Opinió

Francesc Cabana

Quadern d’economia

Indústria catalana sense capital

Catalunya no té el capital que volen les grans empreses, perquè no té un estat

L’eco­no­mia cata­lana té dues carac­terísti­ques indis­cu­ti­bles. La pri­mera és que fins al 1950, apro­xi­ma­da­ment, era una eco­no­mia indus­trial amb un sec­tor que pre­do­mi­nava: el tèxtil. Cata­lu­nya va ser la pri­mera regió econòmica del sud d’Europa que es va indus­tri­a­lit­zar seri­o­sa­ment.

La segona carac­terística és que del 1950 ençà, o sigui, des del moment en què l’eco­no­mia cata­lana es desen­vo­lupa i es moder­nitza, la indústria, tot i man­te­nir un pes impor­tant, va per­dent pes total i rela­tiu. El sec­tor tèxtil rep una forta pata­cada quan les fron­te­res de la Unió Euro­pea s’obren. El sec­tor indus­trial que pren el relleu al tèxtil és el sec­tor de l’automòbil, si tenim en compte la fac­tu­ració de les empre­ses.

En la seva pri­mera època, la Ford ame­ri­cana, quan s’ins­tal·là a l’avin­guda Icària de Bar­ce­lona, amb el nom de Ford Motor Ibérica, feia el cotxe en la seva tota­li­tat i el venia direc­ta­ment. Avui, la SEAT, que és l’empresa indus­trial més impor­tant de Cata­lu­nya, és l’única fàbrica d’automòbils a Espa­nya que fa –o demana que es faci– tot el cicle com­plet de l’automòbil, des del pro­jecte, fins als aca­bats. La SEAT fabrica les peces prin­ci­pals del motor, però la majo­ria són encar­re­ga­des a empre­ses espe­ci­a­lit­za­des, poste­ri­or­ment sub­con­tracta el trans­port dels vehi­cles aca­bats i té una xarxa de venda estesa per tot el ter­ri­tori.

Totes les altres empre­ses del sec­tor que hi ha a Espa­nya es dedi­quen a fer una feina de mun­tatge de la tota­li­tat de les peces que els arri­ben de l’empresa mare.

Cata­lu­nya no té una fàbrica pròpia d’automòbils i la prin­ci­pal raó és la manca de capi­tal. Aquest argu­ment ha sor­tit i anirà sor­tint en aquests arti­cles: Cata­lu­nya no té el capi­tal que reque­rei­xen les grans empre­ses. I no el té perquè no té un estat al dar­rere. Ales­ho­res, el seu paper s’ha reduït a ope­ra­ci­ons de mun­tatge i de fabri­cació de peces que reque­rei­xen uns conei­xe­ments espe­ci­als. Cata­lu­nya té talent i no l’espanta adap­tar-se als dife­rents tipus de peces que li dema­nen. Com a con­seqüència, tenim dot­ze­nes d’empre­ses que fabri­quen peces de l’automòbil: des dels retro­vi­sors fins al canvi de mar­xes. El fet no em pre­o­cupa gaire, si bé demos­tra una vegada més que Cata­lu­nya no pot tenir grans empre­ses pri­va­des. No tenim un Rocke­fe­ller o parent d’aquest que li financi el pro­jecte. Ens hem d’acon­ten­tar amb les peces peti­tes, espe­ci­a­lit­za­des i difícils de fabri­car, que tenen sor­tida en el mer­cat inter­na­ci­o­nal.

Cata­lu­nya tenia una fàbrica d’automòbils de cate­go­ria, la His­pano Suïssa, que fabri­cava uns cot­xes que ara són una peça de museu, que tenien un gran nivell tècnic, com­pa­ra­ble als altres models euro­peus i ame­ri­cans, i que si no va seguir la seva cursa va ser per la manca de capi­tal dels acci­o­nis­tes o dels inver­sors cata­lans.

Durant els anys vint del segle pas­sat, Cata­lu­nya a més de la His­pano Suïssa va tenir l’Eli­zalde, de la qual els com­pe­ti­dors deien “Eli­zalde, Eli­zalde, no te qui­ero ni de balde”, però que no era una dita cor­recta, perquè el model era bo, però amb una pro­ducció petita. Després de la guerra, Eli­zalde va ser com­prada per l’INI i Franco va por­tar la fàbrica a Alcalá de Hena­res, on fabri­cava els motors de les avi­o­ne­tes del “glo­ri­oso ejército”. En defi­ni­tiva, la indústria cata­lana es man­tindrà, però amb un pes infe­rior al que tenia abans. La seva espe­ci­a­li­tat serà la cons­trucció mecànica petita o mit­jana des­ti­nada a l’automòbil o a qual­se­vol altra fàbrica de pro­duc­tes metàl·lics. Tot i això, és un sec­tor expor­ta­dor i dis­posa d’una cli­en­tela d’empre­ses que no exis­tien a Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia