Opinió

Tribuna

I Hasél?

“Hasél es pot oblidar de seguir el camí d’exiliats, embargats o condemnats pels fets d’octubre i rodalia, malgrat ser molt més fàcil entendre que els temps canvien sobre els límits de la llibertat d’expressió que sobre el càstig que pugui merèixer atemptar contra la unitat de l’Estat

Quan aquesta peça vegi la llum pot­ser l’acord que faci­li­tarà la inves­ti­dura de Pedro Sánchez ja serà del tot públic. Fins ara la qüestió ha anat de dades econòmiques sobre tras­pas­sos i de finançament per res­ca­ba­lar el dèficit fis­cal i d’inten­tar encai­xar en l’ordre cons­ti­tu­ci­o­nal (en una Cons­ti­tució en què, per cert, una part dels nego­ci­a­dors no hi cre­uen) el text d’una llei d’amnis­tia per tal que, quan més que pro­ba­ble­ment algú pre­gunti al Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal sobre la seva cons­ti­tu­ci­o­na­li­tat, pugui res­pon­dre en sin­to­nia amb el que opina una mino­ria del meu gremi, que sí, que es pot jus­ti­fi­car a l’empara de la Cons­ti­tució que qui va delin­quir per ins­tru­men­tar una idea política no hau­ria d’haver estat pro­ces­sat ni con­dem­nat i que en con­seqüència s’ha d’enten­dre que mai va come­tre el delicte. El PSOE, doble­gat pel resul­tat de les elec­ci­ons del 23 de juliol, ha aca­bat dient que qui duria pres gràcies al seu con­trol de la fis­ca­lia és en rea­li­tat un pres polític.

L’existència de delic­tes polítics xoca, cal dir-ho, amb la idea mateixa de democràcia, ja que supo­sen una impug­nació de l’acti­vi­tat judi­cial i ins­ti­tu­ci­o­nal en gene­ral. Quan el que hi ha, com s’ha dit aquests dies, és una con­vicció que el tema mai s’hau­ria d’haver posat en mans de la justícia, l’única solució cons­ti­tu­ci­o­nal­ment via­ble és l’indult, una solució que la mateixa Cons­ti­tució no vol gene­ral jus­ta­ment perquè el que vol evi­tar és que l’exe­cu­tiu impugni l’Estat per la via dels fets. I tot i que, per això, Sánchez ha hagut de recórrer a l’amnis­tia com a moneda de canvi per a la seva inves­ti­dura, no ho fa perquè hi cre­gui, sinó perquè Puig­de­mont la neces­sita per tor­nar a Cata­lu­nya amb la mínima dig­ni­tat i sense pas­sar per la presó. I sense això no hi ha pacte.

Però efec­ti­va­ment indult i amnis­tia no són el mateix.  Si amb l’indult l’Estat per­dona el con­dem­nat,  perquè entén que raons de justícia mate­rial fan inac­cep­ta­ble que com­pleixi amb la pena, en el cas de l’amnis­tia es tracta jus­ta­ment del con­trari: és l’Estat el que demana perdó als con­dem­nats o pro­ces­sats pel fet d’haver-los per­se­guit. És per això que l’amnis­tia suposa una impug­nació gene­ral de l’acció ins­ti­tu­ci­o­nal i del parer de les majo­ries par­la­mentàries que li havien donat suport, fet que pot con­ve­nir extra­or­dinària­ment als par­tits inde­pen­den­tis­tes, però que resulta incom­pren­si­ble en l’acció d’un par­tit de govern a Espa­nya. En poques parau­les, si l’amnis­tia vol ser l’ins­tru­ment per millo­rar la gover­na­bi­li­tat del país, podem creure que és aquest l’ànim amb què es demana i s’accepta la mesura per part dels seus bene­fi­ci­a­ris?

I és aquí on entra en joc Pablo Hasél. No és estrany que qui fa tres anys que està a la presó per haver estat con­dem­nat pels delic­tes d’enal­ti­ment del ter­ro­risme i injúries a la corona s’hagi mani­fes­tat crític amb el que sem­bla l’abraçada immi­nent de l’inde­pen­den­tisme par­ti­dista amb el can­di­dat Pedro Sánchez. Perquè si algun delicte es pot con­si­de­rar polític en un sis­tema democràtic és aquell en què plana el dubte sobre els seus límits amb la lli­ber­tat d’expressió, més encara quan el Tri­bu­nal Euro­peu de Drets Humans ja ha dit en algu­nes oca­si­ons que els delic­tes que aquest res­pecte manté el Codi Penal espa­nyol podrien estar vul­ne­rant aquesta lli­ber­tat civil, i no tant perquè no hagin d’exis­tir sinó pels con­torns del bé jurídic que hau­rien de pro­te­gir.

Hasél es pre­gunta per què aquesta mena de delic­tes no es poden enten­dre tan esbor­ra­bles com la mal­ver­sació o la deso­bediència que jun­ta­ment amb la sedició, i fins i tot ver­sem­blant­ment el ter­ro­risme, s’eli­mi­na­ran en les per­so­nes pro­ta­go­nis­tes del procés. Pro­ba­ble­ment es pot dir que perquè en el seu cas n’hi hau­ria prou eli­mi­nant aquests delic­tes o les seves even­tu­als inter­pre­ta­ci­ons res­tric­ti­ves de la lli­ber­tat d’expressió. La força retro­ac­tiva de qual­se­vol nova llei més favo­ra­ble penal­ment trau­ria Hasél de la presó. En canvi, sobre la sedició sem­bla difícil dur a terme aquest camí d’eli­mi­nació i no és pen­sa­ble en el con­text actual que sigui con­ve­ni­ent treure del Codi Penal la mal­ver­sació o la deso­bediència a l’auto­ri­tat. Així doncs, Hasél es pot obli­dar de poder seguir el camí d’exi­li­ats, embar­gats o con­dem­nats pels fets d’octu­bre i roda­lia, mal­grat ser molt més fàcil enten­dre que els temps can­vien sobre els límits de la lli­ber­tat d’expressió que sobre el càstig que pugui merèixer atemp­tar con­tra la uni­tat de l’Estat men­tre així es man­tin­gui esta­blert en la Cons­ti­tució.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia