Opinió

Tribuna

El diluvi redimit

“D’ignorància o ineptitud com a pretext per la governabilitat n’anem avui dia desbordats, sobretot dins la pitjor classe política que ens ha atorgat aquest mig segle de democràcia
“ Ni Collboni mereix el benefici del dubte, ni Pedro Sánchez pot acreditar mèrit suficient per renovar mandat, al qual vol arribar amb enganys i subterfugis de xerraire de fira

La Bar­ce­lona dels dar­rers vuit anys –man­dat d’Ada Colau– ha estat la pit­jor pre­mo­nició com­plerta d’una pèssima política muni­ci­pal. Conei­xe­dor com soc de les grans capi­tals d’Europa, Amèrica i bona part d’Àsia, no se m’ha donat a conèixer un des­as­tre sem­blant. Del paro­xisme del cas en for­men part els dar­rers exer­ci­cis del segon man­dat: ciu­tat inun­dada d’obres públi­ques mal dis­se­nya­des, sense alter­na­ti­ves per a la cir­cu­lació, l’Eixam­ple del Pla Cerdà agre­dit que deriva el trànsit a altres vies; xam­frans vio­lats en la seva con­cepció urbanística ori­gi­nal, pati­nets a des­hora, bici­cle­tes, vore­res con­tra direcció; pla­ces amb tan­ques per obres... En resum: el Colau-caos per­fecte. Mai he cone­gut res sem­blant. Con­clusió: una der­rota elec­to­ral meres­cuda dar­rere el diluvi desur­ba­nit­za­dor.

El premi a aquest des­ga­vell no podia ser altre que l’exclusió d’aquesta alta incom­pe­tent alcal­dessa, padrina d’un con­tu­berni d’ocu­pes, fac­tura d’inver­sem­blants des­propòsits, fills de la seva inep­ti­tud i de la seva demos­trada medi­o­cri­tat ideològica. Un diluvi comu­nista en la seva menys­pre­a­ble gestió muni­ci­pal que no s’havia donat mai a Cata­lu­nya durant la dar­rera centúria. Una plàstica expo­sició del prin­cipi de la metafísica escolàstica: “Ningú dona el que no té.” És a dir: “Volar, bufar i beure.”

Sem­pre res­pecto a qui dona suport a doc­tri­nes o teo­re­mes dife­rents dels meus. El meu recent volum, Les para­do­xes de l’amis­tat, és un clar tes­ti­moni d’aquesta apre­ci­ació que sem­pre em varen merèixer els que pen­sa­ven o pro­fes­sa­ven des de la riba opo­sada. El que no admetré, i menys ara, amb l’edat que tinc, és la con­sa­gració de la ignorància o la inep­ti­tud com a pre­text per a la gover­na­bi­li­tat. I d’això n’anem avui dia des­bor­dats, sobre­tot dins la pit­jor classe política que ens ha ator­gat aquest mig segle de democràcia. La man­cança de lògica, el dete­ri­o­ra­ment del nos­tre sis­tema: la “inep­tocràcia” com molt bé la va qua­li­fi­car el pen­sa­dor francès Jean d’Ormes­son. Però encara hi ha quel­com pit­jor: la sobre­a­bundància d’incom­petències i men­ti­des tracta de con­sa­grar un con­cepte de la política molt propi de la post­ve­ri­tat, de la men­tida com a recurs i del rela­ti­visme moral que tracta d’esta­blir el prin­cipi d’uti­li­tat indi­vi­dual com a fona­ment de la con­quista del poder (Pedro Sánchez, Rodríguez Zapa­tero) o de legi­ti­mació de la gover­nança con­ti­nu­ada de teo­ries polítiques fac­ci­o­ses o supera­des pel tes­ti­moni de temps ja vis­cuts.

L’eclipsi de l’ètica per una part i la fal·làcia de la men­tida com a “canvi d’opinió” auto­jus­ti­fi­ca­tiu s’avé a demos­trar que de cap manera és legítima la inco­herència com a raó de ser de la lli­ber­tat democràtica. Ni Ciceró, Plató, Aristòtil, Sèneca, Demòste­nes, Des­car­tes, Spi­noza, Rous­seau ni tants d’altres adme­trien mai la men­tida com a argu­ment o “canvi d’opinió” ni la inco­herència com a fona­ment de l’auto­ri­tas i la cre­di­bi­li­tat. Una fal­se­dat com aquesta con­sa­gra­ria el cri­teri d’incre­di­bi­li­tat política i, com a con­seqüència, la crisi de la democràcia com a sis­tema de govern. És aquest el con­cepte que jo deno­mino “l’eclipsi ètic”, donat que sense ètica no és fac­ti­ble sos­te­nir una fórmula de govern, a menys que sigui accep­tada aquesta para­doxa del civisme revo­lu­ci­o­nari que Lenin establí en el seu famós al·legat que no hi ha res més revo­lu­ci­o­nari que la men­tida. Tan ben dis­po­sats estan els seus dei­xe­bles a implan­tar un des­propòsit com aquest?

L’eclosió actual de l’aurea medi­o­cri­tas no pot ni ha de reduir el viral de l’exigència dels ciu­ta­dans que vul­guin ser ben gover­nats. Ni Coll­boni –coo­pe­ra­dor neces­sari del des­ga­vell cola­uista de vuit anys– mereix el bene­fici del dubte, ni Pedro Sánchez pot acre­di­tar mèrit sufi­ci­ent per reno­var el man­dat, al qual vol arri­bar amb enganys i sub­ter­fu­gis de xer­raire de fira. És d’exigència impe­ra­tiva, de veri­ta­ble raci­o­cini, la incom­men­su­ra­ble bon­dat del seny, igual que de l’ele­gi­bi­li­tat dels gover­nants. I encara menys en la Cata­lu­nya de Jaume Bal­mes i el seu Cri­teri, que en una anto­lo­gia del sen­tit comú va fixar els límits de la gover­na­bi­li­tat a la cata­lana, com més tard acre­di­ta­ria Josep Pla i Vicens Vives. La raci­o­na­li­tat imposa el bon cri­teri i l’exclusió del diluvi que ofega les veri­tats i la moral del pro­ce­di­ment. Quan les aigües ho inun­den tot, l’endemà del diluvi, tot es des­vela enfan­gat o des­truït. També les ins­ti­tu­ci­ons, les cons­ti­tu­ci­ons o el mode d’ope­rar. Per això, en política i en la gover­nació dels pobles, resulta una tasca fei­xuga redi­mir els mals del diluvi. “D’aque­lla pols venen aquests fangs”, o segons Vol­taire: “Els angle­sos no mori­ran per un sil·logisme.” Aquesta és la qüestió abans del 23-J i les seves insídies. Aquest és l’estat de la qüestió: gover­nar per interès per­so­nal o per garan­tir el bé comú.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia