Opinió

Tal dia com avui del 1980

JOSEP MARIA ESPINÀS

Omplir el dipòsit d’impostos

La revista “C.C.T Cara­va­ning” publica un arti­cle de J M Reverté que ens ha d’obrir els ulls –encara més– sobre la increïble defor­mació infor­ma­tiva a què ens ha sotmès el govern amb motiu dels dar­rers aug­ments de la gaso­lina. L’autor estu­dia el tema després de la pujada a 46 pes­se­tes litre, i encara hi ha hagut després un nou salt a 54, que reforça els seus argu­ments.

El govern ha dit que calia apu­jar el preu de la gaso­lina perquè el preu del petroli havia anat aug­men­tant… però no ha dit que, a causa de l’aug­ment de valor de la pes­seta en els mer­cats inter­na­ci­o­nals, de fet es com­prava petroli en con­di­ci­ons “bara­tes”.

Però el que és fran­ca­ment emmas­ca­rar la rea­li­tat és pro­cu­rar que la gent no s’adoni que els nous preus dels car­bu­rants no són pro­por­ci­o­nals als aug­ments del cost del petroli. S’ha dit que el petroli s’apu­java un trenta per cent i que en pas­sar el preu de la gaso­lina de 37 a 46 pes­se­tes l’aug­ment era rela­ti­va­ment modest perquè no arri­bava a aquell trenta per cent.

La veri­tat és escan­da­lo­sa­ment dife­rent. El senyor Reverté diu que hi ha trampa, i té tota la raó. Perquè els preus que s’apli­quen al con­su­mi­dor con­te­nen impos­tos: així, de cada 37 pes­se­tes que cos­tava el litre de súper abans de la penúltima apu­jada, 24 pes­se­tes se les enduia el minis­teri de Finan­ces i només 13 pes­se­tes cor­res­po­nien al cost de la com­pra d’aquest litre. Cal­cu­leu, doncs, l’aug­ment del 30 per cent o del 40 per cent, si voleu, i, si s’hagues­sin man­tin­gut els impos­tos com abans, la gaso­lina només hau­ria hagut d’apu­jar-se un duro. Resulta, doncs, que, en aug­men­tar-la nou pes­se­tes, estem pagant per litre qua­tre pes­se­tes més d’impos­tos que no tenen res a veure amb el cost del petroli. I això no ha estat expli­cat.

D’altra banda, com que d’un bar­ril de petroli només un deu per cent és apli­cat a gaso­lina per a l’automòbil, i els altres pro­duc­tes han estat menys gra­vats, es fa pagar a l’auto­mo­bi­lista de forma des­pro­por­ci­o­nada l’aug­ment de preus dels crus.

Tenim, doncs, que, quan es va fer el penúltim aug­ment, les nou pes­se­tes de més per litre de gaso­lina es des­glos­sen d’aquesta manera: cost del pro­ducte refi­nat (inclòs bene­fici de venda): 2,30 pes­se­tes; impos­tos: 6,70 pes­se­tes. És a dir, el 74 per cent de l’aug­ment s’aplica direc­ta­ment en bene­fici del minis­teri de Finan­ces.

El resul­tat és que tenim una gaso­lina caríssima: el cost en hores de tre­ball és, als Estats Units, 4 hores 50 minuts; a Suïssa, 6h 30m; a Suècia, 7h; a Dina­marca i a Ale­ma­nya, unes 8h; a Holanda, 9h 40m; a Bèlgica no arriba a les 11 h i a la Gran Bre­ta­nya no arriba a les 12h. A Àustria costa 16h, a França 20h, i a Itàlia no arriba a 26h. A nosal­tres ens costa unes 34 hores!

Diu J M Reverté que, des del punt de vista de l’estalvi, el que cal­dria fer és posar al dia la xarxa d’alta tensió –tan defi­ci­ent que fa per­dre un 10 per cent de l’ener­gia trans­por­tada–, replan­te­jar la cons­trucció indus­trial, que pre­senta mol­tes pèrdues d’ener­gia, dic­tar una nor­ma­tiva d’aïlla­ment dels estat­ges, que per­me­tria d’estal­viar un 50 per cent, etc. Si es car­rega impo­si­ti­va­ment la gaso­lina d’una manera tan bru­tal és perquè és la solució més fàcil d’apli­car… i la més difícil, ja ho hem vist, d’expli­car al poble.

Les esta­ci­ons de ser­vei s’estan trans­for­mant en ofi­ci­nes recap­ta­do­res del minis­teri de Finan­ces.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia