Opinió

Tribuna

Cal un ús intel·ligent de la IA

“L’optimisme es basa en la idea que la innovació tecnològica, inclosa l’automatització, fa augmentar la productivitat, la qual cosa permet augmentar els salaris
“Frase

Hi ha opi­ni­ons molt opti­mis­tes sobre l’efecte que tindrà en l’eco­no­mia l’apli­cació de la intel·ligència arti­fi­cial (IA). Segons un informe recent de Gold­man Sachs, l’ús de la IA podria aug­men­tar la pro­duc­ti­vi­tat un 1,5% anual en els pro­pers 10 anys i faria aug­men­tar un 7% el PIB glo­bal. Hi ha opi­ni­ons encara més opti­mis­tes: fa poc The Eco­no­mist esmen­tava un esce­nari de “crei­xe­ment explo­siu”, d’un 30% del PIB anual, al qual atribuïa una pos­si­bi­li­tat del 10%. Aquest opti­misme es basa en la idea que la inno­vació tec­nològica, inclosa l’auto­ma­tit­zació, fa aug­men­tar la pro­duc­ti­vi­tat, la qual cosa per­met aug­men­tar els sala­ris i esten­dre la pros­pe­ri­tat a tota la població. Però Daron Ace­mo­glu i Simon John­son, grans experts en l’eco­no­mia del desen­vo­lu­pa­ment, en el seu dar­rer lli­bre, con­si­de­ren que aquest opti­misme és exces­siu. Expo­sen que la IA s’ha d’intro­duir de tal manera que millori la feina que fan tots els tre­ba­lla­dors. Subs­ti­tuir tre­ba­lla­dors per maquinària no és sufi­ci­ent, cal crear noves mane­res de fer ser­vir el tre­ball humà. El 1910, la reor­ga­nit­zació de la indústria de l’automòbil feta per Henry Ford va supo­sar la intro­ducció de maquinària que subs­tituïa tre­ball humà, però també va crear noves tas­ques en dis­seny de maquinària, en la seva uti­lit­zació i con­trol, en man­te­ni­ment i repa­ració. I amb això va aug­men­tar el nom­bre de llocs de tre­ball.

L’auto­ma­tit­zació de les fàbri­ques també pot supo­sar un aug­ment dels llocs de tre­ball, ja sigui en fei­nes no auto­ma­tit­za­des de la mateixa fàbrica o per l’expansió de l’acti­vi­tat en altres empre­ses. A la pri­mera mitat del segle XX, l’expansió de la indústria de l’automòbil va esti­mu­lar una gran expansió dels sec­tors de l’acer, del petroli i de la indústria química. En revo­lu­ci­o­nar les pos­si­bi­li­tats de trans­port, també va impul­sar un gran aug­ment del sec­tor comer­cial i de les acti­vi­tats de ser­veis. Hi pot haver una com­bi­nació vir­tu­osa amb l’auto­ma­tit­zació de fei­nes tra­di­ci­o­nals i la cre­ació de noves tas­ques. De finals del segle XIX a mit­jan segle XX, als Estats Units, la meca­nit­zació va fer que més de la mei­tat de la població ocu­pada aban­donés el sec­tor agrícola. Però es van crear una mul­ti­tud de tas­ques manu­als i d’ofi­cina en la indústria i els ser­veis, que reque­rien tre­ba­lla­dors més qua­li­fi­cats, amb sala­ris més ele­vats i fent fei­nes menys peri­llo­ses i no tan esgo­ta­do­res. Però aquest cicle virtuós es va començar a per­dre als anys setanta, quan es va con­ti­nuar acce­le­rant l’auto­ma­tit­zació de la pro­ducció, però es va reduir la cre­ació de noves tas­ques. És evi­dent que la IA crearà més auto­ma­tit­zació. Un límit a l’auto­ma­tit­zació han estat les tas­ques que reque­rei­xen fle­xi­bi­li­tat, cri­teri i sen­tit comú. Fins ara les màqui­nes no tenien aques­tes qua­li­tats, però la IA gene­ra­tiva sí que podrà fer aquest tipus de tas­ques de manera excel·lent. La qüestió és, doncs, si, a banda d’això, la IA farà pos­si­bles noves tas­ques com­ple­mentàries, que donin feina a molts tre­ba­lla­dors amb dife­rents habi­li­tats i nivells d’edu­cació. De moment, la recerca en IA es con­cen­tra a equi­pa­rar les capa­ci­tats huma­nes en una diver­si­tat de tas­ques cog­ni­ti­ves, a acon­se­guir una IA que repro­du­eixi mimètica­ment les habi­li­tats huma­nes i les superi. Però la recerca en IA es podria també ori­en­tar a com­ple­men­tar les capa­ci­tats huma­nes. Aques­tes capa­ci­tats es veuen sovint limi­ta­des per la falta de conei­xe­ments o habi­li­tats específiques. La IA podria aju­dar en aquest camp. Per exem­ple, per for­mar, de manera con­ti­nua, tre­ba­lla­dors experts, com per­so­nal mèdic o edu­ca­dors, però també elec­tri­cis­tes i lam­pis­tes. A més, la IA podria crear noves tas­ques per super­vi­sar aquests pro­ces­sos, comu­ni­car-se amb els cli­ents o rea­lit­zar ser­veis més sofis­ti­cats que els actu­als.

Ace­mo­glu i John­son adver­tei­xen que, seguint amb la pauta actual, la IA crearà més desi­gual­tat en la nos­tra soci­e­tat. L’enfo­ca­ment actual busca només l’auto­ma­tit­zació de la pro­ducció, i no hi ha la segu­re­tat que la IA generi més llocs de tre­ball dels que des­truirà. Insis­tei­xen que cal recon­duir la recerca cap a una IA que com­ple­menti els humans, i que pugui ser uti­lit­zada en la solució dels pro­ble­mes soci­als urgents. També apor­ten una sèrie de con­sells. Són par­ti­da­ris de can­viar el model de negoci de les empre­ses d’IA, que ara es basen a expro­piar dades dels con­su­mi­dors sense cap com­pen­sació i en una publi­ci­tat digi­tal ori­en­tada a acon­se­guir l’atenció dels con­su­mi­dors per qual­se­vol mitjà ima­gi­na­ble. Cal afa­vo­rir models de negoci que gene­rin més inversió en una IA que qua­li­fi­quen de com­ple­mentària res­pecte als humans. També són par­ti­da­ris de can­viar el sis­tema impo­si­tiu, que ara grava espe­ci­al­ment les empre­ses que con­trac­ten tre­ba­lla­dors i no les que inver­tei­xen en algo­rit­mes i auto­ma­tit­zació del tre­ball. I cal evi­tar l’ús de la IA en acti­vi­tats que posin en risc els tre­ba­lla­dors, per exem­ple en les deci­si­ons de con­trac­tació o aco­mi­a­da­ment, així com en tas­ques de super­visió dels tre­ba­lla­dors. Però cal pren­dre deci­si­ons i dis­se­nyar una estratègia. Seguir en el curs actual sim­ple­ment ens porta a una IA basada en l’auto­moció i subs­ti­tu­tiva del tre­ball humà, que no crearà una pros­pe­ri­tat gene­ra­lit­zada i accen­tuarà les desi­gual­tats exis­tents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia