Opinió

Tribuna oberta

Invertir en teixit comunitari

El retorn de la política indus­trial és un fet. Una bona mos­tra són les Bide­no­mics als Estats Units, l’Estratègia Indus­trial 2030 d’Ale­ma­nya o el pro­grama Made in China 2025. A Europa, aquest gir neoin­dus­trial s’ha acce­le­rat amb els impac­tes de la covid-19 i la guerra d’Ucraïna, però també per dinàmiques de llarg recor­re­gut com la crisi ecològica i l’estan­ca­ment de la pro­duc­ti­vi­tat. Les inter­rup­ci­ons de les cade­nes de sub­mi­nis­tra­ment glo­bals també han enfor­tit la neces­si­tat de recu­pe­rar sobi­ra­nia i relo­ca­lit­zar la indústria. Amb la posada en marxa del Next­Ge­ne­ra­ti­o­nEU, a Cata­lu­nya es va dis­se­nyar el Pacte Naci­o­nal per a la Indústria (2022-2025), pre­sen­tat com un acord pro­gramàtic per trans­for­mar el model indus­trial del país, rellançar l’eco­no­mia pro­duc­tiva i ator­gar un marc d’esta­bi­li­tat a la política indus­trial. L’adap­tació al canvi d’època que vivim marca l’agenda de la política indus­trial, però aquesta no pot ser l’única inversió estruc­tu­ral. La pandèmia també ens va mos­trar que sense tei­xit comu­ni­tari, els seus impac­tes podien haver estat més devas­ta­dors. Bancs d’ali­ments, comu­ni­tats de fabri­cació de mas­ca­re­tes, vise­res i res­pi­ra­dors, xar­xes per res­pon­dre al con­fi­na­ment de per­so­nes vul­ne­ra­bles no acom­pa­nya­des i a altres pro­blemàtiques com la violència de gènere o la pobresa energètica. Tot això no va sor­gir d’un buit social, sinó de xar­xes prèvia­ment cons­truïdes. En un futur podem patir més cri­sis d’abas­ti­ment de mate­ri­als i més efec­tes de l’emergència climàtica, però els impac­tes es veu­ran agreu­jats si no enfor­tim les xar­xes de suport mutu i coo­pe­ració social. Els vin­cles soci­als den­sos actuen com una malla de segu­re­tat, com ja va demos­trar Durk­heim fa més d’un segle en els seus estu­dis pio­ners sobre el suïcidi. Alguns governs han detec­tat aquesta dimensió estruc­tu­ral de la vida social i estan inver­tint en el tei­xit comu­ni­tari. Val la pena des­ta­car dos exem­ples molt pro­pers.

El pri­mer és Comu­na­li­tats Urba­nes, un pro­grama del Depar­ta­ment d’Empresa i Tre­ball de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya ini­ciat l’any 2022 en què par­ti­ci­pen més de 400 enti­tats com asso­ci­a­ci­ons, coo­pe­ra­ti­ves, admi­nis­tra­ci­ons públi­ques, fun­da­ci­ons, movi­ments veïnals i empre­ses. El seu objec­tiu és enfor­tir els béns comuns i crear xar­xes d’ajuda mútua que refor­cin l’eco­no­mia de pro­xi­mi­tat. A les comu­na­li­tats es desen­vo­lu­pen pro­jec­tes rela­ci­o­nats amb habi­tatge, drets de la ciu­ta­da­nia, anti­ra­cisme, sobi­ra­nia ali­mentària, cul­tura comu­nitària, entre altres. Totes tenen una assem­blea comu­nal, un espai obert a la ciu­ta­da­nia que és la base de la seva gover­nança. En l’actu­a­li­tat hi ha 25 comu­na­li­tats arreu de Cata­lu­nya, cadas­cuna amb un pres­su­post bia­nual assig­nat per sub­venció.

El segon és Can Batlló, l’antic recinte fabril de La Bor­deta. Després d’anys de lluita veïnal, el març del 2019 l’Ajun­ta­ment va apro­var la cessió de 13.000 m² del recinte a l’Asso­ci­ació Espai Comu­ni­tari i Veïnal Auto­ges­ti­o­nat per un període de 50 anys. L’Ajun­ta­ment assu­meix les des­pe­ses de la infra­es­truc­tura i Can Batlló, el man­te­ni­ment i usos de l’espai així com la sos­te­ni­bi­li­tat del pro­jecte. Per pri­mera vegada s’aplica la con­cessió d’ús pri­va­tiu a un pro­jecte sense ànim de lucre en con­si­de­rar que el retorn apor­tat per Can Batlló a la ciu­tat és social i no mer­can­til. Aques­tes inver­si­ons en el tei­xit comu­ni­tari, ja siguin sub­ven­ci­ons, com en el cas de comu­na­li­tats urba­nes, o cessió d’infra­es­truc­tu­res, com a Can Batlló, s’enfron­ten a molts rep­tes. Un espe­ci­al­ment clau és l’ús de mètri­ques cohe­rents per ava­luar els seus resul­tats. La mesura no la tro­ba­rem en mag­ni­tuds com el PIB, sinó en les dimen­si­ons que donen base a les eco­no­mies de reci­pro­ci­tat i pro­xi­mi­tat: l’arre­la­ment al ter­ri­tori, el retorn social, la gover­nança democràtica i l’accés comu­ni­tari al recurs. Les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques han de reconèixer aquesta potència comu­nitària, no només cele­brant la seva apa­rició en moments crítics, sinó faci­li­tant les con­di­ci­ons per garan­tir la seva existència i fent una bona ava­lu­ació dels resul­tats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia