Opinió

Tribuna

Joves amb necessitat de llegir

“L’experiència em ratifica en la idea d’incloure llibres de creixement personal que tenen un mínim de qualitat en el bagatge de la biblioteca juvenil.

He sabut que la filla d’una meva amiga està lle­gint un clàssic juve­nil: Les aven­tu­res de Huck­le­berry Finn. De seguida he pen­sat en l’escrip­tor Vicenç Pagès, que ens ha dei­xat massa d’hora. Perquè, a banda de ser autor de novel·les de gran qua­li­tat literària, va tre­ba­llar en la cre­ació d’un cànon de lite­ra­tura juve­nil que és impres­cin­di­ble: De Robin­son Cru­soe a Peter Pan. La bona notícia que deia em remet al mes­tratge crític de Pagès, que no puc dei­xar de citar. Per­so­nal­ment, m’ale­gro de la tria d’aquesta noia ado­les­cent, tenint en compte que hi ha una mino­ria de joves que lle­gei­xen autors com Mark Twain, Ste­ven­son i Verne.

D’una banda em sem­bla lògic, perquè avui dia hi ha mol­tes obres de lite­ra­tura juve­nil de qua­li­tat i autors amb talent que s’han espe­ci­a­lit­zat en aquest gènere (sovint poc reco­ne­gut pels mit­jans de comu­ni­cació). Autors que escri­uen sobre temes que pre­o­cu­pen els joves i que fins fa poc es con­si­de­ra­ven tabú, com ara la iden­ti­tat de gènere i el bullying. Dis­po­sem d’un bon nom­bre d’obres de qua­li­tat que par­len amb una veu pro­pera als joves. Tan­ma­teix, també cal dir que el lec­tor juve­nil acos­tuma a estar influït per les opi­ni­ons que cir­cu­len per les xar­xes soci­als, espe­ci­al­ment les reco­ma­na­ci­ons que apa­rei­xen a Ins­ta­gram i Tik Tok, a Watt­pad i en canals dels ano­me­nats book­tu­bers, que són gent jove amb deter­mi­nada capa­ci­tat d’influència.

Això és un fet que es pot inter­pre­tar com a eina de doble tall. D’una banda, ajuda a crear més lec­tors joves; de l’altra, pro­pi­cia que alguns pro­ta­go­nis­tes d’aquests canals no par­lin dels lli­bres que els han agra­dat real­ment, sinó que facin reco­ma­na­ci­ons con­di­ci­o­na­des a altres interes­sos pels quals ells reben diners. Només ho cons­tato perquè, d’alguna manera, això ha pas­sat sem­pre i con­ti­nua suc­ceint, també en la difusió que rebem una majo­ria de lec­tors a través dels mit­jans tra­di­ci­o­nals. Però bé, tot ple­gat és lícit, l’únic pro­blema és que l’hipotètic públic lec­tor jove ignori que això pot pas­sar i, per tant, tin­gui consciència del fet i pugui fer ser­vir altres fil­tres de selecció.

Sigui com sigui, penso que, en gene­ral, els joves tenen prou cri­teri i, si res fem mala­ment els adults és donar-los tot massa mas­te­gat (gene­ral­ment ten­dim a rebai­xar el nivell de lec­tura o a can­viar segons quins con­tin­guts). Admeto que a vega­des he can­viat el final d’alguns con­tes tra­di­ci­o­nals –La Caput­xeta, per exem­ple–, a l’hora d’expli­car-los a una cri­a­tura. Estic par­lant de nenes i nens que no tenen l’experiència d’un ado­les­cent. Això em sem­bla posi­tiu en part, perquè tot­hom té dret a fer el que con­si­deri i perquè alguns con­tes trans­me­ten idees massa deter­mi­nis­tes o nega­ti­ves de la vida. Tam­poc em valen les crítiques con­tra l’ano­me­nada “lite­ra­tura uti­litària”. Alguns rebut­gen la idea que la lite­ra­tura ha de ser­vir per alguna cosa, però: qui no ha reco­ma­nat un bon lli­bre a algú amb la intenció que l’ajudés a afron­tar alguna situ­ació con­creta? Pro­ba­ble­ment lli­bres com Won­der no s’hau­rien lle­git a l’ESO. Segons aquesta idea pot­ser no reco­ma­naríem Les aven­tu­res de Huck­le­berry Finn, que pre­senta dos tipus de con­ducta: la del noi que fa i creu el que li han ense­nyat (Sid) i la del que fa el que ell creu, sal­tant-se les con­ven­ci­ons soci­als (Huck).

Penso que la bona lite­ra­tura pot no ser­vir per a res o ser­vir per a molt, i ja està. Em sem­bla que el més impor­tant és no trac­tar els joves lec­tors com si no fos­sin intel·ligents. I tam­poc negar-los altres tipus de lec­tura que els poden ser molt útils. L’experiència em rati­fica en la idea d’incloure lli­bres de crei­xe­ment per­so­nal que tenen un mínim de qua­li­tat en el bagatge de la bibli­o­teca juve­nil. M’he can­sat una mica de sen­tir contínua­ment que el més impor­tant és el plaer de lle­gir. Recordo que el meu fill no va lle­gir fins ben tard. Un dia em va dir: he vist que tots els grans direc­tors de cinema han lle­git molt. Em pots pas­sar les obres dels autors clàssics de la lite­ra­tura? Ara és un bon lec­tor. A vega­des lle­gim per neces­si­tat, i lle­gim molt. I pot ser que des­co­brim el plaer de fer-ho.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia