El blanquejament de Spotify
Arribem a finals d’any i torna l’Spotify Wrapped, una campanya anual que, sota l’aparença d’una experiència d’usuari personalitzada a través de les seues estadístiques d’escolta musical, esdevé una potent eina de publicitat gratuïta per a Spotify. Aquest resum, que molts esperen amb entusiasme, transforma els usuaris en agents de màrqueting sense que, en molts casos, en siguen conscients. Les xarxes socials s’omplen de publicacions d’aquestes gràfiques acolorides i es genera així un cicle viral que perpetua el domini de Spotify com a plataforma de música en estríming. Aquesta estratègia també contribueix a blanquejar les crítiques que sovint se li fan: des de la precarització dels artistes fins a la seua política de repartiment d’ingressos, la qual beneficia les grans discogràfiques en detriment de músics independents. En contra d’aquesta campanya publicitària de Spotify, persones crítiques amb la plataforma han llançat, amb una aparença similar al Wrapped, les estadístiques del que paga Spotify als artistes per cada reproducció i moltes altres dades que ens permeten observar com aquesta plataforma ha transformat la indústria musical, en la qual l’artista és un engranatge més i no la peça clau.