Opinió

Tribuna

Extremistes

“El cristianisme occidental s’ha adaptat, seria menys bel·ligerant i impositiu, capaç de conviure sense massa tibantors amb una societat democràtica
“Quan la religió no només governa la vida d’individus i col·lectius sinó que interfereix en la vida de les persones que no en tenen, o en tenen una altra, entren en l’equació l’extremisme i la intransigència

Marco Rizzi és un pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat Catòlica de Milà cone­gut pel con­cepte de “secu­la­rit­zació dèbil”. La seva posició és al pol opo­sat a la visió que rele­gava les reli­gi­ons a un segon pla, una teo­ria que avui queda superada per la rea­li­tat. Podrà ser menys deter­mi­nant en alguns con­tex­tos, però la religió és un ele­ment viu en la soci­e­tat.

La religió no és només un sis­tema de cre­en­ces, una adhesió a idees que reco­nei­xen un ésser supe­rior que trans­cen­deix l’ara i l’aquí. Tam­poc és només un feno­men social que cohe­si­ona i con­fe­reix valors a les per­so­nes. Amb una mica de ciència es reme­iava la pri­mera dimensió de la religió, i amb una mica d’indi­vi­du­a­lisme se supera­ria el segon. Ha resul­tat que no va així, i que la religió no des­a­pa­reix, sinó que per­sis­teix. I no sem­pre de manera ama­ble i con­fe­gint sen­tit a la vida de les per­so­nes, sinó també en les ins­tru­men­ta­li­ta­ci­ons més fos­ques i radi­cals. Rizzi con­si­dera que l’eman­ci­pació de la religió de les for­mes de poder polític, el camí a la secu­la­rit­zació euro­pea que conei­xem, és una via occi­den­tal, pròpia del cris­ti­a­nisme, i que no es pot apli­car a altres con­tex­tos sense caure en colo­ni­a­lis­mes i esque­mes men­tals que no fun­ci­o­nen. El cris­ti­a­nisme ha patit depu­ra­ci­ons en el seu cor­pus doc­tri­nal, s’ha adap­tat i ha mode­lat el con­cepte d’auto­ri­tat amb les instàncies crítiques que garan­tei­xen legi­ti­mi­tat a la raci­o­na­li­tat de l’indi­vidu en la relació amb les pròpies cre­en­ces. El cris­ti­a­nisme occi­den­tal, per tant, seria menys bel·lige­rant i impo­si­tiu, i seria capaç de con­viure sense massa tiban­tors amb una soci­e­tat democràtica. No obli­dem que el terme secu­la­rit­zació es popu­la­ritza després de la Pau de Westfàlia el 1648, posant fi a la Guerra dels 30 anys i a l’ensan­go­nada Europa que va que­dar d’aquell sal­vatge con­flicte entre catòlics i pro­tes­tants. Quan el sociòleg Max Weber la pren com a cate­go­ria per expli­car la rea­li­tat, aquesta secu­la­rit­zació ve de la maneta del des­en­can­ta­ment i sobre­tot d’una manera de raci­o­na­lit­zar allu­nyada de màgies i mis­te­ris.

Emma Toma­lin, Jorg Haus­tein i Sha­ba­ana Kidy també reco­nei­xen que dins la teo­ria política es va assu­mir que la religió que­da­ria obso­leta i que fins i tot pot­ser des­a­pa­rei­xe­ria, i que això no ha estat així, sinó que les comu­ni­tats reli­gi­o­ses con­ti­nuen ocu­pant un espai i que s’està reac­ci­o­nant davant del sig­ni­fi­cat que tenen encara les reli­gi­ons a l’espai públic. Erin Wil­son posa sobre la taula el con­cepte de religió fluïda i podríem tro­bar ana­lo­gies i metàfores arreu.

Quan la religió no només governa la vida d’indi­vi­dus i col·lec­tius sinó que inter­fe­reix en la vida de les per­so­nes que no en tenen, o en tenen una altra, entra en l’equació l’extre­misme i la intran­sigència. Les comu­ni­tats reli­gi­o­ses bus­quen la manera de rela­ci­o­nar-se amb els altres i pac­ten acords, i també es rela­ci­o­nen amb altres reli­gi­ons i mane­res d’enten­dre la vida. Es mouen amb l’admi­nis­tració, perquè volen garan­ties, que obren la porta a drets i res­pon­sa­bi­li­tats, i si són pro­se­li­tis­tes vol­dran que els altres les cone­guin i siguin partícips del seu mis­satge.

L’extre­misme apa­reix quan hi ha una idea de con­fron­tació. Els grups extre­mis­tes que llui­ten vio­len­ta­ment avui per exem­ple a Gaza seguint les seves agen­des polítiques ten­dei­xen a vin­cu­lar-hi ide­o­lo­gies extre­mis­tes reli­gi­o­ses. No llui­ten per la seva religió, però la seva religió no es pot sepa­rar de la seva lluita. I qui no té cap d’aques­tes reli­gi­ons (en aquesta situ­ació, qui no és ni jueu ni musulmà) també en pateix les con­seqüències, com els cris­ti­ans de Gaza, per exem­ple.

Les reli­gi­ons no es can­sen de pre­sen­tar-se com a agents de pau. Els brots extre­mis­tes i per sort mino­ri­ta­ris que es creen a par­tir d’inter­pre­ta­ci­ons radi­ca­lit­za­des d’idees pacífiques són objecte d’estudi arreu. Els experts es decan­ten per donar-hi una expli­cació social i sovint occi­den­ta­lit­zada: hi ha països on no hi bri­lla la democràcia, i per tant el con­flicte religiós esclata més fàcil­ment. No és només la democràcia l’antídot als con­flic­tes. La violència és humana. El desig de ven­jança, també. I encara que no se’ls escolti, els paci­fis­tes, el Papa de Roma, els líders mun­di­als amb sen­tit comú diuen el mateix: sense diàleg, sense recon­ci­li­ació, sense assu­mir i res­ca­ba­lar el mal fet, tot seguirà igual. El món s’ha de des­ten­si­o­nar, i no són “ells”, els altres, els que pre­nen deci­si­ons, els únics res­pon­sa­bles de treure tensió. La pressió, les idees obtu­ses, el tan­ca­ment men­tal, comença al replà de cada casa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia