bon preu i amb bons sis­te­mes. Els esco­ce­sos, per exem­ple, fa temps que expe­ri­men­ten amb l’ener­gia que pro­por­ci­o­nen les marees. És difícil ende­vi­nar si el cotxe elèctric serà el pri­mer canvi fona­men­tal en els automòbils o si serà seguit per altres. No m’estra­nya­ria. A vega­des, les pel·lícules de ciència-ficció ende­vi­nen el que pas­sarà, però en tot cas ni jo ni pot­ser vostès ho veu­rem.

Una vegada més, els nord-ame­ri­cans han demos­trat ser els pri­mers a desen­vo­lu­par un des­co­bri­ment de pri­mera cate­go­ria. En canvi, no em fa cap il·lusió que aquests des­co­bri­ments pro­vo­quin l’apa­rició de per­so­nat­ges com Elon Musk i la seva enorme for­tuna. Aques­tes situ­a­ci­ons no s’hau­rien de pro­duir en un món on encara hi ha molta gent que passa gana i es mor pel virus de l’Ebola, la sida i la covid-19.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia