Opinió

Tribuna

Oberts al que pugui venir

“Ara és Ucraïna, les migracions o la IA... No cal ser un expert en geopolítica ni un activista compromès per sentir una creixent angoixa davant del món que ens envolta
“Només hem de substituir l’angoixa heideggeriana per una profunda, vital, adaptable i serena “esperança”. L’única solució per al que pugui venir, una eutopia meravellosa

Sovint ens movem per pas­si­ons. Les emo­ci­ons i els sen­ti­ments mane­guen la com­prensió del món: ens el fan enten­dre i viure d’una manera o d’una altra. Ara bé, aquests “con­di­ci­o­nants” inclo­uen una limi­tació intrínseca: són tem­po­rals. Ho deuen saber molt bé els pares amb fills ado­les­cents: can­vien sovint, can­vien molt. O millor: els sen­ti­ments no ens “cons­ti­tu­ei­xen” sinó que “ens pas­sen” i, fins i tot, ens mane­guen. Ges­ti­o­nar-los mai és fàcil. I, per si no n’hi hagués prou, se’ns pot mani­pu­lar amb rela­tiva sen­zi­llesa, espe­ci­al­ment en absència de refe­rents sòlids: qui es dedica a la publi­ci­tat o a la pro­pa­ganda ho apro­fita.

Exis­tir en el món d’una manera “con­so­li­dada”, que no vol pas dir escleròtica o rígida, exi­geix refle­xi­o­nar. Ho inten­ta­rem aviat a Temps de Filo­so­fia, a Girona, una jor­nada anual de l’Asso­ci­ació Filo­so­fia, Ara (a.​filoara.​cat), amb el suport de la Càtedra Fer­ra­ter Mora, de la UdG. Enguany el tema és: “Ima­gi­nem una uto­pia que no sigui distòpica?” I això em du a la pre­gunta clau: cap a on anem? I com pre­pa­rar-nos-hi?

Amb relació al futur, ens hem tor­nat ja histèrics? Ara és Ucraïna, les migra­ci­ons o la IA, però –des de fa temps– se’ns bom­bar­deja amb imat­ges de con­flic­tes, cri­sis climàtiques, ines­ta­bi­li­tat política i ten­si­ons soci­als. No cal ser un expert en geo­política ni un acti­vista com­promès per sen­tir una crei­xent angoixa davant del món que ens envolta.

Mol­tes per­so­nes, ben nor­mals i sense aspi­ra­ci­ons de can­viar el destí de la huma­ni­tat, ens tro­bem atra­pa­des en una espi­ral de pre­o­cu­pació, d’inse­gu­re­tat i, fins i tot, de por. Phi­lo­sop­hie Maga­zine, una de les meves revis­tes pre­fe­ri­des, hi ha dedi­cat dos­si­ers, com –ja abans de la covid-19– el titu­lat Tenim raó de sen­tir por?

La filo­so­fia s’ho ha plan­te­jat sovint. Des de l’escola dels estoics fins al Trac­tat de les pas­si­ons de l’ànima de René Des­car­tes se sol opo­sar el poten­cial del rao­na­ment a la basarda. Sem­bla un duel evi­dent, gai­rebé sen­zill: d’una banda, la força del rao­na­ment impas­si­ble; de l’altra, el caos del cos­tat emo­ci­o­nal, irra­ci­o­nal i fosc. Segueix vigent: fa ben poc Martha Nuss­baum publi­cava La monar­quia de la por, on s’ana­litza la crisi glo­bal des d’experiències d’ira, de culpa o d’enveja. Les sen­si­bi­li­tats com­par­ti­des poden gene­rar res­pos­tes col·lec­ti­ves des­me­su­ra­des, enco­ma­na­dis­ses, sovint traduïbles en racisme, etno­cen­trisme o dis­cur­sos d’odi.

Com podem superar aquest fan­tasma, aquesta “cul­tura del pànic” que –vin­cu­lada a certs pro­ble­mes reals– ens ofe­reix dis­to­pies cada cop més asfi­xi­ants? Les IA sem­pre tenen res­posta, i em diuen que cal fomen­tar “un espe­rit crític que ens ajudi a dis­cer­nir entre infor­mació i mani­pu­lació, i per recu­pe­rar una certa con­fiança en la capa­ci­tat col·lec­tiva per afron­tar els des­a­fi­a­ments glo­bals”. Sem­bla bla, bla, bla. Els com­par­teixo, en canvi, el que he tro­bat en un recent lli­bre de Byung-Chul Han, sub­ti­tu­lat “con­tra la soci­e­tat de la por”. Em sem­bla òptim.

El pen­sa­dor d’ori­gen coreà reco­neix, al lli­bre L’espe­rit de l’espe­rança, que “l’enfon­sa­ment de totes les instàncies que info­nen sen­tit i donen ori­en­tació es mani­festa com a angoixa”. Ana­litza com sor­tir-se’n. Cita un piló de filòsofs, des de Hei­deg­ger fins a Bloch, i d’altres. Hi dis­tin­geix entre “estats d’ànim” i “emo­ci­ons”. L’espe­rança ha de ser més que un sen­ti­ment, per no reduir-se a sim­ple “expec­ta­tiva” o “desig”, que es foca­litza en coses con­cre­tes, mol­tes o poques, però deter­mi­na­des. Davant l’angoixa pro­funda hei­deg­ge­ri­ana cal una cosa més potent.

Hi ha una “manera d’exis­tir” que ens per­met anar més enllà del “només jo” i que –en idea que Han pren de Gabriel Mar­cel– “es trans­cen­deix a si mateix en la seva dedi­cació als altres”. Ras i curt: és l’espe­rança –i no l’expec­ta­tiva– el con­trari autèntic de l’angoixa, perquè no tracta d’això o d’allò: “Qui té espe­rança no pretén en prin­cipi asso­lir res en con­cret.” Ens fa per­so­nes “essen­ci­al­ment espe­rançades”.

Cer­ta­ment, dibui­xem futurs par­ti­cu­lars –estem fets així–, però podem anar més enllà: vivim “exis­ten­ci­al­ment” amb més ampli­tud. Si ana­lit­zem –metafísica­ment– com és la nos­tra “estada al món”, ens ado­nem que no n’hi ha prou amb “emoció” sinó que cal “estat d’ànim”: només hem de subs­ti­tuir l’angoixa hei­deg­ge­ri­ana per una pro­funda, vital, adap­ta­ble i serena “espe­rança”. L’única solució per al que pugui venir, una euto­pia mera­ve­llosa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia