Opinió

Mirades

El llarg camí artístic de La Fundició

Un grup d’amics va decidir fa 30 anys encarregar una obra cada any a un artista i ara les exposarà a Arbúcies

“Es pot ser mece­nes sense ser ric en diners, sinó ric en volun­tat de poten­ciar les arts”, asse­gura el catedràtic de belles arts i artista Àlex Nogué en la col·labo­ració que fa en el catàleg de l’expo­sició La Fun­dició (1993-2024), que s’inau­gu­rarà el dia 9 d’aquest mes al Museu Etnològic del Mont­seny-La Gabe­lla, a Arbúcies. Una expo­sició que es podrà veure fins al 15 de desem­bre. S’hi expo­sa­ran les obres que des del 1993 els mem­bres de La Fun­dició han encar­re­gat a diver­sos artis­tes i que ini­ci­al­ment es podien con­si­de­rar obres úniques, perquè, després de fer-ne una peça per a cada inte­grant de La Fun­dició, el mot­llo es tren­cava. Actu­al­ment és el mateix autor qui deci­deix el sis­tema per obte­nir una còpia o una versió de la peça ori­gi­nal per a cadas­cun dels asso­ci­ats.

La Fun­dició és un pro­jecte d’un col·lec­tiu de ciu­ta­dans per poten­ciar l’art. Tot va començar a causa del “fort impacte emo­ci­o­nal” que li va cau­sar “aquell petit Espi­rall, una escul­tura de Fidel Agui­lar”, explica el fotògraf Josep M. Oli­ve­ras, pre­si­dent de La Fun­dició. Aque­lla petita escul­tura li va ins­pi­rar una idea: con­vi­dar una colla d’amics a par­ti­ci­par del plaer de com­par­tir una obra d’art que anu­al­ment encar­re­ga­rien a un artista dife­rent. I així va ser. Van començar deu per­so­nes, que cada desem­bre es tro­ba­ven i vivien “la sor­presa de des­co­brir any rere any un nou tre­ball, creat expres­sa­ment per a l’ocasió”.

Amb els anys, explica l’Oli, han for­mat una col·lecció d’una vui­tan­tena de peces ori­gi­nals, dues de les quals van deci­dir que es podrien ubi­car en dos espais de la ciu­tat de Girona. Les tri­a­des van ser Infi­nit, de Mim Juncà, situ­ada el 2003 al damunt d’una pla­ta­forma sobre el riu Galli­gants, i La Lec­tura, el 2017, una obra d’Àlex Nogué situ­ada davant per davant de la bibli­o­teca Car­les Rahola, que s’ha con­ver­tit, al marge de l’escul­tura, en espai de soci­a­lit­zació.

Els nou com­po­nents actu­als de La Fun­dició, que paguen de la seva but­xaca l’obra, són l’odontòleg Pere Siqués; els arxi­vers Pep Casas i Joan Boa­das, aquest dar­rer, cro­nista ofi­cial de la ciu­tat de Girona; l’advo­cat Jesús Sánchez; l’arqueòleg Manel Rueda, direc­tor gene­ral de Patri­moni Cul­tu­ral, antic direc­tor de l’Agència Cata­lana del Patri­moni Cul­tu­ral i exdi­rec­tor del Museu d’Art de Girona; l’his­to­ri­a­dor i empre­sari Joan Plana; Joan Pluma, antic direc­tor gene­ral d’Arxius, Bibli­o­te­ques, Museus i Patri­moni; l’empre­sari d’Anglès Fermí Tarrés, i el fotògraf Josep M. Oli­ve­ras, el pre­si­dent. També al llarg dels anys hi han par­ti­ci­pat Andreu Bover, Jordi S. Car­rera, Joan Casa­no­vas, Joan Colo­mer i Pep Matas.

Són mece­nes i gau­dei­xen del que van començar el 1993 amb una peça dedi­cada a Fidel Agui­lar. Estan satis­fets de tro­bar-se i, en certa manera, jugar, però fent-ho s’han con­ver­tit en mece­nes i han permès a 30 artis­tes fer una peça sin­gu­lar, d’una manera cre­a­tiva, sense ins­truc­ci­ons ni con­di­ci­o­na­ments estètics, amb plena lli­ber­tat cre­a­tiva. “En la seva diver­si­tat, s’hi veu una con­fron­tació entre la tra­dició i l’expe­ri­men­tació, entre l’abs­tracció i les noves for­mes de con­ce­bre l’estètica”, explica Oli­ve­ras, que hi veu “el tes­ti­moni fefa­ent del pas del temps i les seves deri­ves”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia