Opinió

Som 10 milions

O s’atén en català o multa

L’arribada de les sancions ha tingut repercussió en els cursos per aprendre català a Andorra

El mes vinent es comença a implementar la normativa de l’ús del català a Andorra en aplicació de la llei que va aprovar a la tardor el Consell General (Parlament). Es va establir una moratòria perquè totes les empreses amb treballadors d’atenció al públic es poguessin adaptar a la reglamentació. Això implica que s’aplicaran les sancions que van dels 600 als 10.000 euros. Aquestes darreres corresponen als casos més greus. L’arribada de les sancions ha tingut repercussió en els cursos per aprendre català. Hi ha 300 inscrits als virtuals i 570 als presencials, segons les darreres dades del Ministeri de Cultura. Dit d’una altra manera: el nombre d’estudiants s’ha triplicat en els darrers mesos. Els centres de català ofereixen cursos presencials dels nivells A1, A2, B1, B2, C1 i C2, grups de conversa i cursos de llenguatge administratiu. L’augment del nombre d’estudiants s’ha traduït en la contractació de professors. Així, Política Lingüística incrementarà de manera important a partir de gener els recursos de personal per assegurar que es pot donar cobertura a la demanda de cursos de català. Així, incorporarà mestres per poder atendre les peticions, tot tenint en compte que, amb la nova llei de la llengua pròpia i oficial, també cal acreditar un nivell mínim de coneixement per poder obtenir la renovació del permís de residència. Es destinaran més de 370.000 euros extres al capítol de personal.

Els sectors en què s’ha constatat menys ús del català són l’hoteleria i el comerç, que són majoritàriament els que atenen els clients. Les inspeccions es podran fer d’ofici o a causa de les queixes que puguin efectuar els ciutadans que considerin que se’ls han vulnerat els drets lingüístics. El govern ja ha enviat una carta a tots els establiments en la qual es recorda l’obligació que tenen d’atendre en català i les sancions que se’n poden derivar en cas d’incompliment. Cal subratllar que entre els mesos de maig i octubre s’han registrat 45 queixes relacionades amb el català, tramitades per Política Lingüística.

A partir d’ara, a tothom qui vingui a treballar se li entregarà un díptic informatiu en què s’expliquen els drets i obligacions que estipula la llei.  La ministra de Cultura, Mònica Bonell, esmenta l’obligació d’esforçar-se a tenir un mínim de conversa en català. En cap cas, diu, es pot instar el client a canviar a un altre idioma i, si això passa, “hem de continuar parlant en català”, atès que l’esperit de la llei és preservar la llengua oficial del país.  Segons la ministra, la llengua ha de ser percebuda pels nouvinguts com un mitjà que “ajuda a integrar-se la persona que ve a treballar a Andorra”. Alhora, s’ha impulsat una campanya en què es determina que cal incidir per millorar els usos lingüístics amb eslògans com “Les nostres muntanyes estan protegides per llei. El català, també”, “La igualtat està emparada per llei. El català, també” o “La seva educació està garantida per llei”. I s’ha creat la web lleidelcatala.ad com a eina de consulta per a qui tingui dubtes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia