Editorial

Més enllà de la copa Amèrica

Aquest cap de set­mana se cele­bra a Vila­nova i la Geltrú la pri­mera regata pre­li­mi­nar de la copa Amèrica de vela, que ater­rarà amb tot el seu impacte, mag­ni­tud i ressò mun­dial l’estiu que ve a Bar­ce­lona. Es tracta d’un gran esde­ve­ni­ment, amb un segui­ment glo­bal mas­siu –el ter­cer amb més audiència després dels jocs olímpics i del mun­dial de fut­bol–, que, com acos­tuma a pas­sar amb aquesta mena de cites, deixa un saldo posi­tiu inqüesti­o­na­ble en molts aspec­tes, des del ter­reny pura­ment espor­tiu a la pro­jecció inter­na­ci­o­nal, imatge, llocs de feina direc­tes i indi­rec­tes, acti­vi­tat econòmica al ter­ri­tori o pro­moció com a destí turístic; fins i tot suposa una opor­tu­ni­tat per pro­moure la gestió sos­te­ni­ble del mar o la tra­dició marítima de Cata­lu­nya. No obs­tant això, aquests grans esde­ve­ni­ments també com­por­ten alguns peat­ges deri­vats de la fuga­ci­tat d’aquests bene­fi­cis, la seva incer­tesa i dis­con­tinuïtat, les dependències que gene­ren i con­seqüències no desit­ja­des, com ara més mas­si­fi­cació o esta­ci­o­na­li­tat dels flu­xos turístics.

Aquesta reflexió con­necta direc­ta­ment amb la qüestió del model econòmic que volem, no ja per a la ciu­tat de Bar­ce­lona, que és en aquest cas l’amfi­tri­ona de la copa Amèrica, sinó per a tot el país. Si la caça d’aquesta mena d’esde­ve­ni­ments, en tant que són gene­ra­dors d’acti­vi­tat econòmica i riquesa, ha de ser una pri­o­ri­tat i estar al cen­tre de la pla­ni­fi­cació econòmica, fins i tot arri­bant a con­di­ci­o­nar-la, o si, al con­trari, n’han de ser un fac­tor com­ple­men­tari, en tot cas, coad­ju­vant amb altres sec­tors estruc­tu­rals de l’eco­no­mia del país (l’impuls que es vol donar a l’eco­no­mia blava apro­fi­tant la copa Amèrica i el sec­tor que arros­sega en seria un bon exem­ple) i han d’estar en coherència amb una pla­ni­fi­cació glo­bal que tin­gui en compte la rein­dus­tri­a­lit­zació i diver­si­fi­cació de l’eco­no­mia, la sos­te­ni­bi­li­tat dels llocs de tre­ball, el con­trol fac­ti­ble sobre quin tipus de turisme es pri­o­ritza i quins límits s’han de posar al seu impacte tant a les ciu­tats com al ter­ri­tori o, sense anar més lluny, quina mena d’aero­port o sis­tema inte­grat d’aero­ports ha de tenir el país per res­pon­dre a les seves neces­si­tats reals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia