Articles

Pèrdua de confiança en els trens

La des­con­fiança dels usu­a­ris va fer que ahir molta gent agafés l’autobús en lloc del tren, en el pri­mer dia labo­ral en què entrava en fun­ci­o­na­ment de forma res­trin­gida el ser­vei de la C-2 de Roda­lies entre Sants i Bell­vitge. El dia d’ahir era un nou exa­men per a Renfe, que, en prin­cipi, va pas­sar amb un apro­vat. No hi va haver pro­ble­mes de segu­re­tat, ni grans aglo­me­ra­ci­ons, ni endar­re­ri­ments massa sonats. Però també és cert que el 40% dels usu­a­ris que podien haver aga­fat el tren van pre­fe­rir la via segura: l’autobús. Els vehi­cles que pres­ten el ser­vei subs­ti­tu­tori van ser els pre­fe­rits per part dels usu­a­ris amb argu­ments com la por als forats que van aparèixer fa un mes a l’estació de Bell­vitge, la mal­fiança davant de pos­si­bles retards o la incer­tesa sobre els hora­ris i l’abast dels ser­veis defi­ni­ti­va­ment res­ta­blerts.

La veri­ta­ble prova de foc no va ser ahir, sinó que serà avui, demà i demà pas­sat. A mesura que la gent torni a aga­far el tren en els nom­bres habi­tu­als –pre­vis al fatídic 20 d’octu­bre– es veurà si la repa­ració de la via afec­tada s’ha fet bé, si la com­bi­nació de trens direc­tes a Bar­ce­lona i els que aca­ben el tra­jecte a Gavà és l’ade­quada i si, final­ment, s’evi­ten les aglo­me­ra­ci­ons a les hores punta, tant als ser­veis de Renfe com a les car­re­te­res. Ahir mateix hi va haver noves reten­ci­ons de vehi­cles a l’auto­via de Cas­tell­de­fels i a l’auto­pista del Gar­raf, amb cues de diver­sos quilòmetres. La raó és que les experiències nega­ti­ves dels usu­a­ris en els últims mesos han fet créixer en tots ple­gats una certa des­con­fiança res­pecte als trens. I aquesta situ­ació serà difícil de redreçar.

Renfe i Adif no es poden per­me­tre cap nou error. El mal que s’ha fet al trans­port públic, i espe­ci­al­ment als ser­veis fer­ro­vi­a­ris, ha estat tan gran que ara serà difícil convèncer els usu­a­ris de tor­nar a fer-los ser­vir amb nor­ma­li­tat. El clàssic debat sobre l’ús del cotxe o del trans­port públic per entrar a Bar­ce­lona ha des­a­pa­re­gut des de fa mesos davant la falta evi­dent d’una alter­na­tiva rao­na­ble al vehi­cle pri­vat. Així doncs, dei­xant de banda les recla­ma­ci­ons de més inver­si­ons per poder fer la xarxa de trans­port públic de qua­li­tat que a Cata­lu­nya ens merei­xem però no tenim, no podem ama­gar que aquests dies s’ha fet malbé alguna cosa més que un túnel.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.