Editorial

El bucle del conflicte educatiu

El curs esco­lar comença demà amb un nou lide­ratge al cap­da­vant de la con­se­lle­ria d’Edu­cació, Anna Simó, amb més recur­sos al sis­tema públic i millo­res res­pecte del curs ante­rior, però amb una vaga del per­so­nal docent con­vo­cada per al mateix dia de l’estrena. No sem­bla ni el millor mis­satge per al milió i mig d’alum­nes que demà tor­nen a classe, ni el millor símptoma per a una soci­e­tat que aspira a fer de l’edu­cació un dels eixos fona­men­tals del progrés i la cohesió social del país. En qual­se­vol cas, la sen­sació que pro­voca és de ‘déjà-vu’, amb una con­flic­ti­vi­tat cro­ni­fi­cada inde­pen­dent­ment de qui sigui el con­se­ller o con­se­llera de torn i amb la per­sistència d’uns dèficits estruc­tu­rals en el sis­tema edu­ca­tiu here­tats, encara, de les reta­lla­des pres­su­postàries del 2010 que no han estat prou rever­ti­des. La sor­tida d’aquest bucle per­vers tot­hom la té més o menys clara: calen més recur­sos, més pres­su­post per acos­tar la inversió en edu­cació al 6% del PIB que marca la LEC com a objec­tiu. La qüestió és a quin ritme i en quant temps.

El govern ha fet part dels deu­res en els dar­rers mesos, incre­men­tant la plan­ti­lla de mes­tres i pro­fes­sors (1.190 més que el 2022) fins a una xifra inèdita fins ara; pro­ce­dint a una esta­bi­lit­zació històrica de més de 27.000 fun­ci­o­na­ris de l’àmbit edu­ca­tiu; incre­men­tant la dotació per a l’esco­la­rit­zació d’alum­nat vul­ne­ra­ble i per a l’escola inclu­siva, però la rea­li­tat no con­vida a l’auto­com­plaença, sinó a la per­se­ve­rança i a redo­blar els esforços en aquesta direcció, perquè la inversió con­ti­nua sent insu­fi­ci­ent, massa lluny encara del que marca la llei, i els resul­tats també estan lluny de ser satis­fac­to­ris, com ho demos­tren les últi­mes pro­ves de com­petències bàsiques. Una altra cosa és si els sin­di­cats que han con­vo­cat la vaga l’encer­ten en aquesta estratègia de radi­ca­li­tat i con­flic­ti­vi­tat per­ma­nent, que d’altra banda també ha esquer­dat la uni­tat d’acció amb què els dife­rents sin­di­cats edu­ca­tius afron­ta­ven les rei­vin­di­ca­ci­ons del sec­tor. Pot­ser sigui hora d’apar­car vells greu­ges, valo­rar els avenços i la direcció que asse­nya­len i tre­ba­llar ple­gats per con­ti­nuar reforçant el sis­tema i millo­rant-ne els resul­tats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia