Bicis, carrils...
A Figueres, com a tantes viles, van dibuixant trams de carril bici. Com arreu, en alguns carrers van apareixent trossets de vials per a ciclistes... que solen quedar escapçats, de manera que l’usuari es troba de seguir pedalant entre els cotxes. En general diríem que si el ciclista no pot travessar qualsevol vila per unes quantes diagonals exclusives, i circumdar-la per uns quants cercles concèntrics, en definitiva, que si el que pedala no pot fer trajectes elementals sense barrejar-se amb els cotxes, aquests fragments de carril no serveixen de gaire res del que, sobre el paper, es pretén amb aquests espais reservats i protegits dels cotxes; de més, no cal ser expert per veure que hi ha culs-de-sac del traçat urbà, estretors, que no permetran mai estendre-hi la xarxa per completar-la. Reconec que deu ser un assumpte consistorial de mal fer-hi front. Fa 46 anys que un moment o altre gairebé cada dia he anat i vaig en bicicleta per Figueres. Sense haver-hi cap norma oficial que reguli les interaccions bicicleta-cotxe, he de dir que mai no m’he trobat amb cap incident rellevant amb cap conductor, i també se m’ha fet evident que som quatre gats els que anem pedalant per la vila. Amb tot, reconec que si es vol animar a servir-se de la bicicleta molta gent que podria fer-ho, cal que els ajuntaments facin passos per fer-ho possible amb les millors condicions i amb un mínim d’hipotètics riscos. He reflexionat sobre la qüestió i he conclòs que aquests vials no són una bona solució. Penso que, en lloc de voler fer entrar el clau dels carrils per la cabota, potser seria millor optar per una altra sortida: es tractaria de limitar la velocitat dels vehicles de motor a tot el nucli urbà a 30 km/h, i que, com fins ara, motors i pedals compartissin la calçada. Ja fa temps que no es pot circular a més de 50 km/h en cap ciutat; aquesta petita reducció, que ja està establerta en alguns carrers que no admeten carril bici com, en el cas de Figueres, el del Col·legi, aniria a favor d’una més gran seguretat per als ciclistes i fluïdesa per a tots. El temps que invertirien cotxes i furgonetes de repartiment passant de 50 a 30 km/h no seria gaire més i, en canvi, el perill d’accident es reduiria. Amb un escepticisme sideral, postulo que es limiti la velocitat a 30 km/h.