Opinió

Tribuna

No transgredir

“La fórmula és transgredir en allò que es permet transgredir, que és tant com dir que no es pot anar contra corrent

Durant molt temps la gent amb fills i res­pon­sa­bi­li­tat edu­ca­dora ha pen­sat que la fac­to­ria Dis­ney era una aposta cine­ma­togràfica segura, que defen­sava els valors fami­li­ars i soci­als que es cor­res­po­nien amb una certa ètica, com­par­tida i defen­sada, pres­supòsit del mateix man­te­ni­ment de l’ordre. Qui no recorda els mis­sat­ges de soli­da­ri­tat en la història del boy-scout i el vell que ens brinda Up? O els de resiliència i superació en la història futu­rista pro­ta­go­nit­zada pel robot Wall-E? I sobre­tot, la lliçó magis­tral sobre lide­ratge, sen­tit de la res­pon­sa­bi­li­tat del poder i dis­tri­bució equi­li­brada de rols soci­als que trans­met El Rei Lleó? Cada anada al cinema era per als pares cons­ci­ents de la neces­si­tat de for­mar els seus fills amb una nova dosi de satis­facció: d’una tacada, lleure dis­tret i lliçó de prin­ci­pis. Què més es podia dema­nar? Ja per a gene­ra­ci­ons ante­ri­ors havia estat la millor màquina de pro­ducció d’uns certs rols que ara, però, sem­blen superats: la prin­cesa res­ca­tada pel príncep valent, o la victòria del bé sobre el mal en forma de negra bruixa vençuda per la blanca presència de la fada.

Pas­sat el temps i can­vi­ats els mis­sat­ges domi­nants, es pot dir que Dis­ney es manté en la mateixa tònica. Comen­cen a aparèixer heroïnes impen­sa­bles, colors de pell mai vis­tos en els pro­ta­go­nis­tes i ori­en­ta­ci­ons sexu­als que alguns diuen que es poden remun­tar fins i tot als cos­sos tro­bats a Ata­pu­erca. Així, i vis­tos els can­vis, la pre­gunta que cal fer-se és si es tracta de la trans­missió de valors o de la con­veniència comer­cial de l’empresa i de quina reper­cussió té sobre la qua­li­tat de les pel·lícules i la con­sistència dels mis­sat­ges.

És ben cone­gut que l’únic Iron Man cine­ma­togràfic que està a l’altura del còmic en què s’ins­pira és el pri­mer. Jus­ta­ment el que no va pro­duir Dis­ney. També s’acu­mu­len les crítiques res­pecte de les noves pel·lícules que inten­ten allar­gar fins a l’exte­nu­ació la saga de Star Wars. Pul­si­ons eda­tis­tes o filo­fe­mi­nis­tes encai­xa­des amb calçador en detri­ment dels mis­sat­ges pro­funds i per­ma­nents de les històries ori­gi­nals. Per­so­nat­ges que han de cobrir tot l’espec­tre de colors de pell per acon­ten­tar mino­ries (o majo­ries) que abans no s’havien visu­a­lit­zat a la pan­ta­lla, o que, si ho feien, no con­tribuïen a una imatge posi­tiva de les seves comu­ni­tats o grups.

Però no TAN sols a Dis­ney s’ha produït aquest canvi on la com­pren­si­ble neces­si­tat de man­te­nir i incre­men­tar la recap­tació a la taqui­lla està pagant un preu en relació amb la funció essen­cial que el cinema té en la trans­missió dels codis cul­tu­rals i valors d’una soci­e­tat. Ara Ama­zon ha com­prat Metro Goldwyn Mayer, i a causa d’ aquest canvi hom s’albira que pot pas­sar qual­se­vol cosa amb l’agent 007. Segur que com li ha pas­sat a la Sire­neta, por can­viar de sexe, de color de pell, o d’ori­en­tació sexual, no sigui que una dona negra bise­xual –també serà grossa, per fer feliç la minis­tra d’Igual­tat?– se senti menys­tin­guda, dis­cri­mi­nada i invi­si­bi­lit­zada, el que vol dir que no emet el mis­satge de valors del nos­tre temps. Ja hem vist com fins i tot Beyoncé ha hagut de can­viar la lle­tra d’una cançó perquè emprava un terme mèdic refe­rent a una dis­ca­pa­ci­tat neu­rològica en el sen­tit metafòric que des de sem­pre cir­cula en el llen­guatge vul­gar. La mateixa com­pa­nyia que com­pra una pro­duc­tora de cinema per eme­tre mis­sat­ges de cor­recció aquests dies ha estat mul­tada per sub­con­trac­tar els seus trans­por­tis­tes per tal de rebai­xar-ne el cost, sense recor­dar les con­di­ci­ons de pre­ca­ri­e­tat a què sot­me­tia els tre­ba­lla­dors que, amb samar­reta i fur­go­neta reto­lada amb el nom de l’empresa, no tenia direc­ta­ment en nòmina. Hipo­cre­sia empre­sa­rial i hipo­cre­sia artística que sem­blen anar de bra­cet de manera cada cop més evi­dent. I no sols en les grans com­pa­nyies, sinó també entre els artis­tes que les nodrei­xen.

La ico­noclàstia de Rosa­lia és tan petita com la de Bezos, i en canvi pel seu grau de trans­gressió, els artis­tes dels anys vui­tanta ara pro­ba­ble­ment serien vícti­mes de la can­cel·lació a què la massa, a través de les xar­xes soci­als, sot­met el dis­cre­pant. La fórmula és trans­gre­dir en allò que es per­met trans­gre­dir, que és tant com dir que no es pot anar con­tra cor­rent. Trans­gres­sor hau­ria estat veure Colau en una festa al cos­tat de Rafael, i no de la mà dels can­di­dats a esclaus de les grans com­pa­nyies far­macèuti­ques. Però pro­ba­ble­ment fins i tot això que dic pot ser ana­tema. Espe­rem que passi des­a­per­ce­but en aquest mes d’agost en què ens van orde­nar abai­xar l’aire con­di­ci­o­nat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia