Opinió

Quadern d’economia

El “fiasco” del traspàs de Rodalies

Llegir avui ‘Testimoni de càrrec’, de Joaquim Nadal (2014), fa rememorar el que va passar i el que ens pot venir. Renfe no canvia
Renfe està investigant dos empleats per possible sabotatge. Si estirem el fil potser trobarem un submon del qual ningú n’ha parlat

Vull enten­dre que ara, amb el nou traspàs de Roda­lies, els era pos­si­ble fer-ho d’una altra manera. Fer-ho bé, perquè si una cosa tenim ara és conei­xe­ment i experiència d’aquests vint anys de fra­cas­sos amb Madrid. El que ales­ho­res era con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques, Joa­quim Nadal, ja decla­rava en aquest diari el 14 de maig del 2008 que “el traspàs es tan­ca­ria abans del 2009” i donava vera­ci­tat al que sem­blava que seria traspàs defi­ni­tiu. I l’11 d’abril del 2009 insis­tia també aquí mateix que l’anhe­lat traspàs estava “bas­tant madur”. Fou ales­ho­res quan ja es va començar a conèixer el peu que cal­cen els sin­di­cats de Renfe amb tot un seguit de vagues no comu­ni­ca­des o de zel, que pro­vo­ca­ven mol­tes incidències en el ser­vei, fins al punt que la seva pressió des­pro­por­ci­o­nada –amb poques jus­ti­fi­ca­ci­ons labo­rals i sí molt polítiques– era capaç d’inter­fe­rir en les nego­ci­a­ci­ons polítiques entre els dos governs.

L’excon­se­ller Nadal va conèixer de pri­mera mà tots els entre­bancs polítics i sin­di­cals del que ens pensàvem que seria el pri­mer traspàs de Roda­lies. Amb una hones­te­dat que no tenen gai­res polítics, qua­li­fica aque­lla ope­ració de “fiasco” i en el seu lli­bre die­tari publi­cat el 2014, Tes­ti­moni de càrrec, explica minu­ci­o­sa­ment totes les difi­cul­tats polítiques que li posa­ven els minis­tres espa­nyols soci­a­lis­tes, fins a con­ver­tir aquell acord de traspàs en un “fiasco”. Lle­gir avui aquell die­tari, sobre­tot en l’apar­tat que parla de Roda­lies, és un exer­cici de recor­da­tori del que va pas­sar i del que ens pot venir. Renfe no can­via. Fins i tot quan can­via de nom, segueix sent Renfe. El 24 de gener del 1941 el dic­ta­dor Franco va sig­nar el decret que naci­o­na­lit­zava les diver­ses com­pa­nyies que ope­ra­ven a l’Estat espa­nyol amb el mateix ample ibèric d’1,668 metres i cre­ava la Red Naci­o­nal de Fer­ro­car­ri­les Españoles, Renfe.

Pel seu nai­xe­ment i per la seva herència, no és estrany que el poder dels sin­di­cats i la visió de l’Espa­nya del 1941 seguei­xin inter­fe­rint en les deci­si­ons empre­sa­ri­als que pre­te­nen des­man­te­llar l’objec­tiu uni­fi­ca­dor del dic­ta­dor.

Aquest nou traspàs pot tor­nar a ser un altre “fiasco” o, com em deia un pro­fes­sor d’Esade, “un camell és un cavall dis­se­nyat per con­sens”. És a dir, que el resul­tat final, vis­tes les “nego­ci­a­ci­ons” –més sem­blants a extor­si­ons–, tin­gui poc a veure amb el que es va pac­tar ini­ci­al­ment. De moment, un fet que no s’ha expli­cat i que pot con­di­ci­o­nar el nos­tre futur econòmic és quants anys tindrà la con­cessió aquesta empresa nova que en teo­ria serà el nou ope­ra­dor espa­nyol-català. El 2028 es per­metrà a Cata­lu­nya intro­duir el lliure mer­cat amb nous ope­ra­dors per afa­vo­rir la com­petència?

Tinc la sen­sació que tots hem com­prat el mateix dis­curs i que també era el més fàcil mirar cap a les inver­si­ons com a únic focus del des­as­tre del ser­vei de Roda­lies, i és ben cert que hi ha dades objec­ti­ves per defen­sar-ho ple­na­ment, però, fins i tot amb aquest mal­tracte endèmic de les inver­si­ons, aquesta con­junció d’ava­ries diàries i apa­rent­ment força sin­cro­nit­za­des feia sos­pi­tar que no era una casu­a­li­tat. El dia 1 d’abril aques­tes sos­pi­tes van tenir una mica més de fia­bi­li­tat quan Renfe infor­mava que s’està inves­ti­gant dos emple­ats per pos­si­ble sabo­tatge. Pot­ser si esti­rem aquest fil podrem tro­bar un sub­mon del qual fins ara ningú en par­lava. Podríem tenir grans sor­pre­ses.

L’error més gran de la con­se­llera Sílvia Pane­que és que en cap de les entre­vis­tes ni tan sols insinués la pos­si­bi­li­tat de sabo­tat­ges, de la mateixa manera que si a l’estiu hi ha molts incen­dis de cop, els bom­bers i les auto­ri­tats mai exclo­uen la pos­si­bi­li­tat que puguin ser pro­vo­cats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia