Menys assignatures, més talent
Una educació basada en competències, no en assignatures. El sistema educatiu actual obliga els estudiants de secundària a cursar una gran quantitat d’assignatures, moltes de les quals no contribueixen directament al seu desenvolupament personal ni professional. Aquest model generalista ignora una realitat fonamental: cada alumne té talents i interessos diferents, i no tothom necessita aprendre el mateix per tenir èxit en el futur. És més eficient centrar l’educació en les competències individuals de cada estudiant. En lloc d’imposar un currículum homogeni, hauríem de fomentar itineraris personalitzats que potenciïn les habilitats i vocacions de cadascú. Això permetria un aprenentatge més significatiu, motivador i útil per al món laboral. A més, sobrecarregar els alumnes amb matèries que no els interessen genera estrès i desmotivació. Un sistema més flexible, basat en l’aprenentatge pràctic i en la resolució de problemes reals, milloraria la seva preparació per a la vida adulta i els ajudaria a trobar el seu camí amb més claredat. En definitiva, l’educació hauria d’adaptar-se als alumnes i no a l’inrevés. Un sistema que prioritzi les competències per sobre de les assignatures seria més eficaç per formar persones capaces i preparades per afrontar els reptes del futur.