Opinió

Mirades

Patinets i passos de vianants

Fa l’efecte que alguns conductors de patinets no coneixen les normes i es posen en perill quan creuen passos de vianants

Era diven­dres de la set­mana pas­sada al car­rer que marca la sepa­ració entre Girona i Salt. Aca­bava de pas­sar la rotonda dels Països Cata­lans per tren­car en direcció al Santa Cate­rina i al pri­mer pas de via­nants em vaig tro­bar un cotxe amb els inter­mi­tents posats, una noia ner­vi­osa par­lant per telèfon, una patru­lla de la Poli­cia Muni­ci­pal que arri­bava i, el pit­jor de tot, tres o qua­tre per­so­nes que n’ate­nien una altra que estava estesa al terra al cantó d’un pati­net. Un acci­dent. No és el pri­mer que veig per aquesta zona i, lamen­ta­ble­ment, pot­ser no serà pas el dar­rer. Parlo d’aquest acci­dent i no entraré en detalls, però sí que uti­lit­zaré aquest afer per tor­nar a par­lar del perill que supo­sen alguns con­duc­tors de pati­nets i bici­cle­tes a l’hora de cre­uar pas­sos de via­nants. I sí, si volen també escriuré que hi ha con­duc­tors de cot­xes que són impru­dents i, per tant, també peri­llo­sos. Però el que és clar és que tenim un pro­blema, no només a Girona i a Salt, sinó arreu, perquè la pro­li­fe­ració de bici­cle­tes i del que en diuen vehi­cles de mobi­li­tat per­so­nal (VMP), és a dir pati­nets, pro­voca molts ensurts i massa acci­dents, que en alguna ocasió, i espero equi­vo­car-me, podrien resul­tar fatals.

He escrit altres vega­des sobre aquest pro­blema. Però caldrà tor­nar-hi. Insis­teixo que alguns auto­mo­bi­lis­tes tenen la seva res­pon­sa­bi­li­tat con­duint a massa velo­ci­tat o no sent prou curo­sos res­pec­tant els pas­sos de via­nants. Dit això, hi ha alguns usu­a­ris de pati­nets i també ciclis­tes –insis­teixo a no gene­ra­lit­zar– que són un autèntic perill públic. Pas­sen sense solució de con­tinuïtat d’un car­ril bici a girar ines­pe­ra­da­ment en un angle de noranta graus per cre­uar a molta velo­ci­tat –o encara que vagin a 25 quilòmetres per hora– per un pas de via­nants. Això no es pot fer. O, en els llargs car­rils bici, cada vegada que arri­ben a una cruïlla en què al terra tenen la senya­lit­zació cor­res­po­nent que els obliga a atu­rar-se i a cedir el pas, cre­uen sense parar i a vol­tes encara inti­mi­dant amb la mirada a qui s’atura a temps de no atro­pe­llar-los.

Sí, els pati­nets i les bici­cle­tes, com els cot­xes, han de res­pec­tar els senyals de trànsit. I igual que podem dir que els con­duc­tors de cot­xes i motos hem de supo­sar que tenen un car­net, es pot asse­gu­rar que alguns usu­a­ris de VMP no en tenen ni idea del codi de cir­cu­lació o sen­zi­lla­ment no el volen res­pec­tar. I, fent això, posen en perill la seva vida. I poden cau­sar un pro­blema molt seriós als con­duc­tors que tot i com­plir les nor­mes de cir­cu­lació poden topar amb ells. I no par­lem ja de quan són els pati­nets o les bici­cle­tes els que donen ensurts als via­nants que pas­sen pels llocs que tenen reser­vats, els pas­sos zebra. Hi ha incul­tura nor­ma­tiva i a vega­des també mala fe.

A Salt, el setem­bre pas­sat van fer con­trols de pati­nets elèctrics. En van atu­rar 452 i van posar 234 denúncies. I no dei­xen de fer-ne segui­ment, segons va expli­car la regi­dora Mar­ga­rida Gallardo. Cal fer-ho, per evi­tar acci­dents. Pot­ser cal­dria expli­car als usu­a­ris que si no bai­xen del pati­net o la bici­cleta als pas­sos de via­nants, almenys que vagin amb compte perquè s’arris­quen i es posen el perill, com hi posen també els con­duc­tors que cir­cu­len cor­rec­ta­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia