Ciutadans de primera?
El 31 de maig Artur Mas va inaugurar la subestació de Vilanna i la va definir com una infraestructura del segle XXI. De la resta de la línia, no en parlem... A uns ja els hi han encolomat de la manera més barata per a Red Eléctrica, l'opció aèria. A d'altres zones els hi faran soterrada. Del tros que va de Bescanó a Santa Llogaia d'Àlguema de moment no se'n parla, però segur que aviat es començarà a moure la cosa. El soterrament de la MAT és tecnològicament possible i econòmicament viable. Si es fes al segon tram, segons l'estudi del CILMA els costos directes serien d'una quarta part del que costa el tercer, el tram transfronterer. També, si es tenen en compte els costos indirectes com el manteniment o les pèrdues energètiques, el soterrament només costaria el doble que l'opció aèria. Tot fa pensar que per fer el que costa més diners sí que n'hi ha, però per a la resta no. El benefici de Red Eléctrica va ser de 330 milions d'euros al 2009 i al 2010 van ser 390. La inversió en línies elèctriques de transport va passar dels 735 milions d'euros l'any 2009 als 865 l'any 2010. És curiós que el percentatge d'augment de la inversió coincideix amb l'augment de benefici. Sembla que sàpiguen que cada cèntim que inverteixin el recuperaran. Si hem d'empassar-nos una línia elèctrica imposada, que és per fer negoci venent energia nuclear que sobra a França, almenys que també sigui del segle XXI, soterrada, sense afectacions de les inclemències del temps i amb el mínim impacte ambiental, aprofitant les zones que ja tenen infraestructures, seguint el corredor que suposa l'autopista i el traçat del tren d'alta velocitat, com ja es vol fer al tercer tram, el tram dels europeus de primera classe dels quals volem formar part.
Canet d'Adri (Gironès)