Opinió

Som 10 milions

Andorra a la cruïlla turística

Tenint en compte que el turisme representa el 40% del PIB andorrà és lògic que s’hagi obert el debat sobre el seu futur

“Hem de reconèixer que sense turisme avui seríem un país endar­re­rit i pobre”, opina l’excap de govern andorrà Jaume Bar­tu­meu. És cert que Andorra no hau­ria pro­gres­sat tant sense l’arri­bada de turis­tes. Era un país pobre, sense infra­es­truc­tu­res i sense mit­jans natu­rals. Ara que s’ha con­so­li­dat el turisme l’objec­tiu és pre­pa­rar-se per al futur, en què el canvi climàtic pot con­di­ci­o­nar, per exem­ple, la tem­po­rada d’esquí, una acti­vi­tat que atrau cada any molts visi­tants.

Queda palesa la neces­si­tat de rein­ven­tar-se pot­ser cap a un turisme de qua­li­tat, cul­tu­ral o sos­te­ni­ble, com va dir el minis­tre del ram, Jordi Tor­res, el pas­sat mes d’abril a les Naci­ons Uni­des a Nova York just abans que es cone­gues­sin les xifres del pri­mer qua­dri­mes­tre d’aquest any. S’ha arri­bat als 2,9 mili­ons de visi­tants i, d’aquests, 1,53 van per­noc­tar com a mínim una nit. Les xifres són lleu­ge­ra­ment supe­ri­ors a les del 2023. En canvi, hi ha una esta­bi­li­tat en el nom­bre de vehi­cles que van entrar al país, amb un lleu­ger des­cens, tot just del 0,2%.

Tot i aques­tes xifres, Andorra Turisme –enti­tat que s’ocupa de la pro­moció turística– con­ti­nua inver­tint molts diners en les cam­pa­nyes publi­citàries, amb quasi qua­tre mili­ons d’euros, com ara el Shop in Andorra Fes­ti­val, el Cir­que du Soleil, l’Andorra Taste i el Clas­si­cand.

La forta inversió topa amb l’escull de l’accés només per car­re­tera, un fet que frena la cele­bració de con­gres­sos i el turisme de nego­cis, com es va posar de mani­fest el mes de març durant el Glo­bal Mice Forum, que va aple­gar un cen­te­nar de proveïdors i com­pra­dors.

Tenint en compte que el turisme repre­senta el 40% del PIB andorrà és lògic que s’hagi obert el debat sobre el seu futur.

Pel cap de govern, Xavier Espot és clar que “el futur del país con­ti­nua sent el turisme, però amb un model dife­rent”. El minis­tre Jordi Tor­res va més enllà i opina: “Hem de saber fer valer tots aquells atri­buts que ens dife­ren­cien d’altres indrets i ens fan ser una des­ti­nació única: els nos­tres orígens, la cul­tura la gas­tro­no­mia i el pai­satge.” Però amb això no n’hi ha prou i cal també apos­tar per la for­mació, perquè el per­so­nal és el con­tacte directe amb el cli­ent.

El turisme del futur ha d’afron­tar el repte de tro­bar l’equi­li­bri ade­quat entre la pro­moció de la deses­ta­ci­o­na­lit­zació i la diver­si­fi­cació i la neces­si­tat de tenir en compte el benes­tar dels habi­tants del ter­ri­tori tot reduint les afec­ta­ci­ons en el patri­moni natu­ral i en els recur­sos natu­rals. Dels turis­tes que visi­ten Andorra, entre el 40% i el 60% ho fan interes­sats per la mun­ta­nya. D’aquí la importància d’una bona gestió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia